Avatar billede Slettet bruger
28. september 2008 - 21:16 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Vurdering af brugervenlighed på websiden

Til alle eksperter i brugervenlighed

Jeg arbejder i øjeblikket på følgende webside:

www.motorsamling.com

omhandlende en privat samling af motorer mm. til salg.

Jeg kunne godt tænke mig noget konstruktivt feedback og gode råd om brugervenligheden. Hvordan er det at finde/navigere rundt på siden? Har man overblik? Hvad er for besværligt? Hvad kan gøres bedre? Er der sider, der mangler links, som ville gøre det lettere?

I må meget gerne både se grundigt på websiden, samt se på, hvilket indtryk en bruger, der kommer direkte ind på en underside, vil få, og hvordan han ville kunne finde rundt.

På forhånd tak

  // Steeven
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. september 2008 - 00:38 #1
Jeg siger det lige ud:

Siden er grim. Flash'en er fuldstænding overflødig, og ser amatøragtig ud. Og især den på "Collection"-siden.
Det virker som om man skal være (en engelsk talende) landmand, for at kunne navigere på siden, da man ikke har nogen anelse om hvad der gemmer sig bag linksne med de "sære" navne (traktor, motor osv).
Desuden er sigen ikke valid ifølge:
http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.motorsamling.com%2F&charset=%28detect+automatically%29&doctype=Inline&group=0

Min anbefaling:
* Drop Flash. Godt nok kan man nemt skabe dynamisk indhold med Flash, men hvis det ikke gøres ordentligt, ligner det bæ.

* Lav en bedre oversigt på forsiden, da den nuværende ser rodet ud.

* Få billeder ved siden af linksne, så man kan se hvad de handler om. En fordel ved billeder er, at man ikke behøver at kunne sproget, for at kunne se at det er en traktor, og ikke en pumpe-motor-tingest.

* Få siden valideret korrekt (se overnævnte link).

* Med hensyn til din fil/mappe struktur: Selvom filerne hedder ".asp", bruge du dem som om de var ".htm" filer. Hvis alle siderne alligevel er statiske (=der er ikke noget ASP kode i dem), bruger ".htm" i stedet for ".asp", da siderne så ikke skal igennem ASP-fortolkeren.. det betyder bedre performance.
Avatar billede olebole Juniormester
29. september 2008 - 00:55 #2
<ole>

Pas også på dit blå symbol i øverste, venstre hjørne. Det har en umiskendelig lighed med en swoosh, som p.gr.a. eksorbitant overforbrug bør undgås idag  ;o)
    http://www.thestreet.com/tech/internet/986150.html
    http://lekowicz.com/library/logohell/logohell.html

- ellers helt enig med thesurfer  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. september 2008 - 01:04 #3
* Sørg for at der altid er en tilgængelig menu. Hvis man f.eks. kommer direkte ind på adressen http://www.motorsamling.com/kategorier/01_diesel_tractors/01_spec.asp?id=1 har man svært vil at se hvordan man kommer frem en oversigt. Det er på trods af at der er et link der hedder "Back". Jeg forbinder normalt "Back" med "gå tilbage til den side du lige er kommet fra", hvilket ikke vil have nogen mening, hvis man kommer direkte fra en søgemaskine som google.com.
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. september 2008 - 01:05 #4
Stavefejl og dårlig grammatik er gratis på denne tid af døgnet.. :-)
(skriv venligst hvis der er noget der uklart)
Avatar billede thesurfer Nybegynder
29. september 2008 - 01:10 #5
Jeg kan se at du faktisk bruger en database, men at du ikke sikre dig, at der faktisk er indhold til det pågældende id:

/kategorier/07_stationary_hot_bulb_engines/07_spec.asp?id=0

Her har jeg med vilje skrevet "0" ved "id" i URL'en.
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2008 - 10:53 #6
Tak for jeres svar.

For det første: Målgruppen er netop motorsamlere og -interesserede. Andre typer besøgende har jeg ingen interesse i, da de (som vi kan se af kommentarerne her :) ikke har nogen anelse om, hvad forskellige udtryk og vendinger betyder.
Så du kan sige at det er for internationale landmænd, hvis du vil, men ikke desto mindre er dette sprogbrugen i de 'kredse'.

Jeg er enig i at jeg nok har taget lidt fejl med brugen af flash - især med hensyn til googles syn på siden. Alle menuer skal laves helt om.

