Avatar billede volturex Nybegynder
28. september 2008 - 18:08 Der er 42 kommentarer og
2 løsninger

Er der 6400 RAM support på en 3500+

Hej.

Jeg vil gerne vide om min processor. En 3500+ fra AMD kan håndtere SD6400 RAM. Jeg kan se at et ASROCK mainboard understøtter denne processor type.

Skal RAM'ene clockes ned hvis det skal køre optimalt eller har det intet med CPU'en at gøre hvad fronside bussen er.

På forhånd tak.
Avatar billede haverslev Novice
28. september 2008 - 18:12 #1
Hvad hedder dit bundkort ? det er det der bestemmer, hvilke ram du kan kører med - ikke cpu`en
Avatar billede jhkl Nybegynder
28. september 2008 - 18:13 #2
cpu'en har vel også lidt at skulle have sagt
Avatar billede haverslev Novice
28. september 2008 - 18:13 #3
Avatar billede jhkl Nybegynder
28. september 2008 - 18:16 #4
nu ser det ikke helt sådan ud i et moderne amd-system
Avatar billede haverslev Novice
28. september 2008 - 18:20 #5
jhkl > hvis det er HyperTransport du hentyder til, så forklar da spørgeren dette!
Avatar billede volturex Nybegynder
28. september 2008 - 18:49 #7
Herligt med nogle friske svar.

Her er linket på mainboardet jeg snakker om.

http://www.asrock.com/mb/overview.asp?Model=K10N78FullHD-hSLI%20R2.0&s=AM2%2b

På forhånd tak.
Avatar billede haverslev Novice
28. september 2008 - 19:16 #8
Din bundkort understøtter:
- Support DDR2 1066/800/667/533 non-ECC, un-buffered memory

DDR2 6400 ram er 800MHz og er derfor undestøttet

DDR2 PC2-8500 1066Mhz er ifølge manual også understøttet.

Men tjeg lige manualen på side 18 for "paring" af ram osv. i soklene
Avatar billede jhkl Nybegynder
28. september 2008 - 20:09 #9
Jeg hentydede nok til, at ramklodserne er forbundet til cpuen, så den har en smule at sige
Avatar billede volturex Nybegynder
28. september 2008 - 20:18 #10
Vil det sige at min gamle 3500+ CPU understøtter SD-6400 RAM?
Avatar billede haverslev Novice
28. september 2008 - 20:28 #11
hvis du med 3500+ AMD mener at din CPU er enten en:
AMD SingleCore Athlon 64 3500+
AMD Tayler Sempron 3500+
AMD Athlon 64 AM2 3500+

Så er de alle OK, da dit bundkort er:
Support for Socket AM2+ / AM2 processors: AMD PhenomTM
FX / Phenom / Athlon 64 FX / Athlon 64 X2 Dual-Core / Athlon
X2 Dual-Core / Athlon 64 / Sempron processor
Avatar billede volturex Nybegynder
28. september 2008 - 20:45 #12
Fedt.
Avatar billede volturex Nybegynder
28. september 2008 - 20:45 #13
Takker mange gange ;)
Avatar billede haverslev Novice
28. september 2008 - 20:50 #14
Avatar billede jhkl Nybegynder
28. september 2008 - 20:58 #15
Men som sagt, om klodserne bliver udnyttet fuld ud, afhænger af den enkelte cpu

f.eks.: http://www.chiplist.com/AMD_Athlon_64_processor_Orleans_revision_F/tree3f-subsection--2273-/

166/333/667 MHz, DDR2-667 memory controller
Avatar billede volturex Nybegynder
28. september 2008 - 21:07 #16
Tak. Så kan jeg bruge min 3500+ til jeg får investeret i en hurtigere CPU til min Media Center. Det er dælme nice.

