Avatar billede kar_sten Nybegynder
10. september 2008 - 22:23 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til VBA - skift farve ved venstreklik+sum af farvede celler

Har kigget lidt rundt og fundet dette. http://www.eksperten.dk/spm/489423

Ja det er meget godt sikkert.. men virker ikke for mig..
Men hvad skal jeg gøre for at dette virker??
TRIN FOR TRIN TAK :-)

1. Jeg har grøn celle som udgangspunkt fra B3-B42, til og med M3-M42. Når jeg venstreklikker (1gang) skal cellen jeg står på skifte til rød.
2. Jeg har nu enten grøn eller rød i B3-B42, til og med M3-M42..
Jeg ønsker sum for den enkelte kolonne i B44 for rød og B45 for grøn osv..

Skær helt ud i pap tak...
Avatar billede kabbak Professor
10. september 2008 - 23:20 #1
2.

Funktionen, du linker til, tæller kun antal, den summerer ikke, så jeg laver den om her.

Den skal i et selvstændig Module:

Public Function ColorSum(rRange As Range, rColor As Range) As Double
Dim rCell As Range
Dim dCount As Double
dCount = 0
    Application.Volatile
    For Each rCell In rRange
        If rCell.Interior.ColorIndex = rColor.Interior.ColorIndex Then
            dCount = dCount + rCell
        End If
    Next rCell
    ColorSum = dCount
End Function

Den kaldes med
=ColorSum(B3:BM42;C2)

hvor C2 har den farve, der summeres

1.

Venstreklik, kan jeg ikke fange, men dobbeltklik

Denne skal i Arkets Modul

Private Sub Worksheet_BeforeDoubleClick(ByVal Target As Range, Cancel As Boolean)
    If Target.Interior.ColorIndex = 10 Then
        Target.Interior.ColorIndex = 3
        Cancel = True
        Application.CalculateFull
    Else
        Target.Interior.ColorIndex = 10
        Cancel = True
          Application.CalculateFull
    End If
End Sub
Avatar billede kar_sten Nybegynder
11. september 2008 - 07:31 #2
Tak Kabbak for hurtig svar :-)
Det ligner helt klart noget.. men..

1. Grøn skal være lysegrøn.
2. Sum af farve bliver ved med at være 0.

Jeg har rettet "=ColorSum(B3:BM42;C2)" til =ColorSum(B3:B42;B3)- Jeg regner med at jeg her vil få sum af kolonne B, og med B3 som farvevælger?

Du skriver "selvstændig modul" - (VBA editor, insert, module) og så luk VBA. Er det rigtig?

Jeg skal måske tilføje, at jeg har flettet række A16-M16. ??
Avatar billede kar_sten Nybegynder
12. september 2008 - 00:34 #3
Farven fundet :-)
Hmm my bad!! Der er "count" jeg skal bruge, ikke sum af farve. Derfor virker linket i indledningen super.
Så nu til næste udfordring: D4-M4, E4-M4, F4-M4 osv osv indenholder nu forskellige farver (rød-grøn). Jeg skal nu finde ud af om række D, E, F osv indenholder 4 eller over 4 GRØNNE celler. Gør rækken det skal N4 skifte fra RØD stabil til GRØN flash. Det samme gælder de resterende rækker..
Avatar billede kar_sten Nybegynder
12. september 2008 - 23:23 #4
Hmm..???
Avatar billede kabbak Professor
13. september 2008 - 00:06 #5
Nu er det sådan, at inden jeg begynder at svare på et spørgsmål, vurderer jeg tiden, jeg skal bruge og selvfølgelig, om det er interessant, ud fra det spørgeren har skrevet.

Når så spørgeren senere i forløbet, spørger om noget helt andet, som han skal bruge for at komme videre, så er det efter min mening et andet spørgsmål, for ellers havde det jo stået i indledningen af spørgsmålet, at der var et punkt mere, efter de første 2.

Derfor stejler jeg, når man ikke bare siger tak, for svaret og skriver at man opretter et nyt spørgsmål om noget mere.

du skriver:
"D4-M4, E4-M4, F4-M4 osv osv indenholder nu forskellige farver (rød-grøn)"

den fatter jeg ikke, kan du forklare nærmere.
Avatar billede kar_sten Nybegynder
13. september 2008 - 10:21 #6
Nå for pokker :-)
Jamen smid et svar - det er fortjent.

Jeg opretter så lige et nyt spørgsmål.. du gerne må kigge på ;-)
Avatar billede kar_sten Nybegynder
13. september 2008 - 11:47 #7
Kabbak, og andre - tjek venligst http://www.eksperten.dk/spm/845237
Avatar billede kabbak Professor
13. september 2008 - 13:36 #8
et svar ;-))