Avatar billede c-lund Nybegynder
25. september 2008 - 15:53 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Tjek om felt indeholder HTML

Hej.

Hvordan tjekker man om et formularfelt inderholder HTML.
Programmeringssproget er ASP

Skal bruge det i en IF

eks.
If FoundHTML then

else

End if

På forhånd tak
Avatar billede w13 Novice
25. september 2008 - 16:03 #1
Tjek med funktionen instr(). F.eks.:

If instr("tekst", "<") > -1 Then
  //Indeholder HTML
End IF
Avatar billede keysersoze Guru
25. september 2008 - 16:09 #2
vil nok mene man skal gøre det lidt mere avanceret - fx tjekke på tags, ellers ville dette ikke-html jo også blive fanget;

"en sammenligning kunne se sådan ud; if mus < elefant"
Avatar billede c-lund Nybegynder
25. september 2008 - 17:51 #3
Ja, det skal være en funktion der tjekker hele strengen igennem for html tags. og så komme med en true eller false, hvis den finder noget
Avatar billede w13 Novice
25. september 2008 - 18:20 #4
Keysersoze>> Ja, det er klart. Jeg gik ud fra, at sådanne specialtegn var skrevet med HTML Entiteter, men det kan man selvfølgelig ikke regne med, når det er brugere, der indtaster det, hvilket jeg går ud fra.
Avatar billede keysersoze Guru
04. november 2008 - 09:46 #5
kommet videre?
Avatar billede c-lund Nybegynder
04. november 2008 - 10:19 #6
Hej,

Ja problemet er klaret, havde bare helt glemt tråden. Jeg brugte w13's funktion, da det ikke gjorde noget i dette tilfælled at man ikke må skrive < og >. Så må jeg finde ud af, hvordan man laver et rigtig html tjek på et andet tidspunkt.

If instr(Besked, "<") <> 0 And instr(Besked, ">") <> 0 Then
    FejlBeskedHTML = true
End if
Avatar billede keysersoze Guru
04. november 2008 - 10:38 #7
Hvorfor i det hele taget tjekke på det? Er det ikke betydelig lettere at encode det på vej ud af databasen?
Avatar billede c-lund Nybegynder
04. november 2008 - 10:46 #8
Det kommer ikke fra en database. Det er en mail formular på en side, og brugeren af denne side for ofte spam mails med links i. så for at ungå disse, har vi gjort det sådan at man ikke kan sende mails med html i.