Avatar billede kar_sten Nybegynder
13. september 2008 - 11:44 Der er 24 kommentarer og
1 løsning

Makro - tjek C3-E3-G3-I3 osv for colerIndex=4 . Returner hvis..

I et skema fra C3:N49 har jeg følgende kriterier:
C3-D3 repræsenterer henholdsvis "dag1" og "dag2" for én person.
E3-F3 repræsenterer henholdsvis "dag1" og "dag2" for én anden person.
Ialt er der 6 personer med hver 2 kolonner. Altså er sidste kolonne "N" og sidste række "49".

EKS på række 3.
C3,D3,J3,K3,I3,M3 er røde - E3,F3,G3,H3,J3,L3,N3 er grønne.
Fra og med C3 til M3 skal der nu tjekkes i HVER ANDEN celle (dag1), for GRØN farve. Findes !!4 eller flere!! celler med GRØN farve, skal der returneres med "flueben" i O3. Hvis under 4, skal cellen være blank.

Det samme skal ske for "dag2". Altså skal der tjekkes i HVER ANDEN celle, men blot fra og med D3 til N3. Retur med "flueben" i P3 hvis der findes !!4 eller flere!! celler med GRØN farve. Hvis ikke skal cellen være blank.

Dette skal lade sig gøre fra C3:N49.
----------------------------------------

Denne "Kabbak" må være brugbar når O3 er:
=ColorCount((C3;E3;G3;I3;K3;M3);B51)

Og P3 er:
=ColorCount((D3;F3;H3;J3;L3;N3);B51)

B51 er grøn.
----------------------------------

Function ColorCount(rRange As Range, rColor As Range) As Double
Dim rCell As Range
Dim dCount As Double
dCount = 0
    Application.Volatile
    For Each rCell In rRange
        If rCell.Interior.ColorIndex = rColor.Interior.ColorIndex Then
            dCount = dCount + 1
        End If
    Next rCell
    ColorCount = dCount
End Function

Så mangler jeg bare den modificeres til at returnerer med nævnte kriterier. :-)

Den returnerer et tal. Er tallet =4 eller over skal cellen vise "flueben". Hvis ikke skal cellen være blank.

Kan "flueben" ikke lade sig gøre, så slak "X" bruges.
Avatar billede excelent Ekspert
13. september 2008 - 16:24 #1
Indsæt funktionen i et alm. modul
returnere x
Hvis det skal være flueben, så brugerformater celle til windings og i Type felt taster du ALT+0252;ALT+0252;ALT+0252;ALT+0252

Function TælColor(rng As Range, farve As Range)
rk = rng.Row: fra = farve.Column
For t = fra To rng.Columns.Count + (fra - 1) Step 2
If Cells(rk, t).Interior.ColorIndex = farve.Interior.ColorIndex Then tal = tal + 1
Next
If tal >= 4 Then TælColor = "x" Else TælColor = ""
End Function

=tælcolor(C3:N3;$C$1) ' tæller grøne celler (kontrol celle med grøn i C1)
=tælcolor(C3:N3;$D$1) ' tæller røde celler (kontrol celle med rød i D1)
Avatar billede excelent Ekspert
13. september 2008 - 16:26 #2
hvis du ikke har kontrolceller i disse celler, skal kode rettes
det var måske bedre at finde farvekoden i stedet !!!
Avatar billede kar_sten Nybegynder
13. september 2008 - 21:34 #3
"excelent"

Det virker... næsten :-)
Jeg får fejl, MS Office Excel kan ikke bruge det indtastede talformat, når jeg taster "ALT+0252;ALT+0252;ALT+0252;ALT+0252".

Men ellers virker det efter hensigten.

Jeg har kontrolcelle, men hvad mener du med "det var måske bedre at finde farvekoden i stedet!!!"..???
Avatar billede excelent Ekspert
13. september 2008 - 22:34 #4
Du skal holde ALT tasten nede imens du taster 0252 på det numeriske tastatur, slippe ALT og taste semikolon, så igen ALT+0252 osv.
resultat af denne lidt kryptiske indtastning returnerer 4 u'er med prikker over

mht. til farvekode :
Klik på nr 8 i top 10 "smartoffice_dk"
klik på link til hjemmesiden og søg efter Colorindex
Der kan du se hvilke numre dine 2 farver har
Skriv de numre ind her, så retter jeg koden til
Avatar billede kar_sten Nybegynder
13. september 2008 - 22:44 #5
..og dog, der var jeg sq for hurtig.
Den funktion "kigger" i alle celler fra C3:N3. Det skulle kun være hveranden celle fra og med C3 for "dag1" og D3 for "dag2".

