Avatar billede hotdp Nybegynder
24. september 2008 - 11:56 Der er 6 kommentarer

Få email fra windows domæne

Hej

Når jeg logger på min computer via et windows domæne(server), vil jeg gerne vide hvad email adresse domæne serveren har tilknyttet mit bruger navn. Hvordan kan det laves i C#?
Avatar billede lasserasch Juniormester
24. september 2008 - 12:27 #1
Hejsa.

ja det kan det godt. Men det er ikke helt nemt. Med "Windows domæne (server)", går jeg ud fra at du mener et Active Directory.

Du skal lave et program som kan forbinde til Active Directory via F.eks. LDAP. Med dit eget brugernavn/password skal du så forbinde til AD'et og køre en query som selecter din e-mail property eller properties (Der er mange gange flere email addresser tilknyttet en brugerkonto).

Så først skal du få lavet et stykke kode som kan oprette forbindelse til AD. Når det virker, så kan du begynde at lave select statements på din egen brugerkonto.

Mvh.
Lasse
Avatar billede lasserasch Juniormester
24. september 2008 - 12:29 #2
Jeg ville nok starte med at kigge her. Det er en side som jeg har haft meget gavn af, da jeg skulle lære at programmere op mod Active Directory...

http://www.codeproject.com/KB/system/everythingInAD.aspx?fid=399045&df=90&mpp=25&noise=3&sort=Position&view=Quick&fr=151
Avatar billede hotdp Nybegynder
24. september 2008 - 16:34 #3
Tak for svaret.
Nu er det sådan at applikationen skal gøre det automatisk. Ved at det er muligt at finde bruger navn. Men er det også muligt at fetche kodeord? Nu når man skal bruge det for at kontakte Active Directory?
Avatar billede lasserasch Juniormester
24. september 2008 - 21:35 #4
Nej det er det ikke.

1. Applikationen kan selvfølgelig køres når brugeren logger på.
2. Passwords er ALDRIG tilgængelige. Så du skal have en brugerkonto i dit active directory som du kan forbinde med. Det er meget normalt. Password hertil kan du jo så hardkode ind i din applikation f.eks.

Du kan faktisk heller ikke slå en brugers password op i AD. Heller ikke selvom du er Domain Administrator. Men du kan validere brugeren, hvor du så angiver et brugernavn/password og får en værdi retur som angiver om passwordet var korrekt. Det er dog ikke specielt nødvendigt i dit tilfælde. Bare til info :-)

Mvh.
Lasse
Avatar billede hotdp Nybegynder
25. september 2008 - 09:02 #5
Oki, for lige at opsummere.

Min opgave består i at kontakte AD, slå op via brugernavn og på den måde få retuneret de email adresser der er tilknyttet brugeren?

Du må gerne smide et svar hvis det er korrekt...

Ps. hvis du er faldet over andet kode der kan den slags i forvejen må du meget gerne skrive det.
Avatar billede lasserasch Juniormester
02. oktober 2008 - 21:13 #6
Hey. Beklager det forsinkede svar. Har været på lidt ferie... :-)

Ja det er korrekt. Der ligger rigtig gode eksempler på hvordan dette gøres på det link jeg sendte. Og så vil jeg anbefale dig at downloade et gratis værktøj fra Microsoft der hedder ADSI editor. Det kan hjælpe dig rigtig meget med at få AD query strings stillet rigtigt op.

Det kan godt være lidt tricky... :-)