Avatar billede kolme Nybegynder
19. september 2008 - 09:27 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Kan kun tilgå computere vha. ip-adresse

Hej

Jeg har et problem som jeg simpelthen ikke kan finde en forklaring på. Min computer kan ikke tilgå andre maskiner via deres computernavne, men kun via IP-adresser. Det er ved at irritere mig en smule så jeg må jo hermed ty til lidt ekspert-hjælp. Jeg skal nok være behjælpelig med yderligere info, men ved ikke hvor jeg skal starte da jeg ikke kan gennemskue årsags-virknings-sammenhængen
Avatar billede aksma Praktikant
19. september 2008 - 11:07 #1
Du har formentlig et problem med din dns-server. DEt er den, der oversætter navne til ip-adresser. Hvis du vil tilgå en computer indenfor netværket skal du derfor have en intern dns-server, der kan hjælpe dig med at oversætte.

Hvis du tager en udviddet ip-config på en pc vil du få oplyst, hvilke dns-servere,d er er til rådighed.
mvh
Aksma
Avatar billede kolme Nybegynder
19. september 2008 - 11:23 #2
Ja (Jeg går ud fra at du vil have mig til at lave en 'ipconfig /all'), men hvad skal jeg kigge efter. Hvordan identificerer jeg at noget er galt. Og hvordan retter jeg det? De andre på mit netværk har ikke lignende problemer.
Avatar billede aksma Praktikant
19. september 2008 - 11:54 #3
Når du får denne oversigt over via ipconfig /all ser du ip-adressen på dine dns-servere. Der skulle gerne findes en med et internt ip-nummer, typisk startende med enten 192.168 eller 10.

Hvis du ikke kan se den, kan du gå ind i din netværksopsætning og manuelt sætte den ind - oftest er det lig nummeret på dhcp-serveren.

Det kan også skyldes, at du har opsat dine dns-servere manuelt, og at det eneste, du skal gøre, er at sætte den til at hente dns automatisk.

mvh/Aksma
Avatar billede kolme Nybegynder
19. september 2008 - 12:20 #4
Jeg har lavet et dump af ipconfig /all. Det kan ses her: http://senduit.com/8c52fd
Jeg er ikke i stand til at se nogle fejl, men det har du helt sikkert styr på.
Avatar billede juleulven Nybegynder
24. september 2008 - 22:19 #5
Kolme: snakker vi privat eller erhverv? snakker vi domæne eller arbejdsgruppe? snakker vi win98 eller Winvista? måske endda xp?  ;-)
prøv og beskriv det miljø du sidder i...

Aksma: du benytter ikke en DNS i et privat/arbejdsgruppe netværk. Alligevel kan du godt få navneopløsning.
Avatar billede kolme Nybegynder
24. september 2008 - 22:27 #6
Vi snakker Win XP (Derfor denne gruppe). Jeg er ikke på noget AD/domæne, men har standard-brugerlogin på maskinen. Jeg har problemer både på mit private netværk og arbejdsnetværket, men arbejdsnetværket svarer mest af alt til et privat netværks trådløse opsætning. Jeg har VMWare på maskinen (som ses i mit screendump), jeg ved ikke om det kan have en betydning. Der oprettes jo nogle ekstra pseudo-netkort. Jeg har forsøgt mig med at slå Windows' indbyggede firewall fra men uden held. Det er desuden en IBM T60, med mere eller mindre alle de IBM programmer der dertil hører (ThinkVantage Access connection og dets lige)
Avatar billede kolme Nybegynder
14. oktober 2008 - 21:10 #7
Jeg har fundet en løsning: http://support.microsoft.com/kb/903267

I ovenstående screendump har der med stor sandsynlighed stået noget med peer-to-peer ud for 'node type' øverst i ipconfig'en, hvilket indikerer at linket ovenfor er løsningen.

Jeg håber at det er i stand til at afhjælpe problemet for andre. Det har virkelig været en sur tur at skulle finde denne fejl og jeg har vel mest af alt fundet frem til fejlen ved et lucky punch. Jeg skal dog ikke med 100 pct. sikkerhed kunne sige at dette hjælper da jeg har forsøgt at ændre mange ting undervejs og disse kan selvfølgelig have hjulpet til.

Tak til jer der har bidraget. Smid et svar så får I point. Jeg er bare mest af alt glad for at skidtet endelig virker som det skal igen.
Avatar billede kolme Nybegynder
27. oktober 2008 - 08:11 #8
Lukker