Avatar billede zaydn Nybegynder
22. september 2008 - 13:41 Der er 12 kommentarer

Når en uerfaren prøver :o)

Hej

Er der nogen der kan tilrette dette så det virker?

Jeg får nogle værdier "post" fra noget flash og det skal så lige behandles lidt inden det skal i databasen.

Jeg forsøger at tælle på hvor mange gange email adressen findes i databasen. 0 gange "insert" på normal vis, hvis den findes skal der "update" ved at tælle antal 1 op. Dette må ske op til 25 gange.

Hvis jeg fjerner hele count delen fungerer det hele fint!

Connectionstring og DoQuotes er sat op i seperat fil.

Er der nogle eksperter der kan hjælpe?  :o)

    dim checkSQL
    dim rs
    dim sAntal
    dim sUge
    dim sSQL
    dim sNavn
    dim sEmail
    dim sNyhed
    dim sCompetition

    if Request.Form <> "" then
        sNavn = Request.Form("navn")
        sEmail = Request.Form("email")
        sNyhed = Request.Form("nyhed")

    sCompetition = "test"
        sUge = "39"
    sAntal = "1"

    checkSQL = "SELECT COUNT (Email) FROM Results WHERE Email=" & sEmail
    set rs = cnnTarget.execute(checkSQL)

          if rs = 0 then
            sSQL = "INSERT INTO Results (Navn, Email, Nyhedsbrev, Antal, Uge, Konkurrence) VALUES ("
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sNavn), 200) & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sEmail), 200) & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sNyhed), 50) & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sAntal), 50) & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & sUge & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sCompetition), 200) & "')"
            cnnTarget.execute sSQL
            response.write("<OK />")
        else if rs > 0 and rs < 26
            sSQL = "UPDATE Results SET Antal = "rs + 1" WHERE Email= " & sEmail
            cnnTarget.execute sSQL
            response.write("<OK />")
        else
            response.write("ERROR")
        end if

    else
        response.write("ERROR")
    end if

    cnnTarget.close
    set cnnTarget = nothing
Avatar billede michael_stim Ekspert
22. september 2008 - 13:49 #1
Nu har jeg ikke checket alt igennem, men skal email ikke i ' eller "?
checkSQL = "SELECT COUNT (Email) FROM Results WHERE Email='" & sEmail &"'"
Avatar billede Spotgun Seniormester
22. september 2008 - 14:00 #2
Prøv at skifte SQL sætningen ud med: "SELECT COUNT(Email) AS EmailCount..." , og check på RS("EmailCount") de steder hvor du blot checker RS for en værdi.

RS er dit recordset object, og ikke den specifikke count du får retur, som findes inden i dit recordset.
Avatar billede zaydn Nybegynder
22. september 2008 - 14:15 #3
Så ser det sådan ud, men det virker forsat ikke:

<%@ Language=VBScript %>
<!--#include file="dataaccess.asp"-->
<%

    dim checkSQL
    dim rs
    dim sAntal
    dim sUge
    dim sSQL
    dim sNavn
    dim sEmail
    dim sNyhed
    dim sCompetition

    if Request.Form <> "" then
        sNavn = Request.Form("navn")
        sEmail = Request.Form("email")
        sNyhed = Request.Form("nyhed")

    sCompetition = "test"
    sUge = "39"
    sAntal = "1"

    checkSQL = "SELECT COUNT(Email) AS EmailCount FROM Results WHERE Email='" & sEmail &"'"
    set rs = cnnTarget.execute(checkSQL)

          if rs > 0 then
            sSQL = "INSERT INTO Results (Navn, Email, Nyhedsbrev, Antal, Uge, Konkurrence) VALUES ("
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sNavn), 200) & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sEmail), 200) & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sNyhed), 50) & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sAntal), 50) & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & sUge & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sCompetition), 200) & "')"
            cnnTarget.execute sSQL
            response.write("<OK />")
        else if rs > 0 and rs < 26
            sSQL = "UPDATE Results SET Antal = " & RS("EmailCount") & " WHERE Email = '" & sEmail &"'"
            cnnTarget.execute sSQL
            response.write("<OK />")
        else
            response.write("ERROR")
        end if

    else
        response.write("ERROR")
    end if

    cnnTarget.close
    set cnnTarget = nothing

%>
Avatar billede Spotgun Seniormester
22. september 2008 - 14:30 #4
Så langt så godt, så mangler du bare at rette:
if rs > 0 then
til
if rs("EmailCount") > 0 then

og
else if rs > 0 and rs < 26
til
else if rs("EmailCount") > 0 and rs("EmailCount") < 26

...så vil jeg tro det virker.
Avatar billede zaydn Nybegynder
22. september 2008 - 19:58 #5
Så ser det sådan ud:

