Avatar billede dougheffernan Nybegynder
10. september 2008 - 15:38 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Undlade at slette hvis overførsel fejler

I en stump VBA kode, se nedenfor, overføres der data fra den aktuelle database til en anden database, hvor efter data i den oprindelige database slettes.

Der er dog det problem at hvis der opstår en fejl i INSERT-forespørgslen, så som hvis data ikke kan indsættes pga. nøglefejl, og brugeren ikke når at læse beskeden på skærmen, springes der videre til DELETE-forespørgslen og så slettes data (men eksisterer heller ikke i den anden database)!

  strSQLTransfer = "INSERT INTO [" & strTableName & "] IN '" & strSearchPath & "\" & strDatabaseName & "' SELECT [" & strTableName & "].* FROM [" & strTableName & "]"
  strSQLDelete = "DELETE * FROM [" & strTableName & "]"

  BeginTrans
    DoCmd.RunSQL strSQLTransfer
    DoCmd.RunSQL strSQLDelete
  CommitTrans
Avatar billede mugs Novice
10. september 2008 - 15:44 #1
Kan du ikke bruge en errorhandler i stil med denne (ikke afprøvet):

On error go to errorhandler
DoCmd.RunSQL strSQLTransfer
DoCmd.RunSQL strSQLDelete
Errorhandler:
Exit sub
Avatar billede _on_ Nybegynder
12. september 2008 - 11:18 #2
Hej

Følgende konstruktion bruger jeg selv:

Dim db As Database
Dim ws As Workspace

Set db = CurrentDb
Set ws = DBEngine.Workspaces(0)
ws.BeginTrans

On Error Goto SQLHandler
db.Execute strSQLTransfer, dbFailOnError + dbConsistent
db.Execute strSQLDelete, dbFailOnError + dbConsistent
ws.CommitTrans dbForceOSFlush

Exit_Sub:
Exit Sub

SQLHandler:
MsgBox "En eller anden besked"
ws.Rollback
Resume Exit_Sub

Mvh
ON
Avatar billede mugs Novice
12. september 2008 - 11:34 #3
MSGBOX kunne være sådan:

MsgBox "Fejlnummer: " & Err.Number & vbNewLine & "Fejlbeskrivelse: " & Err.Description

Som giver dig ferjlnummer og en fejlbeskrivelse. Det kan så kombineres med en måling på fejlnummeret, og lade db handle forskelligt afhængig af hvilken fejl der er opstået.