Avatar billede lanthernen Nybegynder
02. september 2008 - 14:38 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Forespørgsel på flere tabeller

Jeg har en database hvor jeg gerne vil hente data fra 5 tabeller

Tabel1 har TranID som primary key

Tabel2 har DetailID som primary key og TransID som foreign key til Tabel1

Tabel3 har Payments som primary key og TranID som foreign key til tabel1

Tabel4 har DetailID som primary key

Tabel5 har SurveyID som Primary key og TranID som foreign key til Tabel1

Der er egentlig ikke nogen data jeg skal bruge i det videre forløb i tabel1 og tabel2.
I tabel3 skal jeg bruge data fra kolonnen FOP
I tabel4 skal jeg bruge data fra kolonnen VisualID og NodeNo
I tabel5 skal jeg bruge data fra kolonnen AnswerText

Hvordan strikker jeg lige den sammen?

Mere info?
Avatar billede aaberg Nybegynder
02. september 2008 - 14:47 #1
select t3.FOB, t4.VisualID, t4.NodeNo, t5.AnswerText
from Tabel1 t1
inner join Tabel2 t2 on t1.TranID = t2.TranID
inner join Tabel3 t3 on t1.TramID = t3.TranID
inner join Tabel4 t4 on t2.DetailID = t4.DetailID
inner join Tabel5 t5 on t1.TranID = t5.TranID
Avatar billede lanthernen Nybegynder
02. september 2008 - 15:10 #2
Hejsa

Her er den tilrettede:
select t3.FOP, t4.VisualID, t4.NodeNo, t5.AnswerText
from JNLHeaders t1
inner join JNLDetails t2 on t1.JNLTranID = t2.JNLTranID
inner join JNLPayments t3 on t1.JNLTranID = t3.JNLTranID
inner join JNLTickets t4 on t2.JNLDetailID = t4.JNLDetailID
inner join JNLSurveys t5 on t1.JNLTranID = t5.JNLTranID

Jeg får et resultat ud af forespørgslen, men der er noget galt...

Hvis jeg laver en select count(*) from JNLTickets får jeg 82752 som resultat - dette skal også være resultatet af min join.

Hvis jeg kører ovenstående join får jeg kun 26097 hvoraf flere af dem ser ud som om de er der 2 gange...

AnswerText feltet kan godt være tomt men alligevel kan der være noget i de andre felter...
Avatar billede aaberg Nybegynder
02. september 2008 - 15:21 #3
Prøv dette:

select t3.FOB, t4.VisualID, t4.NodeNo, t5.AnswerText
from JNLTickets t4
inner join JNLDetails t2 on t4.JNLDetailID = t2.JNLDetailID
inner join JNLPayments t3 on t2.JNLTranID = t3.JNLTranID
inner join JNLSurveys t5 on t2.JNLTranID = t5.JNLTranID

Hvis det giver for mange rows, da kan du prøve:

select distinct t3.FOB, t4.VisualID, t4.NodeNo, t5.AnswerText
from JNLTickets t4
inner join JNLDetails t2 on t4.JNLDetailID = t2.JNLDetailID
inner join JNLPayments t3 on t2.JNLTranID = t3.JNLTranID
inner join JNLSurveys t5 on t2.JNLTranID = t5.JNLTranID
Avatar billede lanthernen Nybegynder
02. september 2008 - 16:09 #4
Der går noget galt på en eller anden måde - der er noget dobbelt konfetti...

F.eks. kan jeg finde et bestemt VisualID 2 gange i udtrækket - hvis jeg tjekker dette direkte i tabellen JNLTickets hvor VisualID er, så er den der kun 1 gang.

Og hvis jeg tjekker kolonne answertext i udtrækket har jeg ikke nogen der er tomme - alle er fyldt ud med text...

Hvis jeg tjekker hvor mange rows jeg har i JNLSurveys så er det 9266 - så der burde ikke være flere end 9266 rows i udtrækket hvor der står noget i answertext.

Men jeg får igen præcis 26097 rows ved denne:
select t3.FOP, t4.VisualID, t4.NodeNo, t5.AnswerText
from JNLTickets t4
inner join JNLDetails t2 on t4.JNLDetailID = t2.JNLDetailID
inner join JNLPayments t3 on t2.JNLTranID = t3.JNLTranID
inner join JNLSurveys t5 on t2.JNLTranID = t5.JNLTranID

Og godt 21117 ved denne:
select distinct t3.FOP, t4.VisualID, t4.NodeNo, t5.AnswerText
from JNLTickets t4
inner join JNLDetails t2 on t4.JNLDetailID = t2.JNLDetailID
inner join JNLPayments t3 on t2.JNLTranID = t3.JNLTranID
inner join JNLSurveys t5 on t2.JNLTranID = t5.JNLTranID
Avatar billede HenrikSjang Nybegynder
02. september 2008 - 20:10 #5
Når du bruger inner join, så fra-filtreres de rækker, hvor der ikke findes en "match" i alle de joinede tabeller. Dvs, hvis der findes en række i tabel1, som hører til en tilsvarende række i tabel2, men der IKKE findes en tilhørende række i tabel3, så vil hele denne række være frasorteret.

Du skal i stedet bruge left outer join, som altid tager de rækker som findes i den venstre tabel (dvs den som står nævnt først i join'en), og HVIS der er et match i den højre tabel, så kobles disse data på - ellers bliver kolonnerne bare NULL.

