Avatar billede nph12 Nybegynder
28. september 2008 - 15:41 Der er 29 kommentarer og
1 løsning

Qnap ts-100: Overførelseshastighed

Hej
Jeg har lige købt en Qnap ts-100. Når jeg flytter filer, så sker det med en hastighed under 1Mb/sec. Kan det virkelig være rigtigt eller gør jeg noget forkert?
Avatar billede thomzen Nybegynder
28. september 2008 - 15:54 #1
Du er sikker på at du kører USB 2.0 ?

Ellers kan du måske forsøge med at formattere den, inden du går i gang med at fylde data på den, ved ikke om det hjælper, men et forsøg værd...
Avatar billede nph12 Nybegynder
28. september 2008 - 16:20 #2
Det er en netværksharddisk (nas server).
Avatar billede bdf Mester
28. september 2008 - 16:21 #3
Hvordan tester du hastigheden?
Avatar billede thomzen Nybegynder
28. september 2008 - 16:29 #4
Øhh.. Jeg går i seng! ;)

Beklager! ;D
Avatar billede nph12 Nybegynder
28. september 2008 - 17:30 #5
Jeg kan se hastigheden i det Windows vindue, som viser de filer som bliver kopieret. Ligesom når man kopiere filer lokalt.
Avatar billede bdf Mester
28. september 2008 - 17:33 #6
Er der direkte forbindelse mellem dig & NAS eller er der switch/router imellem? kører du 100Mbit eller 1Gigabit? hvilke kabler bruger du? Cat5e? Cat6? kom med en masse info :)
Avatar billede nph12 Nybegynder
28. september 2008 - 17:45 #7
Min Switch kører 54 Mbit trådløst og 100Mbit på kabel. Min Qnap er tilsluttet direkte til swichen med kabel. Min "gamle" USB 2.0 eksterne harddisk er tilsluttet direkte til Qnap´en.

Jeg har prøvet at flytte data fra min gamle eksterne harddisk over til Qnap´en samt prøvet at flytte data fra min bærbar over på qnap´en. Det samme resultat. Meget langsomt!

Jeg ved ikke hvilken type kabel jeg bruger (jeg bruger det som fulgte med qnap´en)
Avatar billede bdf Mester
28. september 2008 - 20:04 #8
Jamen har du ikke en harddisk i din Qnap?
Avatar billede nph12 Nybegynder
28. september 2008 - 20:08 #9
Ja, jeg har en harddisk i min qnap
Avatar billede bdf Mester
28. september 2008 - 20:16 #10
Hm det lyder lidt spøjst...
Hvilket resultat får du hvis du forbinder din Qnap direkte til computer og overfører en større fil fra Computer til Qnap?
Avatar billede nph12 Nybegynder
28. september 2008 - 20:57 #11
Hvis jeg tilslutter min computer direkte til min Qnap, så overfører den filen med 4MB/sec. Det er heller ikke specielt hurtigt!

Kan det være opsætningen af mit netværk der gør, at det går så langsomt?
Avatar billede bdf Mester
28. september 2008 - 21:13 #12
Nope du burde ligge væsentlig højere med overførselshastighed...
Hvordan er din opsætning da?
Avatar billede nph12 Nybegynder
28. september 2008 - 21:23 #13
Fysisk opsætning som beskrevet d. 28/09-2008 17:45:43

Resten af opsætningen i Windows og Qnap er bare standardopsætning (jeg har ikke rørt noget der). Det kan måske være det som er problemet
Avatar billede nph12 Nybegynder
29. september 2008 - 18:24 #14
Hvad kan ellers have indfyldelse på hastigheden?
Avatar billede nph12 Nybegynder
29. september 2008 - 18:37 #15
Her står lidt om hastighed på en Qnap:

http://www.pcworld.dk/art/9132?page=2
Avatar billede nph12 Nybegynder
05. oktober 2008 - 10:43 #16
Jeg har kontaktet forhandler, som vil kigge på qnap´en
Avatar billede nph12 Nybegynder
07. oktober 2008 - 19:47 #17
Hvis der er nogen som vil have point, så må I lige oprette et svar!
Avatar billede bdf Mester
07. oktober 2008 - 20:10 #18
Fik forhandleren løst problemet? hvis ja hvad var det? :)
Avatar billede nph12 Nybegynder
09. oktober 2008 - 20:34 #19
Jeg har fået svar fra forhandleren i dag. Der var noget i vejen med nas´en. Den var sendt til producenten, men nu er modellen udgået, så jeg får pengene tilbage.
Avatar billede bdf Mester
10. oktober 2008 - 06:19 #20
Ærgeligt men kan kun anbefale Synology :)
Avatar billede nph12 Nybegynder
12. oktober 2008 - 16:35 #21
bdf: mange tak for hjælpen:-)
Avatar billede nph12 Nybegynder
13. oktober 2008 - 19:02 #22
Jeg har fået pengene tilbage for min qnap. Hvis jeg skal købe en tilsvarende nas hos proshop, så får jeg lov til at betale 69 kr. i porto igen, da de ikke vil sende min næste nas gratis. Hvis det er deres holdning, så køber jeg en nas et andet sted.
Avatar billede bdf Mester
13. oktober 2008 - 19:06 #23
Avatar billede bdf Mester
13. oktober 2008 - 19:23 #24
Hvilken model vil du egentlig erhverve? :) Kan kun anbefale DS107+, DS207+, CS407 & DS508 ;)
Avatar billede nph12 Nybegynder
14. oktober 2008 - 17:26 #25
Er Synologys nas gode? Kan man høre blæseren? Hvor god er overførelseshastigheden?
Avatar billede bdf Mester
14. oktober 2008 - 18:27 #26
Jeg er 110% tilfreds! og da de hele tiden udvikler ny firmware "styresystem" så får man kun flere og flere funktioner ;)
Ikke noget der har betydning men check deres hjemmeside ( www.Synology.com ) der står db niveau og overførselshastighed :)
Avatar billede nph12 Nybegynder
14. oktober 2008 - 19:54 #27
Jeg kigger lige på hvilke nas synology har. Kører Synology ikke også EXT3-filsystemet?

"Konverteringen fra NTFS til EXT3-filsystemet sænker harddiskens ydeevne drastisk..."

Kilde: http://www.hardinfo.dk/show.asp?page=7766

Er det noget man lægger mærke til? Men nas´en bruger vel en del ressourcer på dette?
Avatar billede bdf Mester
14. oktober 2008 - 21:31 #28
Vedr. EXT3 filsystemet, så ved jeg faktisk ikke hvad Synologyen kører med men dog er den ikke langsom :) jeg kan umiddelbart ikke finde noget om filsystemet når jeg kigger i setup på Synologyen, men ellers check deres forum http://synology.com/enu/forum/ :)
Avatar billede nph12 Nybegynder
19. oktober 2008 - 15:47 #29
Synology kører også EXT3:

http://synology.com/enu/products/DS107+/spec.php

Jeg har ikke gjort helt op med mig selv, om jeg skal købe en NAS eller ej. Hvis jeg beslutter mig for en NAS, så bliver det en Synology. Dette eneste jeg stadig er lidt i tvivl om er, om man kan høre NAS´en køre (blæseren og harddisken).
Avatar billede bdf Mester
19. oktober 2008 - 15:56 #30
Synologyen har en funktion, hvor harddisken går i davle efter x antal minutter, hvis den ikke er i brug :) det er da en mulighed men ellers vedr. støj fra blæseren, så synes jeg ikke at det var problem dengang jeg havde den model, ellers må du stille den et sted hvor den ikke kan høres :)