Ha en god dag begge to.
Avatar billede haverslev Novice
28. september 2008 - 21:14 #17
AMD Athlon 64 processor understøtter 1000 MHz HyperTransport bus - altså KUN et problem med ram isat af typen: DDR2 PC2-8500 1066Mhz og her vil den udnytte de 1000Mhz
Avatar billede jhkl Nybegynder
28. september 2008 - 21:15 #18
En gang til?
Avatar billede volturex Nybegynder
28. september 2008 - 21:19 #19
Sorry, gav mig selv point. Det var ikke meningen. jhkl jeg kan ikke give flere ud. Der er nogle til overs til dig næste gang. Men tak ;)
Avatar billede jhkl Nybegynder
29. september 2008 - 00:40 #20
Det går nok. Jeg venter bare spændt på en uddybning fra haverslev :)
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2008 - 08:01 #21
Hvad mener du - indtil videre har du ikke bidraget med noget brugbar for spørgeren
Avatar billede jhkl Nybegynder
29. september 2008 - 11:25 #22
Du sidder og bilder spørgeren en masse ind. Bl.a. mht support af ram.
Avatar billede jhkl Nybegynder
29. september 2008 - 11:27 #23
Som jeg nævnte tidligere, i et amd-system sidder memory controlleren ikke i nordbroen. Derfor har HT-bussen heller ikke så meget med det hele at gøre, som du åbenbart har en formodning om.
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2008 - 11:39 #24
Lille ven - nu da du er så KLOG så forklar da sammenhængen (hvis du kan finde ud af det)
Avatar billede jhkl Nybegynder
29. september 2008 - 11:41 #25
Der kom "lille ven" igen. Jeg synes du skal pakke sydfrugterne, og smutte et andet sted hen.
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2008 - 11:42 #26
Forklar det bedere end dette -tak:  28/09-2008 18:28:07
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2008 - 11:45 #27
Du er da en nar - intet af det du skriver hjælper eller oplyser noget som helst - det er da vist dig der skal smutte.
Avatar billede jhkl Nybegynder
29. september 2008 - 12:07 #28
Er JEG en nar. Det er dig som altid "ved bedst" og er nedladende. Jeg lagde et link, til en 3500+ hvor der tydeligt står specifikationerne på memory controlleren. Det er må da siges at være en hjælp.

Jeg har sagt flere gange, at memory controllere ikke sidder i nordbroen (det står også i det link du selv har formidlet). Hvor svært kan det snart være?
Avatar billede volturex Nybegynder
29. september 2008 - 12:18 #29
Vil det stadig sige at min 3500+ understøtter SD-6400 RAM eller skal jeg købe et mainboard der understøtter SD-3200 RAM?
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2008 - 12:24 #30
Hvem er nedladende her:
"Der kom "lille ven" igen. Jeg synes du skal pakke sydfrugterne, og smutte et andet sted hen"

Jeg har deltaget i 2 spørgsmål med dig og begg gange er det dig der er kommet med "nedlande" udtagelser og påstande OM at DU er SÅ helvedes klog - igen INTET af du du har skrevet HAR hjulpet spørgeren - så foklar venligst NU
Avatar billede jhkl Nybegynder
29. september 2008 - 12:24 #31
Du kan prøve at finde specifikationerne på lige præcis den model cpu du har. Det vil opklare sagerne.

Og glem alt om den der hypertransport bus, den har ikke noget med ram support at gøre.
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2008 - 12:26 #32
LOL :-)
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2008 - 12:29 #33
However, if you define the FSB as the connection between the CPU and the rest of the system(regardless of whether a memory-controller is involved or not), you could say the CPUs' Hypertransport-link replaces the FSB(or it IS the FSB if you like).

The Hypertransport-link is different from a 'classical' FSB - it is not really a Bus, but a fast, packet-based point-to-point interconnect.
The HT-link comprises an upstream-(to CPU) and a downstream-part(from CPU), each 16-bits wide and clocked at 800MHz using a DDR-technology for an effective 1.6GHz clockspeed - this results in a total bandwidth of 6.4GB/s bidirectionally.
Avatar billede jhkl Nybegynder
29. september 2008 - 12:30 #34
Som det blev nævnt tidligere, så kan du godt bruge ram, som understøtter større hastighed, det er bare ikke sikkert at du kan udnytte det.

Og så gider jeg ikke det spørgsmål her mere, med sådan en nar til stede.
Avatar billede jhkl Nybegynder
29. september 2008 - 12:31 #35
haverslev, forsøger du at undgå hvad der bliver skrevet?

Memory controller SIDDER IKKE I NORDBROEN. HT-bussen forbinder cpuen med nordbroen. Den har ikke rigtig så meget at sige med den bus der forbinder ram og memory controller.

