Avatar billede Slettet bruger
17. september 2008 - 20:30 Der er 5 kommentarer

Hvad har jeg overset i denne LINQ to XML

Jeg er i gang med at lave noget opdatering af en webshop pris og der har jeg en XML fil som jeg skal have læst ind i et C# program. Jeg bruger LINQ to XML for læse den ind, men jeg får en fejl og jeg kan fa** ikke finde den!
Det skal siges at den første "from g..." virker godt nok uden den næste med Product...

Min LINQ kode er:

        var server = (from g in priceList.Descendants("group")
                          select new Groups
                                    {
                                        Name = g.Attribute("name").Value,
                                        allProducts = new List<Product>((from p in g.Elements("product")
                                                                              select new Product
                                                                                        {
                                                                                            Id = p.Attribute("id").Value,
                                                                                            Name = p.Element("name").Value,
                                                                                            Stock = p.Element("stock").Value,
                                                                                            Weight = p.Element("weight").Value,
                                                                                            Model = p.Element("model").Value,
                                                                                            ShortDescription = p.Element("shortDescription").Value,
                                                                                            ManufacturerName = p.Element("manufacturerName").Value,
                                                                                            ManufacturerUrl = p.Element("manufacturerURL").Value,
                                                                                            Price = p.Element("price").Value

                                                                                        }))
                                    });

og et udsnit af XML:

<group name="Anden Software">
  <product id="50332">
    <name>Adobe Acrobat V8 DK Retail</name>
    <stock>Nej Lager</stock>
    <weight>1.0</weight>
    <model>22002167</model>
    <shortDescription>Adobe Acrobat Standard - ( v. 8.0 ) -      komplet pakke - 1 bruger - CD - Win - Dansk</shortDescription>
    <manufacturerName>Adobe</manufacturerName>
    <manufacturerURL>http://www.adobe.dk/</manufacturerURL>
    <price>2499</price>
  </product>
</group>
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2008 - 20:57 #1
Jeg er kommet frem til at fejlen ligger meget dybt nede i filen, hvor <manufacturerURL></manufacturerURL> optræder min. 1 gang.
Hvordan kan jeg komme udenom denne ??
Avatar billede Slettet bruger
17. september 2008 - 22:49 #2
Lidt mere info :)
Det er ikke <manufacturerURL></manufacturerURL> der er problemmet, problemmet er hvis <manufacturerURL></manufacturerURL> slet IKKE eksistere, så fejler ManufacturerUrl = p.Element("manufacturerURL").Value naturligvis da det element ikke eksistere.
En løsning fra en af jer ville virkelig hjælpe mig :)
Avatar billede jydebjerg42 Nybegynder
18. september 2008 - 17:26 #3
For at undgå en fejl hvis der ikke er et <manufacturerURL> element kan du gøre som følger:

ManufacturerUrl = p.Element("manufacturerURL") ? p.Element("manufacturerURL").Value : null

På den måde tilgår du kun .Value hvis elementet kan returneres og assigner ellers null til ManufacturerUrl.
Avatar billede Slettet bruger
18. september 2008 - 18:57 #4
God ide, men desværre så får jeg at vide:

Error    1    Cannot implicitly convert type 'System.Xml.Linq.XElement' to 'bool'. An explicit conversion exists (are you missing a cast?).
Avatar billede jydebjerg42 Nybegynder
19. september 2008 - 22:09 #5
Sådan kan det jo nogen gange gå lidt for hurtigt :-) Du skal naturligvis have et expression der evaluerer til en boolean og derfor sammenligne med null (da det jo netop er null du vil undgå).

ManufacturerUrl = p.Element("manufacturerURL")!=null ? p.Element("manufacturerURL").Value : null