Avatar billede dennism Nybegynder
01. september 2008 - 17:19 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

CSS: centreret float

Jeg har lavet en lille test-kode:
http://www.dennismadsen.com/float.html

Jeg har lavet 6 bokse inden i en tabel, som har float:left. Grunden til at jeg bruger float:left er, at jeg gerne vil have dem til at stå hen ad en række og selv skifte "linie" når der ikke er plads til en ny boks i tabellen. Jeg har sat text-align:center på tabellen, da jeg gerne vil have disse bokse centreret i tabellen. Ved godt, at disse to indstillinger modarbejder hinanden. Er der nogen der kan fortælle mig, hvordan jeg får disse bokse centreret samtidig med at de stadig "flyder"?
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. september 2008 - 18:06 #1
Jeg tror du skal gøre det ved at smide det i en div / container, som er centreret.
Avatar billede dennism Nybegynder
01. september 2008 - 18:34 #2
Jeg har nu forsøgt at smide mine div inden i denne container:
<div style="margin:0px auto;width:100%;">

Men det hjælper desværre ikke :(
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. september 2008 - 20:12 #3
Width, skal jo desværre nok angives som andet end 100%.
Hvilket jo nok bliver et problem.
Avatar billede dennism Nybegynder
01. september 2008 - 20:17 #4
At fjerne width hjælper ikke :( Prøv at tjek linket.
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. september 2008 - 20:56 #5
Jeg tror du bliver nød til at angive fast bredde på din omkransende div.

Test f.eks. denne kode:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD XHTML 1.0 Strict//EN" "http://www.w3.org/TR/xhtml1/DTD/xhtml1-strict.dtd">
<html>
<head>
<title>Float test</title>
<style type="text/css">
.testdiv {
    float:left;
    width:100px;
    height:50px;
    margin:15px;
    background-color:#e0e0e0;
    border:1px #000000 solid;
}
.spacer {
    clear: both;
}
</style>
</head>
<body>
    <div style="width: 400px; background-color: red; margin:0px auto;">
        <div class="testdiv"></div>
        <div class="spacer">&nbsp;</div>
    </div>
</body>
</html>
Avatar billede dennism Nybegynder
01. september 2008 - 21:23 #6
Der var en grund til, at mine divs var lagt ind i en tabel - det er de nødt til at være, pga. det jeg skal bruge dem til (er ved at rette i et eksisterende system). Jeg ved godt, at man skal skrive head, body m.m. men gjorde det ikke, for at gøre eksemplet så nemt for jer at rette. Så du behøver ikke at skrive min kode om - jeg ved godt, hvordan det skal være!

Så med andre ord, det virker - men det dur ikke til det jeg skal bruge det til!
Håber der findes en løsning på at få det centreret i en tabel?
Avatar billede thesurfer Nybegynder
01. september 2008 - 21:41 #7
dennism> Hvis du ikke tilføjer en doctype, ved browserne ikke helt hvordan de skal fortolke siden, og så vil de gætte sig frem.

Det svarer til at du f.eks. skal køre fra København og til Århus, og ikke ved hvilke regler du skal følge. Du kører derfor 200 km/t på motorvejen, du kører i nødsporet, du kører på fortovet og cykelstien, du krydser mens der er rødt, osv..

Når du smider en doctype (svarende til færdselsloven) på, ændres fortolkningen, og din side opfører sig anderledes.

Derfor:
Husk altid en komplet side, når du tester. Ellers kan det du ser være forkert, når du er færdig med at teste, og smider headeren (doctype osv) på.
Avatar billede jakobdo Ekspert
01. september 2008 - 21:52 #8
dennism: Du kan jo godt angive fast bredde på din TD, hvis det er ?
Avatar billede dennism Nybegynder
01. september 2008 - 22:20 #9
jakobdo >>

Selvom jeg sætter en width på min TD, så kører det stadig ikke :(
Avatar billede roenving Novice
02. september 2008 - 01:47 #10
At centrere flere block-level-elementer på samme linje giver simpelthen ikke mening, og hvis det omkransende element er en td, vil det blive umanerligt svært at bruge en hvilken som helst positionering, medmindre den td er hele tabellen, da tabellen så kan positioneres (relativt !-), gives en fast bredde, og derefter kan du positionere resten af elementerne absolut, så det giver en centreret virkning ...
Avatar billede dennism Nybegynder
02. september 2008 - 06:55 #11
Er der så en anden måde at stille det op på?
Avatar billede nolleren Nybegynder
02. september 2008 - 13:45 #12
du kan sætte dine divtags til at være display: inline og så sætte text-align til at være center på td'en..

eksempel:

<table>
    <tr>
        <td style="width: 400px; margin: auto; background-color: red; text-align: center;">
            <div style="display: inline;">hej kinøjser</div>
        </td>
    </tr>
</table>
Avatar billede nolleren Nybegynder
02. september 2008 - 13:51 #13
Glem det ;) Jeg vrøvler, havde ikke lige set linket.
Avatar billede dennism Nybegynder
02. november 2008 - 16:52 #14
Smider I lige et svar?
Avatar billede jakobdo Ekspert
02. november 2008 - 17:21 #15
Jeg springer over.
Avatar billede dennism Nybegynder
02. november 2008 - 18:22 #16
.lukker