Avatar billede lotusgirl Nybegynder
09. september 2008 - 11:43 Der er 5 kommentarer

Word - vedhæftede skabeloner giver problemer ved lukning af docs

Hej, jeg arbejder i et firma, hvor vi har et delt, skrivebeskyttet normal.dot samt en række andre skabeloner på et fælles drev. Til normal.dot har jeg lavet en værktøjslinje med knapper til de andre skabeloner. Når man trykker på en knap, åbnes en dialogboks med felter man kan udfylde, og når man trykker OK indsættes værdierne så i et dokument der er lavet på baggrund af skabelonen.
Både normal.dot og de øvrige skabeloner har sidefødder med dato- og sti-felter, og dette giver anledning til bøvl.
Vi har i nogle år døjet med klager fra folk der blev spurgt om de ville gemme ændringer i normal.dot hver gang de lukkede Word. Det har vi så fundet ud af at løse ved at kopiere det fælles normal.dot ned til deres drev på ’C:\Program Files\Microsoft Office\Office10’. Vi har ikke fået opklaret hvorfor det sker for nogle brugere og ikke for andre.
Nu klager folk så også over at når de lukker et dokument baseret på en anden skabelon, bliver de først spurgt om de vil gemme ændringer i dokumentet og derefter om de vil gemme ændringer i skabelonen. Jeg har fundet ud af, at når man står i sådan et dokument og vælger ’Funktioner/Skabeloner og tilføjelsesprogrammer’, står denne skabelons navn i dokumentskabelonfeltet.
Det kan jeg erstatte med ’Normal.dot’, og så stopper de irriterende dialogbokse.
Men det er jo ikke tilfredsstillende for brugerne, så jeg har forsøgt at fjerne skabelonnavnet ved oprettelsen af dokumentet ved hjælp af dette stykke VBA:

With ActiveDocument
          .AttachedTemplate = "Normal.dot"
    End With

Men det resulterer i at brugerne bliver spurgt om de vil gemme skabelonen i det øjeblik de opretter dokumentet.
Så jeg søger en løsning til at slippe af med de irriterende pop-up’er.
Hvad enten det er noget i vores Word-opsætning der skal rettes, eller et stykke VBA-kode der kan skære den vedhæftede skabelon fra ved oprettelsen af nye dokumenter.
Håber nogen kan hjælpe.
Avatar billede jkrons Professor
09. september 2008 - 18:10 #1
Har du noget i  skabelonen, som ændres ved åbning, og som skal gemmes, fx felter der opdateres ved åbning el.l?

Alternativ læg en stump kode i skabelonens This Document kodeark, i BeforeClose hændelsen.

Saved = True

for at fortælle Word, at den allerede er gemt.
Avatar billede lotusgirl Nybegynder
10. september 2008 - 13:57 #2
Jeg fandt ud af at der i this document koden på normal.dot lå denne kode:

Private Sub Document_New()
For Each afield In ActiveDocument.Sections(1).Footers(wdHeaderFooterPrimary).Range.Fields
    afield.Update
Next afield
End Sub

Den findes ikke på de andre skabeloner, og nu har jeg fjernet den fra normal.dot.
Jeg har indsat din code i beforeclose-eventen på en af de øvrige skabeloner, men prompten kommer stadig når man vil lukke et dokument på basis af skabelonen.
Er du sikker på at det skal sættes i beforeclose-eventen?
Skabelonen har vel ikke nødvendigvis været åben fordi der har været dannet et dokument på basis af den?
Avatar billede jkrons Professor
10. september 2008 - 18:34 #3
Hvcis ikke skabelonen har været åbnet, kan der vel helelr ikke ske ændringer i den?
Avatar billede lotusgirl Nybegynder
12. september 2008 - 14:09 #4
OK, jeg gætter bare, jeg har dybest set ingen anelse om hvad der foregår når man attacher en template. Der ligger som sagt datofelt og stinavn i sidefoden.
Men når først de er lagt ind, kan man vel ikke checke om de opdateres ved åbning? Er det ikke et hak man sætter, når feltet indsættes?
En mærkelig ting i øvrigt; jeg foretrækker at arbejde i word 2003, men har også word 2007 installeret. Og når jeg laver docs på baggrund af templates i word 2007 bliver jeg ikke spurgt om jeg vil gemme ændringer i skabelonen. Jeg har været indstillingerne i word 2003 igennem og fjernet alt hvad der bare lugter af opdatering - opdater kæder, opdater ved udskrift osv., men lige meget har det hjulpet. Damn!
Avatar billede jkrons Professor
12. september 2008 - 18:26 #5
Jeg har en fornemmelse af, at fx datofelter opdateres i skabelonen, nåtr denne knyttes til et dokument.