Avatar billede hansen Nybegynder
28. september 2008 - 17:29 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Læg tal sammen

Hej, jeg har brug for hjælp igen, og håber der er en der har lidt tid til overs.

Nedenstående kode er en formular der er starten på en bestillingsformular, hvor der efter valg af billettype bliver regnet en pris ud løbende. Kan du hjælpe med den fornødne kode, eller evt. linke til noget kode der kan bringe mig i den rigtige retning.

Formuleren er ikke færdig, der bliver lagt flere felter på siden hen så javascriptet må gerne være let at udvide.

Kode
---
<form method="post" action="">
    <table class="style1" cellpadding="2">
        <tr>
            <td>Bil/varevogn u. 3500 kg, inkl. fører<br />
            <select name="biltype" style="height: 22px">
            <option selected="selected">Vælg biltype</option>
            <option value="246">Bil indtil 6 m., højde maks 2,4 m / Enkelt</option>
            <option value="492">Bil indtil 6 m., højde maks 2,4 m / Retur</option>
            <option value="246">Bil indtil 6 m., højde over 2,4 m / Enkelt</option>
            <option value="492">Bil indtil 6 m., højde over 2,4 m / Retur</option>
            <option value="408">Bil over 6 m. lang / Enkelt</option>
            <option value="816">Bil over 6 m. lang / Retur</option>
            </select></td>
        </tr>
        <tr>
            <td>Antal personer
            <table class="style1">
                <tr>
                    <td><select name="person1" style="height: 22px">
                    <option selected="selected" value="0">0</option>
                    <option value="10">1</option>
                    <option value="20">2</option>
                    <option value="30">3</option>
                    <option value="40">4</option>
                    <option value="50">5</option>
                    <option value="60">6</option>
                    <option value="70">7</option>
                    <option value="80">8</option>
                    </select> </td>
                    <td>Voksen </td>
                </tr>
                <tr>
                    <td><select name="person2" style="height: 22px">
                    <option selected="selected" value="0">0</option>
                    <option value="10">1</option>
                    <option value="20">2</option>
                    <option value="30">3</option>
                    <option value="40">4</option>
                    <option value="50">5</option>
                    <option value="60">6</option>
                    <option value="70">7</option>
                    <option value="80">8</option>
                    </select></td>
                    <td>Barn 4 - 15 år</td>
                </tr>
                <tr>
                    <td><select name="person3" style="height: 22px">
                    <option selected="selected" value="0">0</option>
                    <option value="10">1</option>
                    <option value="20">2</option>
                    <option value="30">3</option>
                    <option value="40">4</option>
                    <option value="50">5</option>
                    <option value="60">6</option>
                    <option value="70">7</option>
                    <option value="80">8</option>
                    </select></td>
                    <td>Barn 0 - 3 år</td>
                </tr>
                <tr>
                    <td><select name="person4" style="height: 22px">
                    <option selected="selected" value="0">0</option>
                    <option value="10">1</option>
                    <option value="20">2</option>
                    <option value="30">3</option>
                    <option value="40">4</option>
                    <option value="50">5</option>
                    <option value="60">6</option>
                    <option value="70">7</option>
                    <option value="80">8</option>
                    </select></td>
                    <td>Førtids- og folkepensionister</td>
                </tr>
            </table>
            </td>
        </tr>
        <tr>
            <td>&nbsp;</td>
        </tr>
        <tr>
            <td><input name="total" type="text" /> Totalpris</td>
        </tr>
    </table>
</form>

---
Avatar billede w13 Novice
28. september 2008 - 18:02 #1
Hvor meget forstand har du på JavaScript? Du skal lave en funktion, som du kan kalde ved onchange på alle dine selects. Den skal så addere alle selects valg, f.eks. document.getElementById("select1").value + document.getElementById("select2").value
Avatar billede bazhe Praktikant
28. september 2008 - 18:09 #2
Avatar billede w13 Novice
28. september 2008 - 18:18 #3
bazhe>> Jeg tror, hansen vil have det løst dynamisk, mens der vælges, uden sideload, så derfor skal det gøres med JavaScript.
Avatar billede hansen Nybegynder
28. september 2008 - 20:04 #4
Jeg har ikke den store forstand på javascript, til husbehov vil jeg tro.
Og ja, det skal helst løses dynamisk så tallet i bunden bliver opsumeret efterhånden som feltet mister focus
Avatar billede roenving Novice
29. september 2008 - 03:05 #5
Hvor har du de relevante priser henne, og hvordan skal resultatet præsenteres ?-)

-- måske scriptet fra http://www.eksperten.dk/spm/625583 kan bruges som inspiration ?o]
Avatar billede hansen Nybegynder
29. september 2008 - 16:13 #6
Priserne er i ovennævnte kode sat ind som value.
Priserne skal både kunne hentes i selectfelter og tekstfelter.
Avatar billede hansen Nybegynder
25. maj 2013 - 19:36 #7
svar
Avatar billede hansen Nybegynder
25. maj 2013 - 19:36 #8
og tak for hjælpen, beklager den lange ventetid