Avatar billede simseboii Nybegynder
14. september 2008 - 19:59 Der er 9 kommentarer

Stacker - et spil

Hej.

Jeg var med familien i Karolinelund tivoli i går. Vi faldt over en spillemaskine, som hedder Stacker. Spillet går ud på at stable 12 firkanter ovenpå hinanden, men det er ikke så let, som det umiddelbart lyder til at være.

De første tre gange, har man tre firkanter at gøre godt med. De tre næste gange har man kun to og derfra må man nøjesmed én firkant. Altså vil tårnet blive smallere og smallere.

Det er svært for mig at beskrive spillet, så jeg besluttede mig for at optage en video af det. Desværre er videoen drejet 90 grader til venstre, men jeg håber, at I alligevel kan se meningen med det.

I kan se videoen her:
http://www.vimeo.com/1730969

Min idé er så, at lave spillet i JavaScript. Jeg vil gerne gøre det muligt for spilleren at vælge, om han vil stable 12, 18 eller 22 firkanter.

Det er ikke tanken, at I skal lave spillet, men jeg ved ikke helt, hvordan jeg laver det smartest og nemmest, men hvis I har idéer til, hvordan det kan laves, må I rigtig gerne skrive her.

På forhånd tak.
Simon Støvring
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2008 - 20:29 #1
Jeg har set videoen men kan ikke rigtig se hvad spillet går ud på.
Du bygger et tårn og hvad skal man så?
Avatar billede simseboii Nybegynder
14. september 2008 - 20:36 #2
Du bygger det tårn der. Når du er ud for "Minor prize" kunne man vælge at få et plastikur som præmie, eller man kunne vælge at forstætte, og kunne man stable sig op til "Major prize", så vandt man enten en radio, en ministøvsuger, en DVD-afspiller eller en MP3-afspiller. Det er svære end det ser ud til.

Jeg ved ikke, om det var det, du mente?
Avatar billede Slettet bruger
14. september 2008 - 21:24 #3
Jo men kan ikke se det skulle være et svært spil.
Skulle man trykke på et bestemt tidspunkt før den stoppede eller hvordan?
Avatar billede simseboii Nybegynder
15. september 2008 - 06:44 #4
gtax87 -> man skulle trykke på knappen, når brikkerne, som flyver fra side til side, er lige ud for den forrige række.

Hvis man havde sat tre kasse på forrige række, og man på næste række også har tre kasser til rådighed og sætter dem, så en af de yderste kasser stikker udenfor forrige række, så falder den ned, og så har man kun to kasser at gøre godt med.

  [ ][ ][ ]

Giver dermed:

  [ ][ ]
[ ][ ][ ]
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2008 - 09:24 #5
Ja okay på den måde.

Jeg skal lige tænke lidt over den.
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2008 - 19:32 #6
Først skal vi i Javascript så ha' de 3 muligheder (12/18/22 firkanter), samt grafik for firkanterne.

<script type="text/javascript">
var levels = array(12, 18, 22);
var box = "images/box.gif";
</script>
Avatar billede Slettet bruger
15. september 2008 - 19:33 #7
Forstår ikke helt hvad det er for noget info du ønsker, til at ha' hjælp med for at kunne lave dette.
Avatar billede simseboii Nybegynder
15. september 2008 - 20:25 #8
gtax87 -> Altså et af mine større problemer er at få kasserne til at bevæge sig. Hvordan jeg kan lave det, så det er ordentligt og så det minder om det originale spil.
Egentlig er der vel ikke noget, som skal bevæge sig, men nærmere nogle "lys" som tændes og slukkes.
Avatar billede Slettet bruger
16. september 2008 - 16:15 #9
Ja der er jo flere måder at gøre det på.
Den ene kunne være at, flytte "kassen" hen over baggrunden.
Den anden kunne være at, som du selv nævner at tænde/slukke dem.
Hvordan man lige skulle gøre det, må være noget i dur med at de alle sammen lægger i evt. f.eks. divs/spans, med en ens baggrund, og altså evt. 4 "prikker" (2x2) i hver i grafik, og så få javascriptet til at bytte det ud med et billed hvor grafikken er tændt, hvis du kan følge mig?