Hvad er  betydningen af 'validering' helt præcist? Hvor vigtigt er dette?

Jeg har aldrig før hørt om den der 'swoosh'-tendens - tak for oplysningen. Det må jeg lige se på.
At alle sider er .asp skyldes, at der på (så godt som) alle sider indgår asp-kodebidder. Fire af menusiderne kunne dog godt være .html istedet, men dette er alt.

Med hensyn til databasen, så har du ret i, at jeg ikke sikre mig, om der overhovedet er indhold til et id. Men dette er i og for sig ligegyldigt.
Man risikerer aldrig at åbne en side, hvor URL'en slutter på "id=0", da disse specificationssider (og andre sider) netop oprettes ud fra, hvilken motor man klikkede på i listen på kategorisiden.
Klikkede man på motoreren med id=5, så åbnes spec.-siden med "id=5" - var der intet indhold til id'en, var der heller ingen motor at klikke på.

Tusinde tak for Jeres konstruktive kritik - nu har jeg da noget at tage mig til.

  // Steeven
Avatar billede Slettet bruger
29. september 2008 - 10:55 #7
P.S.:
Det 'Back'-link, du snakker om, er virkelig et 'tilbage'-link. Det fører brugeren tilbage til den side, han kom fra - også selv om det måske er Google. Er det ikke smart at have en sådan knap på sine sider?

  // Steeven
Avatar billede thesurfer Nybegynder
30. september 2008 - 23:41 #8
Hvordan kommer jeg til oversigten / din forside, hvis jeg (f.eks. via Google eller en anden side der linker direkte) kommer ind på denne adresse?:

http://www.motorsamling.com/kategorier/01_diesel_tractors/01_spec.asp?id=1

Meningen med "Back"-link er netop at jeg kommer tilbage til den side jeg kom fra (som f.eks er google.com eller en side der linker direkte til adressen).. men jeg kan ikke se hvordan jeg finder frem til oversigten, hvis jeg er interesseret i at se andre ting..

Så angående dit spørgsmål "I må meget gerne både se grundigt på websiden, samt se på, hvilket indtryk en bruger, der kommer direkte ind på en underside, vil få, og hvordan han ville kunne finde rundt.": Jeg bliver nærmest forvirret og kan ikke finde rundt. Jeg mangler simpelthen noget der forklarer mig hvordan jeg kommer videre.

Jeg vil helt klart anbefale at du ændrer din struktur og den måde du bruger ASP på.

En gylden og uskreven regler er: Der skal ALTID være en menu! Navigation er meget vigtigt end man måske lige aner.
Men mindre at du ønsker at tage r0ven på folk.. :-)

Hvis du er i tvivl om hvordan du kan gøre det bedre, kan jeg nævne:

index.asp:
- henter (søg på f.eks.: ASP include) altid menuen, som er placeret samme sted hver eneste gang.
- henter de forskellige sider, baseret på hvilke parametere der står i querystring
- validerer det der står i querystring, og giver venlige fejlbeskeder, evt også forslag
- evt tilføjer kategorinavn og ligende i querystring (selvom de ikke skal bruges) da det hjælper mht Google.

Det er et par af de ting du kan gå igang med. Skriv endeligt hvis der er noget du ikke helt ved hvordan man gør, eller hvis der er noget du ikke forstår.
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2008 - 12:15 #9
Undskyld den noget sene tilbagemelding - jeg vil lige huske at uddele point.

Jeg vil sige tak for info om swoosh-problemet til Olebole. Men jeg må sige, at The Surfer har lagt et stort stykke arbejde i det, og han løber med sejren.

Så jeg vil gerne bede thesurfer lægge et svar...

  // Steeven
Avatar billede thesurfer Nybegynder
17. oktober 2008 - 19:19 #10
Det vil jeg så gøre :-)

PS:

Du har tilføjet en menu på bunden af:
http://www.motorsamling.com/kategorier/01_diesel_tractors/01_spec.asp?id=1

men "Home"-linket linker vist lidt forkert: href="../..index.asp"
Avatar billede Slettet bruger
17. oktober 2008 - 19:51 #11
Åh nej dog!!

Så er det rettet. Jeg manglede lige en enkelt skråstreg /. Godt set :)
Tak for den tid du har brugt på sitevurderingen.

  // Steeven