Avatar billede para7 Nybegynder
25. september 2008 - 10:01 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Mail fletning

Vi har Office 2003 og en kundedatabase i Access. Hvordan får vi lettest sendt mails til kunderne så de tiltales med deres firmanavn (ikke vedhæftninger)? Skal man bruge Outlook? Og hvordan?
Avatar billede mugs Novice
25. september 2008 - 10:09 #1
I det øjeblik du vil sende en mail fra Access i 2003 er vel nemmet at benytte det mailprogram der er associeret til Access 2003 som jeg antager er OutLook.

Men jeg mener vi mangler nogle informationer:

1. Har du modtagerens e-amil adresse i din formular?
2. Vil du sende til alle på een gang?
3. Eller vil du sende til hver kunde for sig?
4. Er det den samme brødtekst du vil sende til alle kunder?
Avatar billede para7 Nybegynder
25. september 2008 - 14:13 #2
1. Alle mail adresser er i tabellen
2. Til alle på een gang
3. Hver mail skal personificeres med firmanavn
4. Samme tekst til alle
Avatar billede para7 Nybegynder
25. september 2008 - 14:16 #3
Ved godt at jeg kan eksportere adresseliste som kan importeres i Outlook. Det er også ok, men adresserne må ikke blande sig med eksisterende adresser under importen.
Avatar billede mugs Novice
25. september 2008 - 14:38 #4
Ikke afprøvet:

Dim cn As ADODB.Connection
Dim rs As ADODB.Recordset
Dim VARa As String
DIM VARb As String
Dim VARc As String
Set rs = New ADODB.Recordset
Set cn = New ADODB.Connection
Set cn = CurrentProject.Connection
rs.Open "DIN TABEL", cn, adOpenKeyset, adLockOptimistic
rs.MoveFirst
Do Until rs.EOF
VARa = rs!DIT FELT MED E-MAIL ADRESSE
VARb = rs!DIT FELT MED FIRMANAVN
DoCmd.SendObject, ,, VARa, "", "", VARb, "Her kommer din brødtekst", True, ""
rs.MoveNext
Loop
rs.Close
cn.Close
Avatar billede para7 Nybegynder
26. september 2008 - 07:15 #5
Tak mugs, men jeg vil prøve at undgå at lave asp sider. Jeg vil gerne udnytte Office'es mulighed for at klare mail fletning. Har googlet men ikke rigtig fundet nogen løsning. Er indstillet på, som nødløsning, at skulle lave noget asp med jMail.
Avatar billede para7 Nybegynder
26. september 2008 - 07:18 #6
det kunne se ud til at man i hvertfald kan med Office 2007: http://office.microsoft.com/da-dk/publisher/HP100498641030.aspx
Avatar billede mugs Novice
26. september 2008 - 08:20 #7
Det er ikke ASP men VBA i ren Access,
Avatar billede para7 Nybegynder
26. september 2008 - 09:05 #8
OK, men hvad skal jeg gøre af koderne?
Avatar billede mugs Novice
26. september 2008 - 09:16 #9
Sæt den ind i en kommandoknap VedKlik (OnClick) hændelse i din formular.
Avatar billede para7 Nybegynder
26. september 2008 - 10:46 #10
Jeg har nu åbnet en formular for databasen i designvisning. Jeg opretter en kommandoknap. Jeg skal måske lave en programfil .bat fx og linke til den?

Vigtigt: Kan jeg sende fra min egen pc? Og jeg går ud fra man skal passe på, for den sender vel uden varsel til alle?
Avatar billede mugs Novice
26. september 2008 - 12:52 #11
Afhængig ag det 8. argument, har du mulighed for at redigere mailen inden afsendelse. Afhængig af dine indstillinger på din PC, bliver du promptet for, at du tillader, at et andet program sender på dine vegne. Jeg kan ikke lige huske hvor det er.

Se evt. denne artikel:

http://www.eksperten.dk/artikler/index.phtml?users=mugs
Avatar billede para7 Nybegynder
26. september 2008 - 15:51 #12
Hvis jeg sætter mig ind i artiklen, vil jeg nok kunne lave det. spørgsmålet er nu bare om det ikke er lettere at eksportere tabellen så den kan importeres i Outlook og sendes derfra.
Avatar billede para7 Nybegynder
26. september 2008 - 15:53 #13
Men tak for hjælpen. På mandag undersøger jeg det nærmere :)
Avatar billede jensriis Novice
04. oktober 2008 - 14:19 #14
Hej Flg function sender mails udenom outlook:
Du sakl blot angive de argumenter du ønsker

NBNB!! husk at indsætte IP adressen på en SMTP server der hvor der er:
      ???.???.???.???

Public Function SendCDOMail(ByVal Fromadr As String, ByVal Toadr As String, ByVal SubJ As String, ByVal TxtBody As String, Optional Attachment As String)
SendCDOMail = False 'assume error
On Error GoTo err_SendCDOMail
dim SMTPserver
SMTPserver = "???.???.???.???"
Set objMessage = CreateObject("CDO.Message")
objMessage.Subject = SubJ
objMessage.From = Fromadr
objMessage.To = Toadr
objMessage.TextBody = TxtBody
If Not (IsNull(Attachment) Or "" = Attachment) Then
    objMessage.AddAttachment Attachment
End If
'==This section provides the configuration information for the remote SMTP server.
'==Normally you will only change the server name or IP.
objMessage.Configuration.Fields.Item _
("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/sendusing") = 2

'Name or IP of Remote SMTP Server
objMessage.Configuration.Fields.Item _
("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/smtpserver") = SMTPserver

'Server port (typically 25)
objMessage.Configuration.Fields.Item _
("http://schemas.microsoft.com/cdo/configuration/smtpserverport") = 25

objMessage.Configuration.Fields.Update

'==End remote SMTP server configuration section==

objMessage.Send
SendCDOMail = True 'mark success

Exit Function

err_SendCDOMail:
SendCDOMail = False 'assume error
Exit Function

End Function
Avatar billede para7 Nybegynder
04. oktober 2008 - 15:33 #15
Tak jensriis. Men vi har valgt at blot importere databasen til Outlook, og det er løsningen.