Avatar billede morten_21 Nybegynder
25. september 2008 - 16:49 Der er 3 kommentarer

MySQL update tabel fejler uanset hvad

Jeg prøver med følgende at opdatere en tabel:

$id = $_POST["id"];
$neworder = $_POST["neworder"];

if(isset($_POST['id']))
{
include ("dbcnxinc.php");

mysql_connect($server,$username,$password);
@mysql_select_db($database) or die( "Unable to select database");

$query="UPDATE tabel SET order = '$neworder' WHERE id= '$id' ";
mysql_query($query) or die(mysql_error());
mysql_close();
echo ("Rækkefølge er ændret.<br />");
}

Skidtet fejler med "You have an error in the SQL syntax.. ..right syntax to use near 'order = '3' WHERE id= '5'' at line 1" uanset hvad jeg stiller op. Jeg overser sikkert noget :) - men hvad?

Bonusspørgsmål:
Jeg henter indholdet af en celle, $order, og læser den ud i et input text-felt, f.eks. tallet 2. Det skal brugeren så rette, f.eks. til 5, hvorefter man submitter formen. Kan det lade sig gøre? Når jeg sætter VALUE til $order (det gamle tal, for at få det vist i inputfeltet) så har jeg lidt svært ved at få den nye værdi med når formen submittes? Kode:

      <td valign="top"><?php echo("$text"); ?></td>
      <td valign="top"><form action="<?$PHP_SELF?>" method="post"><INPUT TYPE="text" SIZE="2" NAME="neworder" VALUE="<?php echo("$order"); ?></td>
      <td valign="top"><INPUT TYPE="submit" NAME="gem" VALUE="Gem"><INPUT TYPE="hidden" NAME="id" VALUE="<?php echo("$id"); ?>"</td>
        <tr>
Avatar billede michael_stim Ekspert
25. september 2008 - 16:51 #1
order er et reserveret ord. Sæt dem i `
`order`
Avatar billede morten_21 Nybegynder
25. september 2008 - 17:03 #2
ARGH! Selvfølgelig. Jeg må gå over til at bruge danske variabelnavne.. Et bud på bonusspørgssmålet?
Avatar billede dkfire Nybegynder
25. september 2008 - 17:21 #3
Du mangler en " til din value:
<form action="<?$PHP_SELF?>" method="post">
<table>
<tr>
<td valign="top"><?php echo("$text"); ?></td>
<td valign="top">

        <INPUT TYPE="text" SIZE="2" NAME="neworder" VALUE="<?php echo $order; ?>" >
</td>

Og det er en rigtig skidt ide at placere et <form> inde midt i en tabel.
Husk at afslutte hver række du laver med en </tr> og start den med en <tr>.