Avatar billede cshein Nybegynder
31. august 2008 - 17:00 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Redde en harddisk der er corrupted

Jeg har en IBM laptop (T61), der kører Windows Vista Business, hvor harddisken stod af sidste uge. Jeg havde heldigvis et mirror af disken på en anden harddisk, dog var mirroret 4 md gammelt og jeg har brug for at få gendannet de data jeg glemt på den i mellemtiden.

Hvad jeg indtil videre har gjort er at skifte harddiskene ud, og sat den beskadige disk over i et ekstern kabinet og tilsluttet den via USB. Jeg har været igennem en lang række programmer til genetablering af filer (Power data recovery, Virtual lab client 5, Data doctor recovery, Mareew Hard Drive Recovery, PC inspector file recovery) men indtil videre uden noget held. Windows siger at det behøver at formattere drevet for at få adgang til det, indtil videre har jeg været tilbageholdende imod at gøre det, da jeg meget gerne vil være "sikker" på at få de data ud. De forskellige programmer melder at der at "bad sectors" på disken.

Hvad ville I anbefale mig at gøre, er der et bedre program end dem jeg har fundet frem til, eller vil i formattere disken og så derefter bruge et recovery program?

Ser frem til at høre fra jer. 200 point til den giver mig metoden til at jeg sikkert kan se mine data igen.

PÅ forhånd mange tak for jeres hjælp.
Avatar billede reinelt Nybegynder
31. august 2008 - 17:13 #1
http://www.eksperten.dk/spm/821874 er hvad jeg kan finde i eksperten. jeg håber du måske
kan bruge noget meget kompentente personer der har haft spørgsmålet.
Avatar billede off-line Nybegynder
31. august 2008 - 17:14 #2
Hvis windows siger at disken skal formateres, så prøv at se i Diskhåndtering, hvad der
der siges om disken. Hvis der f.eks. står "RAW" har disken mistet filtabellen, og
det kan muligvis fixes.
Avatar billede cshein Nybegynder
31. august 2008 - 17:29 #3
Hej Begge tak for jeres svar/hjælp.

@ jasveg - Ja den siger RAW, du siger det muligvis kan fixes, jeg er lutter øre... ;)
Avatar billede off-line Nybegynder
31. august 2008 - 17:53 #4
Så skulle tabellen kunne skrives ind igen med programmet "Testdisk" men der er ingen
grund til at jeg forklarer hvordan, for brugeren helgec har lavet en anvisning du
kan følge. Men du kan selvfølgelig spørge, hvis noget driller.
http://www.helgec.dk/lost%20partition.html
Avatar billede off-line Nybegynder
31. august 2008 - 18:34 #5
Hvis det er til nogen hjælp, har jeg skrevet lidt på billederne her:
http://www.sitecenter.dk/jasveg/billeder/
Avatar billede cshein Nybegynder
31. august 2008 - 18:38 #6
Igen tak for hjælpen, jeg har kontaktet helge, og får ham til at løse problemmet, det var dog ikke den fremgangsmåde som du referere til jasveg der er den rigtige i følge helge.
Avatar billede cshein Nybegynder
31. august 2008 - 18:51 #7
@ jasveg i følge helge kan man ikke bruge fremgangsmåde i Vista.
Avatar billede off-line Nybegynder
31. august 2008 - 18:54 #8
Det forstår jeg ikke et dyt af. Jeg har selv - efter opfordring fra helgec - testet
en harddisk, hvor jeg med vilje slettede en partition, og det lykkedes at genskabe
partitionen. Og det var enda på en extern harddisk. Det var mere end købeprogrammet
Acronis Disk director suite kunne klare. Linket hedder jo også "Lost partition"
og Testdisk kan klare det. Men nu får du det jo ordnet, og så kan det jo være det samme.
Avatar billede off-line Nybegynder
31. august 2008 - 18:58 #9
Nå Vista - det havde jeg overset. Hvorfor lagde du så ikke spørgsmålet under Vista?
Nå men læg nu selv et svar og luk spørgsmålet.
Avatar billede cshein Nybegynder
31. august 2008 - 19:12 #10
problemet relatere jo ikke direktet til vista men derimod til en hardwaremæssig fejl, hvorfor jeg lagde det hvor jeg gjorde. såfremt jeg skulle følge din måde at tænke kategorisings af spørgsmål undre det mig da at du så ikke i først omgang bad mig flytte spørgsmålet til foreksempelvis windows xp.

Lukker