Avatar billede encorez Nybegynder
31. august 2008 - 14:39 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Mellemrum i tekstarea

Hej
Når min tekst står i mit textarea (for at blive redigeret) så står det fint med flere mellemrum mellem flere af ordene. Og når det gemmes i min DB kan jeg bagefter se i DB at der står flere mellemrum mellem ordene.

Men når jeg skal vise teksten alm. på siden, ikke-redigerings-status, så laver den kun ét mellemrum mellem ordene.

Hvorfor? Hvad skal det til?

Mvh. Simon
Avatar billede fbisen Nybegynder
31. august 2008 - 14:45 #1
Jeg tror simpelthen det er fordi, at hvis man i HTML skriver
"Jeg    hedder" <- Tre mellemrum
Så bliver det bare til "Jeg hedder" <- 1 mellemrum.

Jeg tror du ved output på siden, kan ændre mellemrum til et HTML Entity symbol.
$str = str_replace(" ", "&nbsp;", $str);
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. august 2008 - 15:22 #2
Gør som eksperten.dk (*):  Erstat to mellemrum, dvs. "  ", med "&nbsp; " - så vil der stadig være mellemrum til bryde linier med.

(*) Vink: vis kilde.
Avatar billede mstorgaard Praktikant
31. august 2008 - 18:49 #3
Hvilket vil sige, at man kan gøre følgende (?):

$str = str_replace("  ", "&nbsp; ", $str);

(Ret mig, hvis jeg tager fejl)
Avatar billede fbisen Nybegynder
31. august 2008 - 20:09 #4
Jeg er ikke helt sikker. Jeg ville tro at den kode du skriver ville generere en masse &nbsp;, og til sidst et mellemrum.

Jeg ville sætte mellemrummet først, for at være sikker:
$str = str_replace("  ", " &nbsp;", $str);
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. august 2008 - 20:15 #5
Ja, man skal gøre som mstorgaard skriver. Den anden vej rundt, som fbisen angiver, vil give uventede resultater.... ;)
Avatar billede encorez Nybegynder
31. august 2008 - 20:55 #6
Eriks ide med at erstatte mellemrummet med &nbsp; virker. Jeg har dog håbet på at der var en smart php funktion der har styr på den slags, men så må man jo opfinde.

Læg et svar for hjælpen :)
Avatar billede mstorgaard Praktikant
31. august 2008 - 21:06 #7
Jeg vil da umiddelbart mene, at str_replace er en ganske smart funktion? ;)

Men ingen point til mig, tak.
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. august 2008 - 21:40 #8
Jeg samler slet ikke på point, tak.
Avatar billede encorez Nybegynder
01. september 2008 - 15:21 #9
Ok, tak for hjælpen :)