Avatar billede mcardle Nybegynder
26. september 2008 - 00:25 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Database connect, query og array af poster.

Hej Eksperter.

Jeg er PHP programmør, så jeg er ikke inde i VB .NET databasekald, men vil gerne være det :o)

Jeg har denne her kode:
Dim Conn As New OleDb.OleDbConnection
Conn.ConnectionString = "PROVIDER=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source = MyClothes.mdb"
Conn.Open()

Dim ds As New DataSet
Dim da As OleDb.OleDbDataAdapter
Dim sql As String

sql = "SELECT * FROM clothes"
da = New OleDb.OleDbDataAdapter(sql, Conn)
da.Fill(ds, "MyClothes")

label1.Text = ds.Tables("MyClothes").Rows(0).Item(0)

Conn.Close()

Det virker også fint, men jeg skal bruge det også selvom jeg ikke ved hvor mange rows og columns der er.

Jeg vil gerne have en funktion ligesom mysql_fetch_array() i PHP

Koden er en jeg har fundet, men jeg ved ikke om den er rigtig, om det er godt at bruge den type database eller jeg skal vælge en anden.

Jeg er ved at lave et program og der skal være flere former for filtre der filtrere data, så jeg går ud fra det er nemmere at lave queries i en database. Kender godt linq, men kan bedre håndtere database end XML :oP

'mcardle
Avatar billede arne_v Ekspert
26. september 2008 - 20:02 #1
Med DataSet behøver du ikke kende antal kolonner og antal rækker.

Men det er nok DataReader du leder efter.

Eksempel:

        Dim con As OleDbConnection = New OleDbConnection ("Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=D:\Database\MSAccess\Test.mdb;User Id=admin;Password=")
        con.Open
        Dim cmd As OleDbCommand = New OleDbCommand ("SELECT * FROM T1", con)
        Dim rdr As OleDbDataReader = cmd.ExecuteReader
        While rdr.Read
            Dim f1 As Integer = CType(rdr(0), Integer)
            Dim f2 As String = CType(rdr(1), String)
            Console.WriteLine(f1 & " " & f2)
        End While
        con.Close
Avatar billede mcardle Nybegynder
26. september 2008 - 22:37 #2
Det virker jo okay :o)

Hvad betyder CType?

'mcardle
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2008 - 00:49 #3
konverter type
Avatar billede mcardle Nybegynder
27. september 2008 - 01:16 #4
Okay...

Smid et svar

'mcardle
Avatar billede arne_v Ekspert
27. september 2008 - 12:22 #5
kommer her