Slut.
Avatar billede haverslev Novice
29. september 2008 - 12:38 #36
Jeg forsøger ikke noget som helst, blot at få dig til at FORKLARE sammenhængen istedet for blot at påstå at jeg er et "kvaj" og intet af det der er skrvet/oplyst fra min side er korrekt
Besvar nu spørgeren korrekt istedet for at krybe uden om hver gang
Avatar billede volturex Nybegynder
29. september 2008 - 15:22 #37
I har jo begge to delvist ret. Ang. CPU kommer det jo an på om bundkortet understøtter CPU'en 3500+ fra AMD. På den anden side er det ikke sikkert at den CPU kan håndtere mere en hvad SD-RAM 3200 yder. Men eftersom bundkortet kan ha en 3500+ i soklen og ikke understøtter de gamle SD-3200 som er på færre pins må det vel betyde at CPU'en understøtter SD-6400 RAM. Køber en bedre CPU så snart jeg lige har 500,- ekstra. Og bruger så min 3500+ indtil da.

Tak begge to for svarene.
Avatar billede jhkl Nybegynder
30. september 2008 - 02:36 #38
Jeg ved nu ikke, om vi begge har delvist ret. (I hvert fald ikke i det vi åbenbart strides om.)

haverslev, lille søde ven, det er jo elementær viden, at det er memory controlleren, som suverænt bestemmer hvilken type ram du kan bruge - og ved hvilken hastighed. Sådan har det altid været.

Det er det, du siger "LOL" til.

Memory controlleren sidder i CPU'en. Det vil sige, at hastigheden hvormed data overføres fra memory controlleren til resten af CPU'en **INTET** har med hypertransport bussen at gøre. DEN ER FORBUNDET TIL NORDBROEN.

Og jeg kryber ingen steder hen. Jeg har lige fra starten af sagt hvordan og hvorledes. Det er dig, som ikke forstår: MEMORY CONTROLLEREN SIDDER I CPUEN, IKKE I NORDBROEN.

Jeg har sagt det 20 gange nu (jeg må være dum, når jeg bliver ved). Det står også i det link, du selv har lagt. Hvad er det, du ikke vil/kan forstå?

Jeg synes det minder lidt om den anden tråd, hvor du ikke vil/kan læse det der står sort på hvidt i XP's hjælp.
Avatar billede haverslev Novice
30. september 2008 - 08:09 #39
Åhh, nej - troede du var lidt klogere og holdt dig til dit "SLUT"
PS. du skriver om nordbrigde - ikke jeg, så skriv venligst til AMD at "deres" artikel ikke passer osv.
SLUT
Avatar billede jhkl Nybegynder
30. september 2008 - 08:31 #40
Du fatter jo ikke skid. Prøv at læs - og forstå - hvad det er, at du læser. Og så er det desuden ikke amd, men en bruger på deres forum, der har skrevet det.
Avatar billede jhkl Nybegynder
30. september 2008 - 08:32 #41
Jeg er målløs
Avatar billede jhkl Nybegynder
30. september 2008 - 08:36 #42
F.eks. det du citerer her:

"The HT-link comprises an upstream-(to CPU) and a downstream-part(from CPU), each 16-bits wide and clocked at 800MHz using a DDR-technology for an effective 1.6GHz clockspeed - this results in a total bandwidth of 6.4GB/s bidirectionally."

Helt specifkt, kan du så svare "ja" eller "nej" til, at det har indflydelse på hvordan data fra/til ram transporteres til/fra cpu'en?
Avatar billede haverslev Novice
30. september 2008 - 11:54 #43
For fa... da - du vil have ret, havde bestemt mig for ikke at ævle mere i dette spg.
- så skriv venligst til AMD at "deres" artikel ikke passer osv. - læg mærke til de der " som er om "deres" - hvad mon det betyder?

Men som her, vil du have ret - selvom at den sidste brugerkommentar også siger det modsatte af dine indlæg.
http://www.eksperten.dk/spm/845627

PS: abonnère ikke mere på denne tråd - spørgeren har ingen glæde af dette
Undskylder overfor volturex
Avatar billede jhkl Nybegynder
30. september 2008 - 12:09 #44
Jeg stiller dig et simpelt spørgsmål: hvilken indflydelse har de der 6.4GB/s på dataoverførsel mellem ram og cpu?

Det må du da kunne svare på?

(Mht den andet tråd, du har vist endnu ikke læst hvad jeg har kopieret ind fra XP's hjælp)