Avatar billede Slettet bruger
28. september 2008 - 15:02 Der er 22 kommentarer

Webshop spørgsmål

Hej eksperter.

Har selv læst en del artikler omkring hvad folk tænker over når de skal lave en shop.

En af de spørgsmål som jeg tit støder på er om det er dårligt shoppen er lavet i Flash - men synes aldrig man får et ordenligt svar, så jeg vil gerne ha' folk til at sige hvad de synes fordelen/ulempen eller om de er lige glade med hvad shoppen er lavet i.
Og gerne en begrundelse til hvorfor, og hvad de synes om en shop, hvad skal den indeholde, hvad gør den til en bedre shop end de andre, og hvad gør den til en dårlig shop, og evt. eksempler.

Altså dette er måske ikke så meget et spørgsmål, men nok mere én dejlig debat om man vil, hvor folk kommer med deres synspunkter.

Min personlige mening:
Jeg ser ulempen ved at ha' det i Flash, at urlen ikke skifter og folk kan så derfor ikke sende linket videre til netop den vare.
Men dette er jo alligevel 'lidt' muligt ved at man adder et parameter udfra $_GET og så viser det produktID (ect.)

Men kan på den måde ikke se de store fordele ved det er i Flash andet end det er anderledes (da jeg ikke har set så mange shops i Flash), og så kan man jo lave en del fede effekter hvis det er det man vil. (kan man jo også uden men alligevel)
Avatar billede w13 Novice
28. september 2008 - 15:03 #1
Jeg har aldrig nogensinde set en webshop lavet i Flash. Derfor ville jeg nok være lidt skeptisk over for en, tror jeg.
Avatar billede w13 Novice
28. september 2008 - 15:17 #3
Ja, det er sådanne, jeg ville være skeptisk over for. =)

Personligt synes jeg, det er for "fancy" med Flash til en seriøs shop - derfor min skepsis.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2008 - 16:09 #4
Hvad gør at det er for "fancy" når det er lavet i Flash?
Men regn teknisk hvad ser du som ulemper/fordele?
Avatar billede w13 Novice
28. september 2008 - 16:18 #5
Nu var det bare lige mit personlige indtryk, at en webshop lavet i Flash virker for "useriøs", men jeg er klar over, at mange nok ikke deler den opfattelse. =)

Af fordele kan jeg finde ca. 0, udover selvfølgelig at man kan lave webshoppet "fancy", hvis man da synes, det er en fordel. :P

Af ulemper kan nævnes:

Rigtig dårligt søgemaskinemæssigt.
Kan ikke bruges med en skærmoplæser, dvs. af f.eks. blinde eller svagtseende.
Man skal have Flash installeret for at kunne se siden.
Sikkerheden forringes meget.
Siden bliver hurtigere tungere at loade.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2008 - 16:24 #6
Synes det med siden bliver tungere at loade er en af de dårligste argumenter af dem du nævner da det bare kræver om at lave det ordenligt og kun loade de ting ind der skal bruges og ved skift at man så får fjernet dem igen, så det netop ikke fylder.

Hvordan fungere en skærmoplæser?
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2008 - 16:26 #7
Kan du forklare mig nærmere omkring det med sikkerheden, hvordan den laves dårligere?
Tror det er fordi, Flash skal "kalde" PHP/ASP filen og det så er der der kan være nogen brud.

Ved ikke hvordan og i hvad omfang brudene kunne være, men kunne laves med en del sikkerhed i form at cookies, og sessions, samt en indsættelse i databasen - på den måde at det skal stemme overens - hvis det nu skulle være i forbindelse med "checkout" delen du snakker om(?)
Avatar billede w13 Novice
28. september 2008 - 16:31 #8
Selvfølgelig afhænger load-tiden meget af, hvor godt det laves.
Men jeg vil stadig vove at påstå, at hvis du laver noget i Flash (godt) og noget i HTML (godt), så vil HTML'en fylde mindre. Under alle omstændigheder vises Flash'en jo også på en HTML-side, som også skal loades, så det giver allerede der noget ekstra load-tid. Om det er mærkbart, kan så diskuteres. =)

Jeg ved ikke helt præcis med det sikkerhedsmæssige, det er jeg ikke så meget inde i - jeg har bare tit hørt det nævnt som problematik omkring Flash.

Derudover vil jeg også mene, at du sagtens kan lave mange af de samme ting, som du kunne lave i Flash, med JavaScript i dag. Og mange siger gør det også.
Avatar billede w13 Novice
28. september 2008 - 16:33 #9
Og en skærmoplæser læser bare sidens overskrifter og tekster, og f.eks. title-attributter og alt-attributter på billeder (da billeder selvfølgelig ikke kan "læses" af en skærmoplæser). Men jeg har aldrig selv prøvet en skærmoplæser, så bedre kan jeg ikke uddybe det.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2008 - 16:58 #10
Helt enig omkring load-tiden.
"Man skal have Flash installeret for at kunne se siden." -> Men man skal også ha' JavaScript slået til for at kunne se det :D

Ja har nemlig også hørt lidt "usikkerhed" med Flash om med sådannet oplysninger, men tror bare det handler om at udvikle det ordenligt.

