Avatar billede pladehoved Nybegynder
24. september 2008 - 15:01 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Problemer med kode når jeg sletter en post og lukker min formular

Hej

I min database har jeg en indtastningsfomular, hvor brugeren blandt andet indtaster cprnr. For at udtrække fødselsdatoen vha. nedenstående kode:

Private Sub cpr_Exit(Cancel As Integer)

fdato = CDate(Mid(cpr, 1, 2) & "-" & Mid(cpr, 3, 2) & "-" & Mid(cpr, 5, 2))

End Sub

Det fungerer fint lige indtil man sletter cprnr (ved eksempelvis af slette posten) og vil forlade formularen. Så viser den fejl i koden, fordi det hele er "null". Spørgsmålet er, hvordan jeg får access til at springe koden over, hvis man eksempelvis sletter en post og ønsker at lukke formularen.

På forhånd tak.
Avatar billede mugs Novice
24. september 2008 - 16:18 #1
Har du i tabellen angivet, at CPRNR er obligatorisk. Hvis det er tilfældet, så ændrer du denne egenskab og laver en anden fejlhåndteringsrutine hvis det er et krav at CPR skal udfyldes.
Avatar billede terry Ekspert
24. september 2008 - 18:30 #2
You could maybe try this, or you can test if the field contains data and if it doesnt, and if it is required then display a message and then set Cancel to True which will return to the field ready to enter data.

Private Sub cpr_Exit(Cancel As Integer)

If Trim(Len(cpr)) > 0 THen
fdato = CDate(Mid(cpr, 1, 2) & "-" & Mid(cpr, 3, 2) & "-" & Mid(cpr, 5, 2))
Else
fdata = Null
end if
End Sub
Avatar billede fdata Forsker
24. september 2008 - 20:02 #3
Why me? I don't wanna be Null !!!

lol  ;o)
Avatar billede terry Ekspert
24. september 2008 - 20:12 #4
:o)
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2008 - 08:25 #5
Private Sub cpr_Exit(Cancel As Integer)
if not isnull(cpr) then
fdato = CDate(Mid(cpr, 1, 2) & "-" & Mid(cpr, 3, 2) & "-" & Mid(cpr, 5, 2))
end if
End Sub

eller

Private Sub cpr_Exit(Cancel As Integer)

fdato = nz(CDate(Mid(cpr, 1, 2) & "-" & Mid(cpr, 3, 2) & "-" & Mid(cpr, 5, 2)))

End Sub
Avatar billede pladehoved Nybegynder
25. september 2008 - 14:58 #6
Tak for svarerne. Jeg har valgt at dele pointene mellem spg og Terry, da begge koder virker. Mugs forslag ville muligvis også virke, men cprnr er primærnøglen. Det kunne man sikkert også løse, men jeg vælger færdigretten denne gang.

Ps. 60 humorpoint til fdata.
Avatar billede mugs Novice
25. september 2008 - 15:28 #7
Når CPRNR er tabellens PK, duer mit forslag ikke.
Avatar billede fdata Forsker
25. september 2008 - 19:30 #8
Takker for point  ;o))
Avatar billede Slettet bruger
25. september 2008 - 23:00 #9
!~)
Avatar billede terry Ekspert
26. september 2008 - 08:18 #10
tak