Avatar billede nyholm Novice
18. september 2008 - 12:55 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Finns fil i datorn?

I rapporter från min db finns en logo, som har en adress till en fil på min pc. Om denna fil flyttas eller tas bort, så kan inte rapport med logo skrivas ut eller visas. Vid fel har jag nu bara err.discription, men jag vill att det først prøvas om felet beror på att søkvægen till logon fortfarande ær giltig.
En kod skall alltså prøva om filen enligt en søkvæg( ex. C:\Mina dokument\Bilder\Logo.jpg) finns eller ej.
Avatar billede terry Ekspert
18. september 2008 - 14:14 #1
There are a number of wuat to find out if a file exists, one of them-

Sub FileExists()
Dim fso
Dim file As String
file = "C:\Mina dokument\Bilder\Logo.jpg"
Set fso = CreateObject("Scripting.FileSystemObject")
If Not fso.FileExists(file) Then
    MsgBox file & " was not located.", vbInformation, "File Not Found"
Else
    MsgBox file & " has been located.", vbInformation, "File Found"
End If
End Sub
Avatar billede terry Ekspert
18. september 2008 - 14:16 #2
Avatar billede nyholm Novice
18. september 2008 - 15:37 #3
Thank's Terry! This is what I was looking for.
Give me an answer for the points.
Avatar billede terry Ekspert
18. september 2008 - 15:59 #4
Thanks.