Avatar billede mortron Nybegynder
20. september 2008 - 15:50 Der er 7 kommentarer

Vista installation fryser under 'dekomprimerer filer'

Hej,

Jeg har et stort problem med installationen af Vista Home Premium på en ny SATA-HD fra Samsung.

Jeg har tidligere haft installeret Vista på et almindeligt IDE-drev der dog gik hen og døde. Nu har jeg så købt en ny HD og vil installere Vista igen fra bunden.

Problemet er dog at installationen ikke når længere end til punktet 'dekomprimerer filer'. Det længste den er nået er 4% men normalt fryser skærmen ved 0% og musen kan ikke flyttes. Harddisken arbejder tilsyneladende ifølge LED-lyset, men jeg kan ikke høre at den laver noget. Jeg har prøvet at lade den køre i op til 1 1/2 time men der sker intet.

Er der nogen som har et bud på hvad der foregår?

Min første indskydelse var at det har noget at gøre med BIOS der skal opdateres fordi det ikke kan finde ud af SATA. Men jeg har i lang tid kørt med en SATA-baseret DVD-brænder uden problemer, så jeg ved ikke om det har nogen betydning? Iøvrigt aner jeg ikke hvordan jeg opdaterer BIOS uden adgang til styresystemet.

Det skal siges at motherboardet er et Abit som kun er ca. et halvt år gammelt
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2008 - 16:50 #1
http://www.helgec.dk/vista-install.html

jeg har selv været ude for at partitionen c låste sig og da var løsningen at fjerne den med g-parted-live cd . den sidste nye hedder 0.3.9-1

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=115843

nu er abit jo ikke nok af oplysninger for der er sikkert et hav af numre og navne men det står på den bog der fulgte med bundkortet. hvis du ikke kan finde det så er der her et program der kan fortælle dig det og så tager vi den derfra.

http://www.cpuid.com/cpuz.php

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2008 - 16:53 #2
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2008 - 16:54 #3
Avatar billede mortron Nybegynder
20. september 2008 - 17:49 #4
Hej treatmenice,

Bundkort er et Abit AN52S og chipsettet er opdateret til nyeste version.

Mht. GParted er måske en mulighed, men hvordan bruger man det?

Jeg har en bærbar computer med brænder hvis der er noget som skal brændes til CD.
Avatar billede mortron Nybegynder
20. september 2008 - 18:06 #5
...Iøvrigt lyder det da ikke særligt trygt, at en partition på en hel ny HD kan låse..?
Avatar billede Slettet bruger
20. september 2008 - 19:30 #6
http://www.abit.com.tw/page/uk/download/download_driver_detail.php?pFILE_TYPE=Driver&fSEARCHTEXT=AN52S

se det var dine drivere til bundkortet.

her er til bios

http://www.abit.com.tw/page/uk/download/download_bios_detail.php?pFILE_TYPE=Bios&fSEARCHTEXT=AN52S

jeg bruger poweriso til at bænde disse g-parted-live cd med.
d.v.s at programmet er installeret og jeg trykker simpelthen på iso filen og poweriso åbner sig og jeg markerer alle filerne (ctrl + a) og brænd - lettere kan det ikke gøres.

så du på helgec side hvordan man installerer.
prøv igen forfra sådan her.

print siden fra helgc ud og følg anvisningerne .
når du kommer til hvilken partition den skal ligge på er det jo c.
du kan så fjerne den partition c og oprette en ny på samme størrelse for det kan den godt og nu vil parttionen auto blive formateret og her vælger du ikke den hurtige.

hvis du har en stor harddisk f.eks 1 tb som er almen i dag kan du jo dele den op i de størrelser du vil.

eksempel-- en på 500 gb og du vil dele den i 3 drev
C:
d:
e:
den fulde harddisk er så 500.000 minus ca  35-40 mb
c: skal så være en trediedel af 500.000 ca.
d:              en trediedel af
e:              en trediedel af

nok om det og jo virus kan også genere partitonen - slitage og så videre.
Avatar billede Slettet bruger
14. december 2011 - 08:43 #7
var det løsningen