Avatar billede torbens_dk Nybegynder
13. december 1999 - 12:54 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

WINS Server

Jeg ville meget gerne kører Wins Server på en Windows 95 Maskine. Hvor og Hvordan og så helts gratis.
Avatar billede hojben Novice
13. december 1999 - 13:36 #1
Jeg tvivler stærkt på at der findes en Wins Server til Win9x Mon ikke du skal hoppe over på Win nt 4
Avatar billede chruker Nybegynder
13. december 1999 - 20:25 #2
Står WINS ikke for Windows Internet Name Service ?  Hvis ja, hvordan adskille den sig så fra eksempelvis en DNS ?
Avatar billede hojben Novice
13. december 1999 - 21:13 #3
Chrucker >> Jo... I DNS opsætter du fx MX records for Mailserver det gør du ikke i WINS
Avatar billede chruker Nybegynder
13. december 1999 - 21:17 #4
Er WINS endnu et Microsoft eksempel på at de tager en eksisterende standard og laver deres egen ?
Avatar billede hojben Novice
13. december 1999 - 21:34 #5
Det kan du skam godt sige.. *S*
Avatar billede torbens_dk Nybegynder
13. december 1999 - 22:28 #6
WINS bruges også som browse server, dvs. indeholder liste over alle computernavne og IP numre, og det er ikke DNS.
Avatar billede schubert Nybegynder
13. december 1999 - 22:57 #7
>>>>>>Chruker !

Jo den er god nok WINS er Windows Internet. ... . .. .

Forskellen er at den ene er dynamisk og den anden er statisk. Enkelt
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
14. december 1999 - 10:17 #8
Hvorfor bruger du ikke bare HOSTS? Hvis der er få maskiner på dit netværk og du bare vil have en navneopløsning kan du bruge HOSTS. Der er så vidt jeg ved ikke mulighed fr WINS på Win9x
Avatar billede torbens_dk Nybegynder
14. december 1999 - 14:59 #9
ntmaniac

Vil du ikke fortælle mere om dette, til en lidt fat-lam person??
Avatar billede hojben Novice
14. december 1999 - 15:13 #10
i C:\windows\ ligger der en fil der hedder hosts.

Der i skriver du fx
www.torbens.dk  Ipnummer

Gem og afslut
Avatar billede chruker Nybegynder
14. december 1999 - 20:11 #11
Der plejer at ligge en sample fil i Windows biblioteket til HOSTS (Kik i C:\Windows\HOSTS.SAM)
Avatar billede svindler Nybegynder
14. december 1999 - 22:36 #12
Hvad sker der, hvis du bare uden videre fortæller de andre pc'ere, at de skal bruge 95'eren som WINS-server?
Jeg vil umiddelbart forvente at det virkede, da den så er den eneste, der forsøger at skabe system i navnene.
Det er iøvrigt LMHOSTS, der skal bruges som styring af NetBios navne. Du kan kigge i c:\windows\lmhosts.sam for et eksempel.
I dit tilfælde kan du lave een fil, der kopieres ud på alle andre end 95'eren. Den fil skal have to linier (Jeg forudsætter, at vi kalder din maskine WINS95 og at den har ip-adressen 192.168.0.1:
192.168.0.1 WINS95
#INCLUDE \\WINS95\public\lmhosts

Så skal du lægge en lmhosts på 95'eren i et share, der hedder public, som de andre maskiner har adgang til.
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
15. december 1999 - 14:03 #13
Jo men hojben har lige snuppet min forklaring =)
Men det er MEGA simpelt! Hvor mange maskiner er der på det netværk du vil have navneopløst?
HOSTS filen er i al sin enkelthed en "WINS" fil men den skal oprettes manuelt det er stort set den eneste forskel, og den kan man bruge på ligemeget hvilken Windows version den kører med.
Hvis der er mange maskiner på dit netværk er der en kommando som hedder:

net view > maskiner.txt

På den måde får du skrevet alle de maskiner der er på dit net værk ind i en .txt fil og kan derfra kopiere de navne over i HOSTS filen. Det gør det hele lidt nemmere men det kræver bare at alle maskinerne i netværket er tændt.
Hvis der bare er nogle stykker og du kan dem i hovedet er det jo bare at skrive dem ned sådan her:

[IP adresse] [Computernavn] [# beskrivelse]
det kan se sådan her ud:
192.168.50.1 Workstation01 #Torbens arbejdsstation

det var vidst det!
Avatar billede hojben Novice
17. december 1999 - 08:31 #14
Det er satme snyd!!!!! NtManiac siger selv at jeg har givet dig svaret, men alligevel får jeg ik pointene... *GFV*
Avatar billede ntmaniac Nybegynder
17. december 1999 - 09:52 #15
ja men min besvarelse var mere rigtig og omfattende =)
Avatar billede hojben Novice
17. december 1999 - 09:54 #16
NT >> hehe
Avatar billede greven Nybegynder
19. december 1999 - 21:49 #17
I små NT netværk benyttes HOSTS istedet for WINS, da HOSTS ikke snakker så meget på nettet som WINS.
Hvis der er flere NT servere der køre WINS skal de hele tiden opdatere hinanden og denne trafik kan være dyr, især hvis den er routet over ISDN.