Avatar billede andreas Nybegynder
25. september 2008 - 18:09 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

VBA kode der importere excel regneark til tabel

Hej folkens,

Jeg er ved at prøve på, at lave noget VBA kode, som kan importere et regneark ind i en tabel. Tabellens felter har samme navn, som "overskriften" i regnearket. Eksempelvis ser regnearket sådan her ud:

Navn | Adresse | Telefon | Mobil | Email |
------------------------------------------
Eva  | Etsted  | 13356  | 154  | asd@s |
------------------------------------------
add  |  adasd  |  dasdas | asd  | asdas |
------------------------------------------

Osv. Det vil altså sige, at felterne Navn, Adresse, Telefon, Mobil og Email findes i min tabel i Access, som hedder "Emner".

Nu vil jeg gerne have, at den tager alle rækker og smider dem i min access tabel.

Jeg har lavet følgende kode:

Private Sub Kommandoknap1_Click()
    Dim conTemp As New ADODB.Connection
    Dim rsTemp As New ADODB.Recordset
    Dim rsAccess As New ADODB.Recordset
    Dim i As Integer, j As Integer

    ' Sets the Dialog Title to Open File
    CommonDialog1.DialogTitle = "Open File"

    ' Sets the File List box to Word documents and Excel documents
    CommonDialog1.Filter = "Excel Spreadsheets (*.xls)|*.xls"

    ' Set the default files type to Word Documents
    CommonDialog1.FilterIndex = 1

    ' Sets the flags - File must exist and Hide Read only
    CommonDialog1.Flags = cdlOFNFileMustExist + cdlOFNHideReadOnly

    ' Set dialog box so an error occurs if the dialogbox is cancelled
    CommonDialog1.CancelError = True

    ' Enables error handling to catch cancel error
    On Error Resume Next
    ' display the dialog box
    CommonDialog1.ShowOpen
    If Err Then
        ' This code runs if the dialog was cancelled
        'MsgBox "Dialog Cancelled"
        Exit Sub
    End If

    ' Change mousepointer to wait
    Screen.MousePointer = vbHourglass

    ' open ado connection to excel file
    conTemp.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source= " & CommonDialog1.Filename & " ;Extended Properties=Excel 8.0; "

    ' open recordset containing all values for the excel file
    rsTemp.Open "Select * from [Ark1$]", conTemp, adOpenStatic

    ' opening another recordset for transferring values to access
    rsAccess.Open "Select * from Emner", con, adOpenKeyset, adLockOptimistic

    ' looping through all columns of the excel file
    For j = 0 To rsTemp.Fields.Count - 1

        ' looping through all records of the excel file
        For i = 0 To rsTemp.RecordCount - 1
            ' New blank record to copy the excel record
            rsAccess.AddNew

            ' Add the value to the db
            rsAccess.Fields(rsTemp.Fields(j).Name) = rsTemp.Fields(j).Value

            ' Execute query
            rsAccess.Update
        Next i

        rsTemp.MoveNext
    Next j

    ' Success
    MsgBox "Import of records for " & CommonDialog1.Filename & " successful", vbInformation

    ' Close connection
    Set rsTemp = Nothing
    Set rsAccess = Nothing
    Set conTemp = Nothing

    ' Switch mounsepointer back to normal
    Screen.MousePointer = vbDefault
    Exit Sub

End Sub
Avatar billede mugs Novice
25. september 2008 - 18:32 #1
Det må kunne gøres mere simpelt:

DoCmd.TransferSpreadsheet acImport, 8, "Emner", "DREV/ MAPPE / FILNAVN", True, ""

Men du skriver ikke hvilket problem du har, og det er jo nok så væsentligt for en løsning!
Avatar billede andreas Nybegynder
25. september 2008 - 18:33 #2
Mit problem er, at den ikke ligger noget data ind i access databasen. Den læser fint excel filen. Det her er min nuværende kode. Den burde ligge ind , men gør det ikke:

Private Sub Kommandoknap1_Click()
    Dim con As New ADODB.Connection
    Dim conTemp As New ADODB.Connection
    Dim rsTemp As New ADODB.Recordset
    Dim rsAccess As New ADODB.Recordset
    Dim i As Integer
    Dim j As Integer

    ' Sets the Dialog Title to Open File
    CommonDialog1.DialogTitle = "Open File"

    ' Sets the File List box to Word documents and Excel documents
    CommonDialog1.Filter = "Excel Spreadsheets (*.xls)|*.xls"

    ' Set the default files type to Word Documents
    CommonDialog1.FilterIndex = 1

    ' Sets the flags - File must exist and Hide Read only
    CommonDialog1.Flags = cdlOFNFileMustExist + cdlOFNHideReadOnly

    ' Set dialog box so an error occurs if the dialogbox is cancelled
    CommonDialog1.CancelError = True

    ' Enables error handling to catch cancel error
    On Error Resume Next
    ' display the dialog box
    CommonDialog1.ShowOpen
    If Err Then
        ' This code runs if the dialog was cancelled
        'MsgBox "Dialog Cancelled"
        Exit Sub
    End If

    ' Change mousepointer to wait
    Screen.MousePointer = vbHourglass

    ' open ado connection to excel file
    conTemp.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source= " & CommonDialog1.Filename & " ;Extended Properties=Excel 8.0;"

    ' open ado connection to access file
    con.Open "Provider=Microsoft.Jet.OLEDB.4.0;Data Source=C:\Emnestyring.mdb;"

    ' open recordset containing all values for the excel file
    rsTemp.Open "Select * from [Ark1$]", conTemp, adOpenStatic

    ' opening another recordset for transferring values to access
    rsAccess.Open "Emner", con, adOpenKeyset, adLockOptimistic, adCmdTable

    ' looping through all records of the excel file
    For i = 0 To rsTemp.RecordCount - 1
        ' New blank record to copy the excel record
        rsAccess.AddNew

        ' looping through all columns of the excel file
        For j = 0 To rsTemp.Fields.Count - 1
            ' Add the value to the db
            rsAccess.Fields(rsTemp.Fields(j).Name) = rsTemp.Fields(j).Value
        Next j

        ' Execute query
        rsAccess.Update

        ' Go to next record
        rsTemp.MoveNext
    Next i

    ' Success
    MsgBox "Import of records for " & CommonDialog1.Filename & " successful", vbInformation

    ' Close connection
    rsTemp.Close
    rsAccess.Close
    conTemp.Close
    con.Close
    Set rsTemp = Nothing
    Set rsAccess = Nothing
    Set conTemp = Nothing
    Set con = Nothing

    ' Switch mounsepointer back to normal
    Screen.MousePointer = vbDefault

End Sub
Avatar billede mugs Novice
25. september 2008 - 18:48 #3
Har du prøvet min kode?
Avatar billede andreas Nybegynder
25. september 2008 - 18:57 #4
Underligt, Da jeg lavede en ny db fil og en tabel heri, virkede det. Man kan måske ikke lave en ADO connection til den fil man i forvejen kører?
Avatar billede mugs Novice
25. september 2008 - 19:14 #5
Det ved jeg ikke - Men hvorfor gøre det så indviklet? Har du prøvet min kode?
Avatar billede andreas Nybegynder
06. oktober 2008 - 14:53 #6
Problemet var låse tingen på tabellen. Der skulle bruges pessimistic i stedet