Men vil samtidig vende tilbage og sige "alle folk der ved hvordan de slår javascript fra, ved også at det skal bruges til nogen ting og så hvordan de slår det til igen"

Og synes da stort set ikke man møder nogen der ikke kender Flash, og kommer så igen an. på målgruppen.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. september 2008 - 17:05 #11
Og et argument mere mod Flash: Kan du linke til et bestemt produkt?
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2008 - 17:15 #12
Ja det er det jeg beskriver øverest i teksten.
"Men dette er jo alligevel 'lidt' muligt ved at man adder et parameter udfra $_GET og så viser det produktID (ect.)"

Du kan jo hvis siden http://www.mitdomain.dk/Hugo_Boss/produkt-11047.html (Så loade det ind i flashen)

Altså muligheden er at for hver gang du klikker på noget så genindlæser den hele siden, og ændre $_GET variablen i urlen og dermed også i parameteret til SWF-Objektet.
Men kunne også bare ha' den mulighed at man "kun" loader dette ind, hvis det er med et direkte link - så man normalt kun bruger browseren, og så har en "Send link til ven" / "Se direkte link" funktion. (Så det normalt kun "kører" inde i Flashen, men ved "direkte links" bliver det loadet ind på den måde)
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2008 - 17:16 #13
Men ang. skærmoplæseren kan den så ikke læse det hvis man kan markere teksten?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. september 2008 - 17:18 #14
Men linket oppe i adresselinien ændrer sig jo ikke - så hvordan skal enkefru Hansen i Bredgade lave et bogmærke til den grønne kaffemaskine med økologisk filter, som hun vil købe til svigerdatteren?
Avatar billede w13 Novice
28. september 2008 - 17:22 #15
Jo, men jeg har på den anden side aldrig hørt om / mødt nogen, som ikke havde JavaScript slået til. (Kan det overhovedet slåes fra i IE7? Hmm.)

Jeg mener ikke, nogen skærmlæsere kan læse tekst i Flash, men det kommer jo nok en dag.

Spørgsmålet er så bare: hvad for du ud af at lave det i Flash, når der kun er én fordel mod en masse ulemper? Og når du skal bruge en masse energi/kode på at undgå nogle af disse ulemper.
Igen vil jeg vove at påstå, at mange ting kan laves ligeså godt med JavaScript i dag, bl.a. med nogle scripts fra mootools, der har lavet nogle rigtig gode funktioner til flydende bevægelse af elementer.
Hvis din Flash-shop kræver så mange bevægelser, som kun kan laves i Flash og ikke med JavaScript, så er vi nok tilbage ved mit udsagn om en lidt for fancy webshop til, at jeg ville stole på at indtaste mine dankortoplysninger på den. =)
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2008 - 17:27 #16
Erikjacobsen> Det kan man godt på den måde den så skal ændre sig hver gang.
Du har index.swf, og så har du alle de andre i hver deres .swf fil som du kan hente ind.
Ligesom her www.cartoonsmart.com (Hver gang du klikker i menuen (Skal den læse hele siden igen) men med et nyt parameter som du kan se i koden: " <param name="movie" value="animation_index.swf" />"

Men vil da give dig ret w13.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2008 - 18:33 #17
Men har også fundet ud af der er mange sider "Flash shops" der så benytter sig af Paypal.
F.eks. http://www.flashden.net/files/34632/index.html

Men har set en dansk shop, som virkede sådan rimelig, men ved ikke hvorfor er nok også for at lave noget større i flash at jeg villel ave en shop i flash.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. september 2008 - 19:04 #18
"den så skal ændre sig hver gang", ja, det gør den så ikke i eet af de eksempler du linker til, men det vil betyde at der skal hentes en ny flashfil hver gang, hvilket så er i modstrid med: "kun loade de ting ind der skal bruges ..."

Nu er jeg fløjtendes ligeglad med hvordan du laver din webshop, helt ærligt ;)
Men jeg fornemmer at du har din mening om hvordan det skal være, hvad der er smart og brugbart, men at du ikke overvejer hvad dine brugere vil synes. Det kan være du ender med en supersmart webshop, med beskeden omsætning, i stedet for en kedelig, men efter velkendt princip, der har har en forrygende omsætning. Dine kunder vil sikkert bare have noget der virker som det plejer....
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
28. september 2008 - 19:05 #19
"hentes en ny flashfil hver gang" - det er korrekt, det behøv's ikke, men flashmaskinen skal dog starte den forfra igen.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2008 - 19:52 #20
Ja der skal hentes en ny flash fil ind, hver gang med det kræver intet, da i index.swf lægger kun pre-loader, og Swf loader.

Så den skal så loader index.swf, som loader en ny med det eksempel fra cartoonsmart, som jeg dog heller ikke selv synes om.

Men jeg skal overveje hvad du siger erik med smart og mest brugervenligt.
Avatar billede Slettet bruger
28. september 2008 - 23:08 #21
Og man kan ikke med Javascript "ændre" URL'en uden at den loader siden?
Så man faktisk kunne ændre den til dr.dk selvom den henter fra www.mitdomain.dk ?

Sådan så det ser ud som om at url er med(?)
Avatar billede w13 Novice
28. september 2008 - 23:58 #22
Nej, desværre ikke.