Avatar billede mortron Nybegynder
25. september 2008 - 23:52 Der er 19 kommentarer

Kan ikke installere programmer i vista

Hej,

Jeg har snart kæmpet i ugevis med min computer og håber der er nogen her der kan hjælpe.

Jeg har netop skiftet mit IDE-drev ud med et nyt Seagate SATA-drev som jeg har fået installeret Windows Vista Home Premium på. Det skal i den forbindelse nævnes at jeg havde købt en Samsung disk først men den ville slet ikke installere Vista, så jeg tog hele computeren med til en reparatør som konkluderede at mit bundkort ikke havde det så godt med Samsung diske. Fint nok - min gamle IDE-disk var så også en Samsung og den holdt i over fem år og funkede fint indtil den døde af alderdom.

Nå men, jeg fik sat en Seagate i og det lykkedes reparatøren at installere Vista. Så langt så godt. Jeg fik computeren hjem og begyndte at installere programmerne igen. Det gik fint så længe filerne lå på min sekundære harddisk, men Office installationen og softwaren til min Creative Zen som lå på CD/DVD gik noget trægt men lykkedes. Så begyndte det ellers at gå ned af bakke. Da jeg prøvede at installere den seneste geforce-driver (fra harddisken) mislykkedes installationen. Da jeg lidt efter prøvede at installere Crysis for at teste grafikkortet gik installationen i stå undervejs. Det samme gentog sig med alle andre spil jeg prøvede at installere: Installationen når til 'copying files' og går lige så stille i stå.

Jeg har prøvet alle de indlysende ting som viruscheck, systemgendannelse etc. uden resultat og jeg begynder at mistænke en hardwarefejl men jeg aner virkelig ikke hvad problemet kan være.

Nogen gode idéer eller forslag?

Windows Vista Home Premium m. SP1
Abit AN52S motherboard
AMD Athlon 64 X2 6400+ 3.20 GHz
4 Gb RAM
Nvidia GeForce 8800 GT grafikkort
26. september 2008 - 06:45 #1
... HøjreMusseTast - Kør som [Administrator] ???
Avatar billede mortron Nybegynder
26. september 2008 - 08:28 #2
Det er ikke problemet. Jeg er sat som administrator. Det ville heller ikke forklare at installationen går i stå undervejs...

Andre?
Avatar billede Jensen DK Novice
26. september 2008 - 08:43 #3
Det kan være at dette kan bruges, det vare et øjeblik før det åbner.
http://www.gratisupload.dk/download/16121/
Avatar billede mortron Nybegynder
26. september 2008 - 09:05 #4
Hej silbidor, Desværre ikke. Windows melder ikke om nogen fejl eller problemer så det er ikke et spørgsmål om vedligeholdelse. Ifølge Windows er alt fint og i orden. Det er det bare ikke da jeg jo stadig ikke kan installere noget som helst andet end småprogrammer på max ca. 50-60 Mb
Avatar billede mortron Nybegynder
26. september 2008 - 09:09 #5
Det skal siges at både DVD-drev og den nye harddisk kører på SATA. Jeg ved ikke om det har nogen betydning men DVD-drevet kører mildest talt ikke særligt meget når jeg installere noget fra det. Alt går tilsyneladende i super, super slowmotion..
Avatar billede Jensen DK Novice
26. september 2008 - 09:21 #6
Er det en 64 bit udgave af Windows?
Avatar billede mortron Nybegynder
26. september 2008 - 09:42 #7
Nej, 32 bit
Avatar billede Jensen DK Novice
26. september 2008 - 10:06 #8
Det ender nok med at du må geninstallere Vista.
Avatar billede mortron Nybegynder
26. september 2008 - 10:25 #9
Jo tak, det er selvfølgelig nødløsningen som jeg nærmer mig mere og mere. Jeg tror bare ikke det løser det grundlæggende problem. Der er jo tale om en helt ny harddisk og en ren installation af Windows...
Avatar billede Jensen DK Novice
26. september 2008 - 13:00 #10
Du kunne prøve at køre en chkdsk, du får et link her.
http://www.gratisupload.dk/download/16125/

Den må kunne bruges selv om det er en der ikke kan lave en chkdsk.
Avatar billede mortron Nybegynder
26. september 2008 - 13:23 #11
chkdsk har jeg prøvet, men der er som sagt ikke nogen fejlmeldinger eller ydre tegn på problemer. Harddisken er desuden også som sagt splinterny.

Jeg har netop geninstalleret Vista men har stadig problemer med ekstremt langsomme installeringer og installeringer der går helt kolde. Det lykkedes mig lige at installere Crysis som forsøg og det tog omkring en time at installere. Det er jo helt sindsygt. Min fem år gamle Samsung IDE-harddisk gjorde det samme på under 15-20 minutter!
Avatar billede Jensen DK Novice
26. september 2008 - 13:35 #12
Er det den rigtige Sata driver du har brugt?
Avatar billede Jensen DK Novice
26. september 2008 - 13:37 #13
Chipset er det opdateret efter den nye HD er installeret?
Avatar billede mortron Nybegynder
26. september 2008 - 14:24 #14
Jep men jeg begynder at mistænke chipsettet efter jeg læste følgende på Abits forum:

I also encountered this bug with SATA Optical + SATA Hard Drive on the same controller = pauses/intermittent freezes/lockups.

This is not an Abit bug. This is an NVIDIA BUG.

This is the result of running an SATA-2 speed device on the same controller chipset as an SATA-1 speed device, and the controller chipset having a bugged implementation for handling this case (multispeed lane trafficking).

It occurs on NForce 5 controllers, which I know from personal experience on several different manufacturer boards. Happens for me on a non-Abit NF5 570 Ultra chipset mobo, and the current mobo I have atm is an AN52 which also has this problem and is NF5 based.

I don't know if this bug still exists in later chipsets (NF6 or 7), but as those are Intel-based and not AMD-based they may already include Intel AHCI (which does not have this problem).

FYI bugs like these are usually only "fixable" in firmware, which is really only a workaround or patch, costs $ to make, and likely not coming for the NF5 series of chipsets...
Avatar billede mortron Nybegynder
26. september 2008 - 14:25 #15
Jeg tror jeg prøver at installere min gamle IDE DVD-brænder og ser hvad der sker...
Avatar billede Jensen DK Novice
26. september 2008 - 14:40 #16
God ide der er ikke mange der har sata DVD brænder, så man ved ikke hvor mange ulykker den kan lave.
Avatar billede mortron Nybegynder
26. september 2008 - 15:19 #17
Det ser ud til at virke indtil videre.

Så: SATA brænder + SATA HD + NForce 5 motherboard = rigtig dårlig idé!
Avatar billede pazau Nybegynder
26. september 2008 - 16:38 #18
Morton:

Hvis dit spørgsmål er besvaret, og du betragter dit problem som værende løst, så skal du bede vedkommende der hjalp dig, om at lægge et svar.

Derefter markerer du vedkommendes brugernavn, og klikker på Acceptér.

NB: Hvis du ikke fik noget som helst ud af de andres hjælp, så skal de selv lægge et svar, og accepterer det.
Avatar billede pazau Nybegynder
26. september 2008 - 16:38 #19
de = du*