Jeg skal kunne skelne mellem "dag1" og "dag2"
Avatar billede kar_sten Nybegynder
13. september 2008 - 22:50 #6
ColorIndex 3 - rød
ColorIndex 4 - grøn
Avatar billede kar_sten Nybegynder
13. september 2008 - 23:04 #7
Hmm, jeg får nu rigtig nok "flueben".. men nu i hele kolonnen. Det var jo ikke meningen..
Avatar billede excelent Ekspert
13. september 2008 - 23:21 #8
Der kommer flueben i de celler der ikke er tomme hvis de er formateret som beskrevet
prøv lige at indsætte dine formler i O3 og P3 her
Avatar billede kar_sten Nybegynder
13. september 2008 - 23:57 #9
O3 =tælcolor(C3:N3;$C$1) ' dag1
P3 =tælcolor(C3:N3;$C$1) ' dag2
De er ens fordi de begge kun skal kigge efter Grøn fra kontrolcelle C1.
Jeg brugerformater kolonne O og P som du beskriver og det giver flueben i alle celler.

For at få hveranden, har jeg prøvet at adskille med =TælColor((c1;E1;G1;I1;K1;M1);$C$1) Dur ikke.
Avatar billede kar_sten Nybegynder
14. september 2008 - 00:06 #10
Smutter i køjen nu.. mere så du ikke sidder og venter :-) Tak for din tid og hjælp indtil vidre..
Avatar billede excelent Ekspert
14. september 2008 - 00:11 #11
ja det er vist sengetid
har lige rettet koden til de farvekoder du sendte (den anden virker nu ok her)

O3=tælcolor(C3:N3;3)
P3=tælcolor(C3:N3;4)
kopier ned med fyldhåndtag

Function TælColor(rng As Range, farve As Integer)
rk = rng.Row
For t = farve To 12 + farve Step 2
If Cells(rk, t).Interior.ColorIndex = farve Then tal = tal + 1
Next
If tal >= 4 Then TælColor = "x" Else TælColor = ""
End Function
Avatar billede excelent Ekspert
14. september 2008 - 08:43 #12
Hvis du foretrækker en Funktion hvor du selv indtaster cellerne kan du anvende denne
=tælcolor2(C5;E5;G5;I5;K5;M5;4) tæller grønne celler
Men husk funktionen kræver 6 cellereferencer og 1 farve og ikke andet

Vær i øvrigt opmærksom på at Formler såvel som Funktioner ikke trikker på Farver umiddelbart, der skal en Genberegning til som du  fx kan lave med CTRL+ALT+F9

Function TælColor2(rng1 As Range, rng2 As Range, rng3 As Range, rng4 As Range, rng5 As Range, rng6 As Range, farve2 As Integer)

If rng1.Interior.ColorIndex = farve2 Then tal2 = tal2 + 1
If rng2.Interior.ColorIndex = farve2 Then tal2 = tal2 + 1
If rng3.Interior.ColorIndex = farve2 Then tal2 = tal2 + 1
If rng4.Interior.ColorIndex = farve2 Then tal2 = tal2 + 1
If rng5.Interior.ColorIndex = farve2 Then tal2 = tal2 + 1
If rng6.Interior.ColorIndex = farve2 Then tal2 = tal2 + 1

Rem If tal2 >= 4 Then TælColor2 = "x" Else TælColor2 = ""
TælColor2 = tal2
End Function
Avatar billede excelent Ekspert
14. september 2008 - 08:45 #13
Når du har testet og det virker, kan du slette Rem i 3 sidste linie og sætte Rem i/eller slette 2 sidste linie
Avatar billede kar_sten Nybegynder
14. september 2008 - 18:16 #14
Jeg har nu testet de 2 "nye" funktioner.
TælColor med colerindex ref virker fundstændig som den med celle ref. Altså ikke efter hensigten. Men de virker..
Tilgengæld virker den hvor jeg taster cellerne selv efter hensigten.

Problemet er at de 2 første funktioner begge starter deres sortering i D (dag2)- altså får jeg ikke C med som er "dag1".

