Avatar billede dragnor Juniormester
10. september 2008 - 09:46 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til tekstbox kontrol

Hej eksperter

Jeg har en rapport hvor den på hver side er en Page Header i den er den 10 tekstboxe. Hver af disse tekstboxe indeholder data på baggrund af en tabel. Nogen gange er der ikke nogen tekst i tabellen og så kan man ikke på rapporten se at der er en tekstbox, hvilket er præcis som jeg ønsker det. Men i min detail section har jeg også nogle tekstboxe som oplister informationer.

Det jeg søger er en funktion der kontrollere om "Tekstbox1" i min Page Header er tom dvs. at der ikke står noget tekst i den fordi feltet i tabellen er tomt.

Hvis den er tom så skal min tekstbox2 i min Detail section også være tom. Hvis Tekstbox1 ikke  er tom skal tekstbox2 vise den data den nu indeholder og som også kommer fra en tabel.

Hvis jeg i min tekstbox2 skriver følgende:

=iif(Tekstbox1 is null;data;"")

så får jeg en cirkulær reference fejl?

Kan nogen hjælpe?
Avatar billede xenoxsis Nybegynder
10. september 2008 - 09:53 #1
Det får du fordi at du ikke kan skrive "is null" - Du skal bruge funktionen: IsNull(Me.Tekstbox1). Men ud over det kan nogle tekstbokse, alt efter om der har været skrevet i dem, både indeholde Null og "". Så brug denne funktion:

  Public Function IsFldEmpty(inVar As Variant) As Boolean
      IsFldEmpty = True
      If Len(Trim(inVar & "")) > 0 Then IsFldEmpty = False
  End Function

Kom den i et module. Og så bruger du den sådan:

  Me.Textbox2 = Iif(IsFldEmpty(Me.Textbox1),"","Hej")
Avatar billede dragnor Juniormester
10. september 2008 - 10:20 #2
Hej xenoxsis

Det virker næsten, dog med lidt modifikation.
Jeg brugte denne linje i tekstboksens Control Source:

=IIf(Len(Trim([Tst1]ek & ""))>0;[SECSHORT];"")

Både [Tekst1] og [SECSHORT] er data fra en tabel/query.

Desværre får jeg stadigvæk en cirkulær reference fejl men kun hvis jeg bruger [SECSHORT]. Hvis jeg skriver "hej" i stedet for [SECSHORT] så virker det?
Avatar billede dragnor Juniormester
10. september 2008 - 10:26 #3
sorry det virker faktisk på nær nogle få tekstbokse, de tekstbokse som driller mig og som giver mig en fejl er det dem hvor de indgår i min Sorting and Grouping options :-(

Kan du foreslå en løsning til det, så jeg har en endelig løsning?
Avatar billede dragnor Juniormester
10. september 2008 - 10:33 #4
nu var jeg vist lidt for hurtig, det virkede vist ikke helt alligevel :-( får stadigvæk fejl.
Avatar billede dragnor Juniormester
10. september 2008 - 10:39 #5
Fandt selv problemet...ham der i sin tid har laveet rapporten har døbt tekstboksen det sammen som navnet på det felt den trækker data fra, derfor fik jeg en cirkulær reference fejl :-(
Avatar billede xenoxsis Nybegynder
10. september 2008 - 14:52 #6
Ahh...Ja det er ikke altid hensigtsmæssigt.

Tak for point :-)