Avatar billede camillal Nybegynder
16. september 2008 - 14:19 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Graf med forskellig afstand på x-aksen

Hej

Jeg har lavet en graf med xy-plot, og har tidspunkter på x-aksen. Nogle målinger er målt med en times mellemrum, andre med to timers mellemrum. Excel laver automatisk grafen, så det ser ud som om, der er lige langt imellem tidspunkterne, hvilket der jo ikke er. Hvordan fortæller jeg excel, at der skal være dobbelt så langt mellem nogle af punkterne (2 timer) i fht. dem med 1 time?

På forhånd tak

mvh

Camilla
Avatar billede sjap Praktikant
16. september 2008 - 19:15 #1
Hvis diagramtypen er xy-diagram, så vil afstanden mellem punkterne på kurvens x-akse svare til den numeriske forskel. Jeg kan derfor umiddelbart ikke forstå, hvorfor det ikke sker på dit diagram.

Beklager hvis det virker indlysende, men fejlsøgningen skal jo starte et sted:
- er du sikker på at der er valgt xy-diagram og ikke linie (her er x-aksens punkter nemlig ækvidistante)?
- er du sikker på at det er det rigtige område, der vises på x-aksen?
Avatar billede camillal Nybegynder
16. september 2008 - 20:58 #2
Tak for dit svar. Og jo, du har ret; jeg har valgt linie.:) Dvs. at hvis jeg vælger xy, så vil x-aksen vise sig rigtigt? Synes ikke det virker alligevel, har dog valgt XY med forbundne linjer, men det burde vel ikke gøre noget?
Avatar billede sjap Praktikant
16. september 2008 - 21:18 #3
Det burde virke. Prøv evt. at lave større forskel på punkterne på x-aksen, for at se om det så bliver mere synligt. Hvis ikke, er der noget galt.

Som du skriver, så har selve formateringen af linierne ikke nogen indflydelse på hvordan punkterne placeres på akserne - så "forbundne linier" skulle ikke "ødelægge" noget.
Avatar billede camillal Nybegynder
16. september 2008 - 21:28 #4
Ok, ser ud til at virke nu. Nu er der bare et nyt problem; jeg har målinger fra kl. 7.00 til kl. 7.00 (24 timer efter). Og den plotter punkterne oven i hinanden, i stedet for at plotte det ene punkt i starten og det andet punkt tilsidst. Er der et sted, hvor man kan sige, at den skal beholde rækkefølgen af de x-punkter, man angiver, i stedet for at den selv "finder på" rækkefølgen?
Avatar billede sjap Praktikant
16. september 2008 - 23:11 #5
Prøv at lægge 1 til de værdier, der er målt efter midnat. I tidsformatet betyder det at de hører til det efterfølgende døgn - men du kan bevare celleformateringen, så det stadig kun er tiden der vises (og dermed kan du ikke umiddelbart se, at du har lagt én dag til, men på grafen vil visningen nu blive korrekt).
Avatar billede sjap Praktikant
16. september 2008 - 23:50 #6
Blot for lige at præcisere: det er værdierne (tiderne) på x-aksen du skal lægge 1 til.
Avatar billede camillal Nybegynder
17. september 2008 - 13:59 #7
Tak for hjælpen, det hjalp. Men nu er jeg tilbage ved problemet med, at der er lige lang afstand imellem x-akse-punkterne. Den angiver heller ikke tiden på x-aksen, men angiver fx. kl 7 som nr 1, kl. 8 som nr. 2 osv osv.

Jeg har prøvet at angive tiden på mit ark på adskillige måder: 7:00; 7,30; 7,5 osv., og har også prøvet at angive forskellig formatering af celler: General, number og time. Hvad gør jeg forkert?
Avatar billede sjap Praktikant
17. september 2008 - 16:11 #8
Hvis det er muligt kan du prøve at sende regnearket til mig på sjap9000 snabela hotmail punktum com. Så skal jeg prøve at kigge nærmere på det.
Avatar billede sjap Praktikant
19. september 2008 - 20:28 #9
Problemet var der hvor der er lagt 1 til tidspunkterne: Resultatet er blevet til tekststrenge. Når blot et punkt på x-aksen er tekst, så kan Excel ikke lave den rigtige skalering af x-aksen. I stedet håndterer Excel så x-aksen på samme måde som linie-graf - dvs. som en serie ækvidistante punkter.

Beregninger med tidspunkter kan f.eks. laves således:

="01:00" + 1