Avatar billede david_swahn Nybegynder
26. september 2008 - 00:36 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Formular til sortering

Jeg har en kollone A med navne (preben a-z), og en tilhørende kollone B med værdier tilhørende de navne.

Jeg vil nu sortere efter værdierne faldende, med værdierne i kollone D, og deres tilhørende navne i kollone C.

excempel:
  A    | B |    C    |  D
Preben A | 2 | Preben B |  8
Preben B | 8 | Preben C |  5
Preben C | 5 | Preben A |  2
etc. (!)

Jeg vil meget gerne undgå makroer i denne forbindelse.

formlerne til kollone C og D? - Nogen der kan hjælpe?

- David
Avatar billede david_swahn Nybegynder
26. september 2008 - 00:37 #1
det er i excel ark
Avatar billede jkrons Professor
26. september 2008 - 08:49 #2
Hvorfor bruger du ikke bare sorteringsfunktionen i Excel?
Avatar billede jkrons Professor
26. september 2008 - 09:16 #3
Hvis du gerne vil lave det med formler, så kan noget i denne stil bruges:

Indsæt en ekstra kolonne med fortløbende nummerering fra 1 til så mange rækker, du har brug for. I mit tilfælde, har jeg brugt E-kolonnen.

I D-kolonnen denne formel: =STØRSTE($B$1:$B$4;E1)

Tilret området til det antal celler, du har brug for, og kopier nedad.

I C-kolonnen denne:
=INDEKS($A$1:$A$4;RÆKKE(INDIREKTE(ADRESSE(SAMMENLIGN(STØRSTE($B$1:$B$4;E1);$B$1:$B$4;0);1)));1)

Tilret områderne og kopier nedad.
Avatar billede david_swahn Nybegynder
29. september 2008 - 22:12 #4
Perfekt :)

Tusind tak for svaret. Jeg er ikke nået til at afprøve det, men det glæder jeg mig meget til.

>>>Hvorfor bruger du ikke bare sorteringsfunktionen i Excel?<<< -Fordi der er tale om rækker med relativt mange oplysninger der allerede er sorteret efter anden orden. Hvis jeg skal benytte auto sortering skal jeg markere et _meget stort område. Denne løsning giver en alternativ mulighed for et hurtigt overblik, som i tillæg opdateres løbende ... tak igen :)

Skal jeg bare markere svar, for at du får dine point?

- David
Avatar billede jkrons Professor
29. september 2008 - 22:22 #5
Her er et svarm du kan markere :-)
Avatar billede david_swahn Nybegynder
29. september 2008 - 23:54 #6
:)
Avatar billede david_swahn Nybegynder
29. september 2008 - 23:56 #7
hm... jeg er stadig ny her. Er i tvivl om du fik dine point... sorry (hvis ja kan admin slette denne kommentar)
Avatar billede david_swahn Nybegynder
29. september 2008 - 23:57 #8
Sådan...
Avatar billede jkrons Professor
30. september 2008 - 15:16 #9
Du skal markere mit navn i listen over svar, og så klikke på Accdepter .-)
Avatar billede david_swahn Nybegynder
03. oktober 2008 - 00:10 #10
Hej igen :)

Det virker næsten - men ikke perfekt...

Problemet:

Dersom 2 eller flere navne har samme tilhørende værdi er det kun den første der optæder på den nye liste. For at blive i mit eksempel: når Preben B og Preben C har samme værdi vil Preben B optræde 2 gange, den ene i stedet for Preben C...

----
Ang Løsninger
Den skal tage højde for at to eller flere værdier kan være ens, men stadig referere korrekt, for alle rækker. Jeg formoder at jeg må tilføje en sekundær sortering, der tager højde for disse tilfælde. Det kan være alfabetisk efter kolonne A navnet ELLER nummerisk efter kolonne E.

----
Det har ikke lykedes mig selv at kringle den. Hjælpekolonner er ikke noget problem, Såfremt der findes en løsning...

? ? ? - David
Avatar billede jkrons Professor
03. oktober 2008 - 08:10 #11
Jeg prøver lige at se på det, og så vender jeg tilbage.
Avatar billede jkrons Professor
03. oktober 2008 - 09:36 #12
lad os prøve at "gå en anden vej" :-) Det kræver en hjælpekolonne. Men til gengæld kan du undvære den, der var i den første løsning. Hjælpekolonnen er i dettetilfælde kolonne C, men du kan selv tilpasse formlerne, hvis du vil have denne et andet sted.

I C-kolonnnen skal du have denne formel:

=HVIS(B1="";"";B1-RÆKKE()/10^10)

I D-kolonnen:

=HVIS(RÆKKE()>TÆL($C:$C);"";INDEKS(A:A;SAMMENLIGN(STØRSTE($C:$C;RÆKKE());$C:$C;0)))

ogh i E-kolonnen:

=HVIS(RÆKKE()>TÆL($C:$C);"";INDEKS(B:B;SAMMENLIGN(STØRSTE($C:$C;RÆKKE());$C:$C;0)))

(E-kolonnen er bare formlen i D-kolonnen kopieret). Du kan skjule C-kolonnen så du kun ser de kolonner, du har brug for.
Avatar billede david_swahn Nybegynder
08. oktober 2008 - 16:46 #13
Når det gælder excel er jeg kun 3 uger gammel, så jeg måtte lige arbejde lidt for at forstå hvorfor formularen virkede, -for så at kunne få det optimale udbytte. Jeg ville nemlig også ekskludere nogle bestemte værdier fra listen...

Men det virker nu perfekt ( -RÆKKE/10^10 &#8594;LOL! )

- Så, jkrons, endnu engang tak for hjælpen! ;)

Giv endnu et svar og få de resterende point. mvh David
Avatar billede david_swahn Nybegynder
08. oktober 2008 - 16:47 #14
&#8594 skulle forestille "&#8594;"
Avatar billede david_swahn Nybegynder
08. oktober 2008 - 16:48 #15
hmmm.... det kan den så ikke - En pil mod højre...
Avatar billede david_swahn Nybegynder
08. oktober 2008 - 16:49 #16
alt+26
Avatar billede jkrons Professor
08. oktober 2008 - 17:00 #17
Velbekommme. Jeg har såmænd fået point nok, så gem dem til en anden god gang.