Avatar billede orpheus Nybegynder
11. september 2008 - 14:14 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

Fortsættelse af: 845027

Fortsættelse af spørgsmål: http://www.eksperten.dk/spm/845027

Ok, hvad så hvis jeg vil have at når f.eks 3 vælges, så skal den vise en table (hvor den nu skriver Good morning) med forskelligt indhold?
Avatar billede olebole Juniormester
11. september 2008 - 19:30 #1
<ole>

Det kræver, vi ved, hvordan tabellen skal se ud  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
11. september 2008 - 19:32 #2
- og hvor indholdet skal komme fra
Avatar billede w13 Novice
11. september 2008 - 19:40 #3
Du bør nok lave det på en anden måde så. Lav en skjult div for hver ting, der skal vises, og smid tingene i dem. Set en id på hver. Når option 1 vælges, så viser du div1, når option 2 vælges, så viser du div2, osv.
Avatar billede olebole Juniormester
11. september 2008 - 20:07 #4
- det er i hvertfald langt den letteste løsning. Hvis ikke der er tale om at vise Biblen vers efter vers, er det helt klart en god løsning  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
11. september 2008 - 20:08 #5
Hmmmm .... 'vers efter vers' ... er det mon det samme som 'pr. vers'?  0:)
Avatar billede orpheus Nybegynder
11. september 2008 - 20:27 #6
Er ikke helt med på den. Ud fra resultatet 1,2,3,4 eller 5 vil jeg gerne have vist noget lign. (giver lige et eksempel i PHP):

if ($resultat == 1) {
print "<table><tr><td>indhold 1</td></tr></table>"; }

elseif ($resultat == 2) {
print "<table><tr><td>Indhold 2 … osv.

olebole: Haha, ja, hele biblen er lidt pervers ;)
Avatar billede w13 Novice
11. september 2008 - 22:23 #7
orpheus>> Hvis du skal oprette tabeller med gyldig JavaScript, bliver det temmelig kompliceret, så som sagt er den bedste løsning at have tabellerne oprettet på forhånd, men skjult. Når du skal bruge en tabel, så viser du den bare.

<script type="text/javascript">
var oOldSelectValue=null;
function selectValue(o){
  var sValue=o.options[o.selectedIndex].value;
  var o=document.getElementById("table"+sValue);

  if(oOldSelectValue)oOldSelectValue.style.display="none";

  o.style.display="block";
  oOldSelectValue=o;
}
</script>

<select onchange="selectValue(this)">
  <option value="1" selected>1</option>
  <option value="2">2</option>
  <option value="3">3</option>
  <option value="4">4</option>
  <option value="5">5</option>
</select>

<table id="table1" style="display:none">
<tbody>
<tr><td>Data1</td></tr>
</tbody>
</table>

<table id="table2" style="display:none">
<tbody>
<tr><td>Data2</td></tr>
</tbody>
</table>

<table id="table3" style="display:none">
<tbody>
<tr><td>Data3</td></tr>
</tbody>
</table>
Avatar billede roenving Novice
12. september 2008 - 10:10 #8
Jeg kan godt lide, at du konsekvent bruger js1.0-style bindinger til selectens værdi, men bruger rigtige DOM-bindinger til alt andet, hvorfor ikke bare:

...
function selectValue(o){
  o = document.getElementById("table"+o.value);
...

-- og hvis du alligevel genbruger variabel-navnet er der vel ikke nogen grund til at gentage en erklæring, der er foretaget i den foregående linje !-)
Avatar billede orpheus Nybegynder
12. september 2008 - 10:20 #9
roenving: Jeg er lige startet på JS for et par dage siden, og min hovedkilde har været w3schools, og hvad jeg ellers har fundet på nettet som jeg kan tage fra, så derfra meget af koderne. Jeg er faktisk overhovedet ikke klar over hvad jeg laver, ved bare om det virker eller ej :D

w13: Jeg prøver hvad du foreslår. Tak for det. Igen :) Smid et svar.
Avatar billede w13 Novice
12. september 2008 - 10:24 #10
:)
Avatar billede roenving Novice
12. september 2008 - 10:39 #11
-- det var så også til w13, som sikkert har overtaget noget af din kode, men det kunne han da godt lige kigge efter !-)

-- og det er iøvrigt en af kritikpunkterne mod w3schools' tutorials, at der er for mange inkonsistenser, forældet kode og iøvrigt også direkte fejl og mangler sine steder !o]
Avatar billede orpheus Nybegynder
12. september 2008 - 10:52 #12
Ok, så vil jeg da ikke læne mig så meget op af w3 mere. Har du måske nogle gode JS sider at anbefale? Har også brugt javascript-internet.com en del.
Avatar billede roenving Novice
12. september 2008 - 11:03 #13
Desværre er det billedet for langt de fleste internet-sider (og der er w3schools' faktisk en af de bedre !-), skal du rigtig noget, skal du gå til kilden og finde ECMAs definition af ECMAscript, w3cs definition af javascript DOM-binding og f.eks. mozillas javascript-reference og M$ Jscript ditto !o]
Avatar billede w13 Novice
12. september 2008 - 11:15 #14
Roenving>> Ja, det er også rigtigt. Jeg glemmer af og til, at jeg bare kan bruge value på selects. =)
Avatar billede orpheus Nybegynder
12. september 2008 - 11:23 #15
Ok, det vil jeg prøve at kigge på. Tak for det :)