Avatar billede vanlose_by_night Nybegynder
09. september 2008 - 09:56 Der er 8 kommentarer

udfylde et felt hvis et andet felt er blevet udfyldt

Hej Gutter
Jeg sidder med en lille opgave.
Jeg har en adgangsdatabase som skal bruges til at logge hvem og hvornår folk går ind. Det skal virke på sådan en måde at man indtaster hvem og hvor og så vil den aut. indsætte et felt med tid og dato når man laver en ny record.
Så langt så godt, det har jeg ingen problemer med. Men så har jeg et felt hvor jeg skal "sætte et flag" om at folk er gået ud igen.
Evt via ja/nej valg. Og når det felt bliver sat vil jeg gerne have udfyldt et felt med tid således jeg kan se hvornår de gik ud.
Altså når feltet GaaetUd er sat til JA så skal feltet TidUd sættes

jeg har undersøgt lidt om funktionen Dlookup kunne bruges men kan ikek få den til at virke.
Avatar billede mugs Novice
09. september 2008 - 10:05 #1
If me.GaaetUd = True Then
Me.TidUd = Now
End If
Avatar billede vanlose_by_night Nybegynder
09. september 2008 - 11:04 #2
Hvor kommer me fra ?
Avatar billede mugs Novice
09. september 2008 - 11:48 #3
Me er et reserveret ord og refererer til den altid aktuelle formular.
Avatar billede Slettet bruger
09. september 2008 - 21:06 #4
Du skal gå ind på egenskaben for feltet GaaetUd og markere EfterOpdateringshændelses feltet og så trykke på knappen, som fremkommer. Du vælger så at du vil lave noget kode og indsætter mugs's kode... så kommer det til at se ca. sådan ud!~)

Private Sub GaaetUd_AfterUpdate()
If me.GaaetUd = True Then
Me.TidUd = Now
End If
End Sub
Avatar billede vanlose_by_night Nybegynder
10. september 2008 - 09:18 #5
Jeg kan ikke finde EfterOpdateringshændelses feltet ?
Avatar billede mugs Novice
10. september 2008 - 09:26 #6
Højre klik på feltet GaaetUd > Fanen Hændelser > EfterOpdatering (AfterUpdate)
Avatar billede xenoxsis Nybegynder
10. september 2008 - 10:02 #7
Lige en lille præcisering: Højre klik på feltet GaaetUd > Vælg Egenskaber > Fanen Hændelser > EfterOpdatering (AfterUpdate) [TRYK på de 3 prikker helt til højre for feltet] > "Kode generator" - Indsæt:

If me.GaaetUd = True Then
Me.TidUd = Now
End If

Så det ser sådan ud:

Private Sub GaaetUd_AfterUpdate()
If me.GaaetUd = True Then
Me.TidUd = Now
End If
End Sub
Avatar billede vanlose_by_night Nybegynder
10. september 2008 - 10:06 #8
Jeg fik nok ikke sagt det, men det er Access 2007 jeg arbejder med. Ved ikke om det ændre noget, men jeg syntes godt nok ikke at jeg kan finde de ting i skriver om her..
heller ikke fanen hændelser.
Når jeg højreklikker på feltet og vælger egenskaber kan jeg vælge imellem felterne Generelt og opslag