<%@ Language=VBScript %>
<!--#include file="dataaccess.asp"-->
<%

    dim checkSQL
    dim rs
    dim sAntal
    dim sUge
    dim sSQL
    dim sNavn
    dim sEmail
    dim sNyhed
    dim sCompetition

    if Request.Form <> "" then
        sNavn = Request.Form("navn")
        sEmail = Request.Form("email")
        sNyhed = Request.Form("nyhed")

    sCompetition = "test"
'    sUge = datepart("ww", now, 2, 2)
    sUge = "39"
    sAntal = "1"

    checkSQL = "SELECT COUNT(Email) AS EmailCount FROM Results WHERE Email='" & sEmail &"'"
    set rs = cnnTarget.execute(checkSQL)

          if rs("EmailCount") > 0 then
            sSQL = "INSERT INTO Results (Navn, Email, Nyhedsbrev, Antal, Uge, Konkurrence) VALUES ("
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sNavn), 200) & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sEmail), 200) & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sNyhed), 50) & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sAntal), 50) & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & sUge & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sCompetition), 200) & "')"
            cnnTarget.execute sSQL
            response.write("<OK />")
        else if rs("EmailCount") > 0 and rs("EmailCount") < 26
            sSQL = "UPDATE Results SET Antal = " & rs("EmailCount") & " WHERE Email = '" & sEmail &"'"
            cnnTarget.execute sSQL
            response.write("<OK />")
        else
            response.write("ERROR")
        end if

    else
        response.write("ERROR")
    end if

    cnnTarget.close
    set cnnTarget = nothing

%>

Men der kommer forsat ikke noget i database :oS
Avatar billede Spotgun Seniormester
22. september 2008 - 20:36 #6
Prøv at udskrive RS("EmailCount") og se hvad den indeholder.
Sammenhold det evt. med hvad du har af data i databasen, som matcher din SQL og se om de to værdier stemmer overens.
Avatar billede thomas_yde Nybegynder
22. september 2008 - 22:36 #7
prøv at rette dette:
else if rs("EmailCount") > 0 and rs("EmailCount") < 26
            sSQL = "UPDATE Results SET Antal = " & rs("EmailCount") & " WHERE Email = '" & sEmail &"'"
            cnnTarget.execute sSQL

Til:
else if rs("EmailCount") > 0 and rs("EmailCount") < 24 Then
sSQL = "UPDATE Results SET Antal = " & cInt(rs("EmailCount"))+1 & " WHERE Email = '" & sEmail &"'"
            cnnTarget.execute sSQL
Avatar billede thomas_yde Nybegynder
23. september 2008 - 10:12 #8
det skal være
elseif rs("EmailCount") > 0 and rs("EmailCount") < 24
sSQL = "UPDATE Results SET Antal = " & cInt(rs("EmailCount"))+1 & " WHERE Email = '" & sEmail &"'"
            cnnTarget.execute sSQL
Avatar billede zaydn Nybegynder
23. september 2008 - 21:30 #9
<%@ Language=VBScript %>
<!--#include file="dataaccess.asp"-->
<%

    dim checkSQL
    dim rs
    dim sAntal
    dim sUge
    dim sSQL
    dim sNavn
    dim sEmail
    dim sNyhed
    dim sCompetition

    if Request.Form <> "" then
        sNavn = Request.Form("navn")
        sEmail = Request.Form("email")
        sNyhed = Request.Form("nyhed")

    sCompetition = "test"
    sUge = "39"
    sAntal = "1"

    checkSQL = "SELECT COUNT(Email) AS EmailCount FROM Results WHERE Email='" & sEmail &"'"
    set rs = cnnTarget.execute(checkSQL)

          if rs("EmailCount") > "0" then
            sSQL = "INSERT INTO Results (Navn, Email, Nyhedsbrev, Antal, Uge, Konkurrence) VALUES ("
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sNavn), 200) & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sEmail), 200) & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sNyhed), 50) & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sAntal), 50) & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & sUge & "',"
            sSQL = sSQL & "'" & Left(DoQuotes(sCompetition), 200) & "')"
            cnnTarget.execute sSQL
            response.write("<OK />")
        elseif rs("EmailCount") > "0" and rs("EmailCount") < "26"
            sSQL = "UPDATE Results SET Antal = " & cInt(rs("EmailCount"))+1 & " WHERE Email = '" & sEmail &"'"
                    cnnTarget.execute sSQL
        else
            response.write("ERROR")
        end if

    else
        response.write("ERROR")
    end if

    cnnTarget.close
    set cnnTarget = nothing

%>

Virker desværre heller ikke!  :o(
Avatar billede thomas_yde Nybegynder
23. september 2008 - 21:52 #10
prøv at skriv sSQL ud. og fjern din execute
Avatar billede zaydn Nybegynder
29. september 2008 - 10:07 #11
Så virker det, skal skal prøve et svar for at kunne give point :)
Avatar billede Spotgun Seniormester
29. september 2008 - 10:16 #12
Her er et svar hvis du kunne bruge mine forslag til noget. Deler gerne med de andre deltagere i spørgsmålet.