Hvis du får duplikater, så kan det tyde på, at tabellerne ikke er en en-til-en relation, men en en-til-mange. Hvis der i tabel3 er 2 rækker der passer på en af rækkerne fra tabel5, så vil det samlet set resultere i 2 rækker. Nogle af kolonnerne vil i så fald være forskellige.

Men prøv lige at start med et ændre inner join's til left outer join's, og læg så mærke til om nogle af kolonnerne er forskellige, i de tilfælde hvor du har id'er flere gange.
Avatar billede lanthernen Nybegynder
02. september 2008 - 20:50 #6
Jeg har nu lavet den om til:

select t3.FOP, t4.VisualID, t4.NodeNo, t5.AnswerText
from JNLHeaders t1
left outer join JNLDetails t2 on t1.JNLTranID = t2.JNLTranID
left outer join JNLPayments t3 on t1.JNLTranID = t3.JNLTranID
left outer join JNLTickets t4 on t2.JNLDetailID = t4.JNLDetailID
left outer join JNLSurveys t5 on t1.JNLTranID = t5.JNLTranID

Det vil sige som den første aaberg_cc lavede - er det den korrekte???

Jeg får nu returneret ca. 325000 rows. Det vil sige ca. 5 gange flere end forventet - og mange af dem er ene NULLs...
Avatar billede lanthernen Nybegynder
02. september 2008 - 21:13 #7
Jeg ser også nogle duplikater...
Avatar billede aaberg Nybegynder
03. september 2008 - 09:22 #8
Når du joiner 2 tabeller, så kan du få flere rows for en ID, hvis foreign key tabellen har flere rows som peger på primær tabellen. Det er derfor du får duplikater.

Men prøv at tilføje "distinct" til den sidste query, det vil fjerne alle duplikater.

select distinct t3.FOP, t4.VisualID, t4.NodeNo, t5.AnswerText
from JNLHeaders t1
left outer join JNLDetails t2 on t1.JNLTranID = t2.JNLTranID
left outer join JNLPayments t3 on t1.JNLTranID = t3.JNLTranID
left outer join JNLTickets t4 on t2.JNLDetailID = t4.JNLDetailID
left outer join JNLSurveys t5 on t1.JNLTranID = t5.JNLTranID
Avatar billede lanthernen Nybegynder
03. september 2008 - 09:36 #9
Så nærmer jeg mig noget...

80689 rows.

Kan ikke umiddelbart finde duplikater...

Men jeg havde forventet 82752 rows...

Jeg bliver nødt til at grave lidt i det medmindre du kan fortælle at jeg skal prøve noget andet?
Avatar billede aaberg Nybegynder
03. september 2008 - 10:04 #10
Prøv:

select distinct t3.FOB, t4.VisualID, t4.NodeNo, t5.AnswerText
from JNLTickets t4
left outer join JNLDetails t2 on t4.JNLDetailID = t2.JNLDetailID
left outer join JNLPayments t3 on t2.JNLTranID = t3.JNLTranID
left outer join JNLSurveys t5 on t2.JNLTranID = t5.JNLTranID

Det bliver lidt prøve og fejle her... :o)
Avatar billede lanthernen Nybegynder
03. september 2008 - 13:58 #11
Den giver ca. 800 rows mindre...

:-)

tidsrøver
Avatar billede lanthernen Nybegynder
04. september 2008 - 21:00 #12
Hej aaberg_cc

Kan du hjælpe mere eller er du gået kold?
Avatar billede lanthernen Nybegynder
04. september 2008 - 21:00 #13
Eller andre ;-)
Avatar billede ldanielsen Nybegynder
04. september 2008 - 23:37 #14
Du er nok nødt til at læse lidt om grundlæggende SQL. Hvis du forstår hvordan inner og outer joins virker, vil du let forstå hvad der sker. Men hør her.

Hvis du joiner tickets og details med inner join, så:

- får du kun de tickets med der har en eller flere details
- får du ikke bare én række per ticket, men en række pr. detail der er tilknyttet, derfor bliver der flere med samme rækker ticket.

Hvis du joiner tickets og details med outer join, så:

- får du kun alle tickets med, uanset om de har details
- får du stadig ikke bare én række per ticket, men en række pr. detail der er tilknyttet, derfor bliver der flere rækker med samme ticket.

Hvis du vil dubletterne til livs skal du bruge enten DISTINCT, eller GROUP BY, især den sidste er smart, men du kan ikke hente data fra de rækker der 'forsvinder'. Læs på det.
Avatar billede aaberg Nybegynder
05. september 2008 - 07:56 #15
Du har nok ret i at jeg er gået kold :-/, jeg kan desværre ikke se hvorfor du ikke får ønsket resultat, uden mere kendskab til dine data.
Avatar billede lanthernen Nybegynder
05. september 2008 - 11:32 #16
Hej aaberg_cc

Smid svar som tak for hjælpen
Avatar billede lanthernen Nybegynder
05. september 2008 - 11:58 #17
Hej aaberg_cc

Jeg har kørt nogle flere tests hvor jeg kun tjekker dags dato og umiddelbart passer mine tal...

Jeg må have dette udtræk til at køre parallelt og tjekke det...
Avatar billede lanthernen Nybegynder
05. september 2008 - 11:59 #18
Men jeg har lidt mere der skal bygges på..:-)

Jeg opretter selvfølgelig nyt spørgsmål

Håber stadigvæk at du er frisk :-)
Avatar billede aaberg Nybegynder
05. september 2008 - 12:22 #19
Jeg er altid frisk :-)

Her kommer svaret.