Avatar billede shjorth Nybegynder
31. august 2008 - 12:50 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

Optimering af kode (PHP)

Hejsa.

Jeg har lavet flg, som skal bruges til et cronjob. Jeg er dog lidt i tvivl om hvorvidt det her er smart, eller om det kan gøres smartere, altså så det måske kunne arbejde hurtigere, da der er en hel del brugere i min database :-)

require("../conn.inc.php");

$idag = date("d/m-Y");

$is = mysql_query("SELECT * FROM bank_cron WHERE date = '".$idag."'")or die(mysql_error());
if(mysql_num_rows($is)==0) {

$q = mysql_query("SELECT * FROM bank WHERE balance > 10")or die(mysql_error());
while($row = mysql_fetch_array($q)) {

$balance = floor($row['balance']*0.01);
$new_balance = $balance+$row['balance'];

mysql_query("UPDATE bank SET balance = '".$new_balance."' WHERE userid = '".$row['userid']."'")or die(mysql_error());
}
mysql_query("UPDATE facebook_fa_bank_cron SET date = '".$idag."' WHERE id = '1'")or die(mysql_error());

Håber i kan hjælpe :) Mange tak
Avatar billede shjorth Nybegynder
31. august 2008 - 12:51 #1
"facebook_fa_bank_cron" <-- skal lige ændres til "bank_cron"
Avatar billede fbisen Nybegynder
31. august 2008 - 13:07 #2
Måske er det muligt, alt efter din struktur, at ændre
---
$idag = date("d/m-Y");

$is = mysql_query("SELECT * FROM bank_cron WHERE date = '".$idag."'")or die(mysql_error());
---
til
---
$is = mysql_query("SELECT * FROM bank_cron WHERE date = CURDATE()")or die(mysql_error());
---

Dette kan måske også bruges senere, hvor du bruger $idag.
Avatar billede w13 Novice
31. august 2008 - 13:32 #3
Måske sådan her:

require("../conn.inc.php");

$is = mysql_query("SELECT * FROM bank_cron WHERE date = CURDATE()")or die(mysql_error());
if(mysql_num_rows($is)==0) {

    $q = mysql_query("UPDATE bank SET balance=balance+(balance*0.01) WHERE balance > 10") or die(mysql_error());

    mysql_query("UPDATE bank_cron SET date = CURDATE() WHERE id = 1")vor die(mysql_error());
Avatar billede w13 Novice
31. august 2008 - 13:33 #4
Jeg er ikke super stærk i syntaksen, men det kan i hvert fald gøres nogenlunde sådan.
Avatar billede w13 Novice
31. august 2008 - 13:33 #5
Hov, jeg havde skrevet "vor" i stedet for "or":

require("../conn.inc.php");

$is = mysql_query("SELECT * FROM bank_cron WHERE date = CURDATE()")or die(mysql_error());
if(mysql_num_rows($is)==0) {

    $q = mysql_query("UPDATE bank SET balance=balance+(balance*0.01) WHERE balance > 10") or die(mysql_error());

    mysql_query("UPDATE bank_cron SET date = CURDATE() WHERE id = 1") or die(mysql_error());

I øvrigt mangler der jo i dén kode den afsluttende }
Avatar billede dkfire Nybegynder
31. august 2008 - 13:44 #6
Er date ikke et reserveret ord i mysql ???
Avatar billede fbisen Nybegynder
31. august 2008 - 13:47 #7
[OFFTOPIC]
Det mener jeg også det er. Men har også selv brugt det i nogle tabeller. Hvad betyder det, sådan rent brugsmæssigt, at mysql har et ord reserveret? Har altid undret mig.
Avatar billede w13 Novice
31. august 2008 - 13:50 #8
Reserverede ord burde vel ikke kunne fungere, da de har en eller anden funktion, som de i stedet udøver. Men jeg mente nu også, date burde være reserveret. Hm.
Avatar billede shjorth Nybegynder
31. august 2008 - 13:55 #9
Tak for de mange svar, super lækkert :)

Jeg vidste ikke at "date" er et reserveret ord.. Den har jeg brugt mange gange.
Men er det det samme som f.eks "by" ? Det har jeg nemlig aldrig kunne bruge
Avatar billede w13 Novice
31. august 2008 - 13:58 #10
Ja, by er præcis det samme.
Avatar billede dkfire Nybegynder
31. august 2008 - 13:58 #11
Det er præcis det samme som by, men det kan godt være at date ikke er reserveret i mysql.
Avatar billede w13 Novice
31. august 2008 - 13:59 #12
Du kan dog bruge dem alligevel, hvis du sætter ` omkring.
Avatar billede w13 Novice
31. august 2008 - 14:00 #13
Listen er her:
http://dev.mysql.com/doc/mysqld-version-reference/en/mysqld-version-reference-reservedwords-5-0.html

Date er ikke på denne her. Men f.eks. ved en Access-database er Date reserveret.
Avatar billede dkfire Nybegynder
31. august 2008 - 17:26 #14
Bør man egentlig ikke undgå * i sql ??
Jeg ville nok rette:
$is = mysql_query("SELECT * FROM bank_cron WHERE date = CURDATE()")or die(mysql_error());
if(mysql_num_rows($is)==0) {

til:
$is = mysql_query("SELECT COUNT(id) FROM bank_cron WHERE date = CURDATE()")or die(mysql_error());
if(mysql_result($is,0)==0) {
Avatar billede w13 Novice
31. august 2008 - 17:31 #15
Ah ja, selvfølgelig. Det er også rigtig vigtigt i optimering.
Avatar billede w13 Novice
31. august 2008 - 17:36 #16
Så det må blive:

require("../conn.inc.php");

$is = mysql_query("SELECT COUNT(id) FROM bank_cron WHERE date = CURDATE()") or die(mysql_error());
if(mysql_num_rows($is,0)==0) {

    mysql_query("UPDATE bank SET balance=balance+(balance*0.01) WHERE balance>10") or die (mysql_error());

    mysql_query("UPDATE bank_cron SET date = CURDATE() WHERE id = 1") or die (mysql_error());

}
Avatar billede dkfire Nybegynder
31. august 2008 - 17:47 #17
w13: du vil vel ikke bruge mysql_num_rows ??
Jeg vil tro du mener:

require("../conn.inc.php");

$is = mysql_query("SELECT COUNT(id) FROM bank_cron WHERE date = CURDATE()") or die(mysql_error());
if(mysql_result($is,0)==0) {

    mysql_query("UPDATE bank SET balance=balance+(balance*0.01) WHERE balance>10") or die (mysql_error());

    mysql_query("UPDATE bank_cron SET date = CURDATE() WHERE id = 1") or die (mysql_error());

}
Avatar billede w13 Novice
31. august 2008 - 18:21 #18
Jeg burde have copy+pastet ja. :)
Avatar billede shjorth Nybegynder
12. juni 2010 - 20:54 #19
Lukker her, skriv endelig hvis i vil have point :P