Måske jeg ikke har forklaret mig korrekt.
Mit skema er for 6 personer. De har hver 2 kolonner som hedder "Fredag for dag1" og Lørdag for dag2" Personerner kan ved hjælp af en funktion dobbeltklikke på en celle så den skifter imellem grøn og rød. Det gør de så for hver af deres kolonner som løber fra C10:M49.
Det jeg så ønsker, er at se om 4 eller flere af de 6 personer har sat en grøn farve af i dag1 og/eller dag2. Resultatet skal så vises som "x" eller helst "flueben" i O10:O49 hvis 4 eller flere har sat grøn farve af i "dag1". Det samme skal ske for "dag2" men her skal det vises i P10:P49.
Jeg er i princippet ligeglad med rød farve, den er kun for visualisering.
Avatar billede excelent Ekspert
14. september 2008 - 20:25 #15
ok så virker TælColor2 efter hensigten eller.. ?
når du ellers anvender grøn (4) i begge kolonner (O&P)
Avatar billede kar_sten Nybegynder
14. september 2008 - 21:19 #16
Ja, TælColor2 virker som den var tiltænkt. Er dog lidt ked at skulle taste cellereferencer selv.. bliver til mange på længere sigt.

Som sagt så virker TælColor også.. dog kun for dag2..
Avatar billede excelent Ekspert
14. september 2008 - 21:51 #17
Jo men du kan jo kopiere funktionsformlen lige som andre formler
Men nu da jeg har fattet hvad du vil, så skulle følgende kode virke
dog skal du nu vælge 1 for dag1 eller 2 for dag2 :
=tælcolor(C3:N3;1)  tæller grønne på dage 1
=tælcolor(C3:N3;2)  tæller grønne på dage 2

Function TælColor(rng As Range, dag As Integer)
rk = rng.Row
For t = 2 + dag To 12 + dag Step 2
If Cells(rk, t).Interior.ColorIndex = 4 Then tal = tal + 1
Next
Rem If tal >= 4 Then TælColor = "x" Else TælColor = ""
TælColor = tal
End Function
Avatar billede kar_sten Nybegynder
14. september 2008 - 22:24 #18
SÅ var den der.. :-) Snedigt.. Super.
Jamen "excelent", du har i den grad fortjent dine point.
Mange tak for kampen og for hjælpen. :-)

Hold øje med nye spørgsmål - de ER på vej *G*

PS. Jeg accepter bare det svar du allerede har sendt.
Avatar billede kar_sten Nybegynder
14. september 2008 - 22:26 #19
Forresten fik vi aldrig helt styr på det med flueben...
Avatar billede excelent Ekspert
14. september 2008 - 22:41 #20
velbekom :-)

Marker den eller de celler der skal være flueben i
Højreklik og vælg Formater celler
Klik på fanen Tal og vælg Brugerdefineret
I feltet Type sletter du Standard og indtaster følgende :
[ALT]0252;[ALT]0252;[ALT]0252;[ALT]0252
altså hold ALT tasten nede imens du taster 0252
på det numeriske tastatur (ikke tal under Funktionstasterne)
Husk at indsætte et semikolon mellem hver u

Klik så på fanen Skrifttype og vælg Windings (3 nederst)
Avatar billede kar_sten Nybegynder
14. september 2008 - 22:49 #21
Ohh.. jamen ok så virker det jo som du sagde - troede "vi" kunne få x'et bytte ud med flueben via makro'en...?
Avatar billede excelent Ekspert
14. september 2008 - 23:01 #22
En Funktion kan ikke, men en makro kan

Marker de celler der skal påvirkes og kør makro

Sub Makro1()
    Selection.NumberFormat = "ü;ü;ü;ü"
    With Selection.Font
        .Name = "Wingdings"
        .FontStyle = "Normal"
        .Size = 10
        .Strikethrough = False
        .Superscript = False
        .Subscript = False
        .OutlineFont = False
        .Shadow = False
        .Underline = xlUnderlineStyleNone
        .ColorIndex = xlAutomatic
    End With
End Sub
Avatar billede kar_sten Nybegynder
14. september 2008 - 23:12 #23
Ja, ved det godt - forklarer mig ikke tydeligt nok. Sorry..
Altså Det jeg tænkte var om ikke makro'en selv kunne finde de celler som TælColor har sat "X" i og så bytte x'et til et flueben...? :-)
Avatar billede excelent Ekspert
14. september 2008 - 23:28 #24
Ret Arknavn og range til aktuel i linie 2

Sub Makro1()
For Each c In Sheets("Ark1").Range("A1:B20")
    If c = "x" Then
    c.NumberFormat = "ü;ü;ü;ü"
    With c.Font
        .Name = "Wingdings"
        .FontStyle = "Normal"
        .Size = 10
        .Strikethrough = False
        .Superscript = False
        .Subscript = False
        .OutlineFont = False
        .Shadow = False
        .Underline = xlUnderlineStyleNone
        .ColorIndex = xlAutomatic
    End With
    End If
Next
End Sub
Avatar billede kar_sten Nybegynder
14. september 2008 - 23:45 #25
Det virker.. :-)
Taaaaaaaaaaaaaaaaak....