Avatar billede johny Nybegynder
11. september 2008 - 21:32 Der er 1 løsning

Domain Model Active Record og LINQ to SQL

Jeg er ved at lave et program hvor jeg for første gang skal bruge LINQ to SQL, og i den forbindelse er jeg røget lidt ind i et design problem. For hvordan skal jeg bruge det rent strukturmæssigt?

Jeg har tidligere brugt Domain Model Active Record (DMAR) mønstret, hvor man har en facade klasse, som kontakter Collection klasser, der kontakter hver deres underliggende klasse, som tager sig af hver sin del af databasen. På den måde bliver dataene struktureret meget objekt orienteret, og det gør det utrolig let at arbejde med  og udvide senere hen.

Men hvad så med LINQ to SQL? Hvis man bruger det, ryger en hel del af pointen så ikke, hvis man samtidig bruger DMAR? Altså, at LINQ to SQL så bare bliver en direkte erstatning af en Data Reader? Hvad skal man gøre istedet for at strukturere dataene, og sørger for at centralisere hvor de forskellige data bliver hentet fra?

Jeg vil jo meget gerne ende ud med en solid struktur der også holder på længere sigt, så hvad kan jeg gøre her for at sikre det?
Avatar billede johny Nybegynder
17. oktober 2011 - 11:43 #1
(lukket her)