Avatar billede matexcel Nybegynder
23. september 2008 - 18:28 Der er 10 kommentarer

Hvis Funktion

Hvad betyder Hvis funktionen
Hvis(h3<>h2;"nej";hej")

Det jeg er interesseret i at få at vide er hvad det betyder når man sætter to krokkedille næb(større end tegn) mod hinanden som i overstående eksempel.
Hvad betyder denne betingelse?
Avatar billede jkrons Professor
23. september 2008 - 18:29 #1
Forskellig fra...
Avatar billede jkrons Professor
23. september 2008 - 18:30 #2
Altså "HVIS H2 er forskllig fra h3 så Nej ellers Nej" i dit eksempel :-)
Avatar billede mugs Novice
23. september 2008 - 18:31 #3
Jvis celle H3 er forskellig fra celle H2, så skal der returneres ordet Nej, ellers skal der returneres ordet Hej
Avatar billede matexcel Nybegynder
23. september 2008 - 20:47 #4
Nu skriver jeg tallet 2 i begge felter men den siger svaret hej, altså at det er falsk. og det kan jeg ikke forstå for de 2(h2) og 2(h3) er ikke forskellig fra hinanden?
Avatar billede jkrons Professor
23. september 2008 - 20:51 #5
=HVIS(h3<>h2;"Nej";"Hej"), skal give "Nej", hvis de to celler er forskellige. Det er de ikke, hvis du skriver 2 i dem begge, og derfor får du svaret "Hej".
Avatar billede jkrons Professor
23. september 2008 - 20:52 #6
Husk at det hedder: HVIS(Betingelse,Hvis_Sand;Hvuis_Falsk) og skriver du 2 i begge celler er betingelsen om, at de skal være forskellige netop Falsk.
Avatar billede mugs Novice
23. september 2008 - 20:56 #7
Det kan jeg ikke give nogen logisk forklaring på. Prøv denne:

=HVIS(H3=H2;"nej";HVIS(H3<>H2;"Hej"))
Avatar billede mugs Novice
23. september 2008 - 20:58 #8
Selvfølgelig jkrons!!!!
Avatar billede matexcel Nybegynder
23. september 2008 - 21:36 #9
Tak for svaret Jkrons. Nu gir det mening
Skriver du ik lige så jeg ka give dig point.
Avatar billede jkrons Professor
24. september 2008 - 08:45 #10
Et svar :-)