Avatar billede mussepower5 Nybegynder
05. september 2008 - 16:36 Der er 5 kommentarer

Install af allegro

Hejsa ekspter!

Jeg er ved at instalere allegro men har et lille problem :)

Det der står på ders hjemmeside lyder sådan her:

Quick Start Guide

Getting Allegro# working is a simple process.
Source Distribution
Ingredients:

    * 1 copy of Visual Studio 2005 or 2008
    * 1 source distribution of Allegro#
    * (Optional) Doxygen installed

Unzip the Allegro# distribution to an easily-accessible location where your projects can link to it. It is possible to link with the library itself rather than the project, but that will sacrifice the in-line documentation

Make a new solution for your game. Under your newly-created project, find References. Right-click and add a reference to the project AllegroSharp.

All you need to do now is toss using AllegroSharp; wherever you want to use Allegro# code.
Binary Distribution
Ingredients:

    * 1 copy of Visual Studio 2005 or 2008
    * 1 binary distribution of Allegro#

Unzip the Allegro# distribution to an easily-accessible location where your projects can link to it.

Make a new solution for your game. Under your newly-created project, find References. Right-click and add a reference to AllegroSharp.dll.

All you need to do now is toss using AllegroSharp; wherever you want to use Allegro# code.
Skeleton Code

Here's a simple template to get you started:

using AllegroSharp;

namespace MyGame
{
    class Program
    {
        static void Main(string[] args)
        {
            Allegro.Init();
            Keyboard.Install();

            Graphics.SetMode(GraphicsDriver.AutoDetect, 640, 480);

            Bitmap buffer = new Bitmap(Screen.W, Screen.H);
            Bitmap me = new Bitmap(20, 20);
            Point pos = new Point();

            Primitives.Circle(me, new Point(10, 10), 10, Color.PureBlue, true);

            while (!Keyboard.KeyPressed)
            {
                if (Keyboard.Key[Key.Up] && pos.Y > 0)
                {
                    pos.Y--;
                }
                if (Keyboard.Key[Key.Down] && pos.Y < Screen.H)
                {
                    pos.Y++;
                }
                if (Keyboard.Key[Key.Right] && pos.X < Screen.W)
                {
                    pos.X++;
                }
                if (Keyboard.Key[Key.Left] && pos.X > 0)
                {
                    pos.X--;
                }

                buffer.Clear();
                me.Draw(buffer, pos);
                buffer.Blit(Graphics.Screen);
            }
            me.Destroy();
            buffer.Destroy();
        }

Jeg syndes så ikke det er så let som de skriver :P

Jeg tror det er fordi jeg ikke kan finde ud af at opprette en sti.
Så vil i ikke godt hjælpe mig?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
05. september 2008 - 19:24 #1
Inden jeg kaster mig ud i at besvare dit spørgsmål:

1: Jeg har kun leget lidt med Allegro, for ca. 10 år siden, og var den gang ikke imponeret. Jeg har ikke hørt om det siden og troede at det var dødt og begravet. Så vidt jeg ved findes der mange glimrende alternativer som rent faktisk bliver brugt og du derfor har bedre chance for at få hjælp til.

2: Den kode du poster er ikke C++

Så, er det virkelig den vej du vil? Hvorfor bruge Allegro?
Avatar billede arne_v Ekspert
05. september 2008 - 19:38 #2
Allegro# og AllegroSharp.dll siger at det er en C#/.NET version af Allegro !
Avatar billede mussepower5 Nybegynder
05. september 2008 - 21:49 #3
1: hvad skulle det være for nogle andre ting der skulle kunne hjælpe bedre?

2: Ved jeg^^, men jeg har ikke kunne finde bedre hjælpefiler end den her..

arne: okay :), men er det godt eller skidt?
Avatar billede bertelbrander Praktikant
05. september 2008 - 22:14 #4
Typisk bruger man directx eller opengl til formålet.

Hvis du vil arbejde i C# var det nok bedre at stille spørgsmålet i eksperten.dk's C kategori: http://www.eksperten.dk/spm/Programmering/C/
Avatar billede mussepower5 Nybegynder
06. september 2008 - 00:00 #5
Okay.. Så vil jeg prøve at læse på directx, efter som ejg heldst til forblive i c++ :P, det var bare for at spare noget tid ( i stedet for at skrive syg mange linje så kan jeg forkorte det lidt ned, med hjælpe filer ( mindre tid :P ))