Avatar billede [tpl]foxy Nybegynder
29. september 2008 - 19:47 Der er 5 kommentarer

fejl i kode

Jeg har lavet et lille script som ved ?side=forside&sprog=da henter en fil frem som hedder: forside.da, jeg har fået fixet, så hvis side= er tom, så hopper den over på "forside." - , men den skal jo gerne ramme "forside.da"

Nogen der kan hjælpe?

<?php
if (empty($_GET['side']) || eregi('../',$_GET['side']) || !is_file('indhold/'.$_GET['side'].'.txt')) {
    $_GET['side']='forside';
}
      include('indhold/'.$_GET['side'].'.'.$_GET['sprog']);
?>
Avatar billede [tpl]foxy Nybegynder
29. september 2008 - 20:08 #1
Jeg har nu fået løst det meste af problemet. Men der er vist en mindre fejl ved !is_file?

<?php
if (empty($_GET['side']) || eregi('../',$_GET['side']) || !is_file('indhold/'.$_GET['side'].'.'.$GET_['sprog'])) {
      include('indhold/forside.da');
}
else {
      include('indhold/'.$_GET['side'].'.'.$_GET['sprog']);
}
?>
Avatar billede w13 Novice
29. september 2008 - 20:13 #2
Hvilken fejl? :)
Avatar billede mcardle Nybegynder
29. september 2008 - 21:12 #3
Du kan vel lave en switch? Det kommer vel an på hvor man sprog du har, men noget i den her stil.

switch($_GET["sprog"]){
  case "en":
    $myIndex = "forside.en.php";
    break;
  case "cn":
    $myIndex = "forside.cn.php";
    break;
  default:
    $myIndex = "forside.da.php";
    break;
}

//mcardle
Avatar billede mcardle Nybegynder
29. september 2008 - 21:13 #4
Eller har alle siderne en ."sprog".php?

//mcardle
Avatar billede olebole Juniormester
29. september 2008 - 21:31 #5
<ole>

Som jeg kan se det, er den væsentligste fejl vel, at man kan includere et hvilket somhelst dokument fra serveren - indenfor, såvel som udenfor, webspace!  =8-O
    ?side=&sprog=../../fil.inc

Du angriber begrebet sikkerhed fra den forkerte ende. Du må ikke forsøge at definere, hvad der er ulovligt - så har du tabt på forhånd. Du skal i stedet definere, hvad der tilladt  ;o)

Kik på:
    http://dk2.php.net/manual/en/function.basename.php

/mvh
</bole>