Avatar billede pjen2004 Nybegynder
30. august 2008 - 08:21 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Sortere string felt fra Access db (husnr.e)

Hej

Jeg håber en kan hjælpe med følgende sorteringsproblem. Jeg har en adresse-database med vejnavne og husnumre for hele Danmark. Husnr.e er af datatypen ”string” da der kan forekomme bogstaver i denne (f.eks. nr. 22A). I en dropdown-boks skal jeg udvælge husnr. på en given vej. Når jeg sorterer efter husnr. får jeg f.eks. følgende sorterede liste:

32A
32B

Hvordan sikres det, at nr. 2 kommer før 11 og 18?
Avatar billede jakobdo Ekspert
30. august 2008 - 08:29 #1
Du skal have fat i en funktion, som sortere efter det man kalder: natural sort.
Da 2 jo netop skal komme før 11.
Standard sort kigger på 2 er efter 1 og derfor ender det med "fejl".
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
30. august 2008 - 09:04 #2
Avatar billede kabbak Professor
30. august 2008 - 10:23 #3
Her er en funktion, den sættes i et modul

Public Function Husnr_Sortering(Nr As String, plads_0_1 As Byte) As Variant
    Dim I As Integer, UD(1) As Variant
    For I = 1 To Len(Nr)
        If IsNumeric(Mid(Nr, I, 1)) Then
            UD(0) = UD(0) & Mid(Nr, I, 1)
        Else
            UD(1) = UD(1) & Mid(Nr, I, 1)
        End If
    Next
    If plads_0_1 = 0 Then Husnr_Sortering = UD(0)
    If plads_0_1 = 1 Then Husnr_Sortering = UD(1)
End Function

Så laver du en forespørgsel som denne

SELECT Adresser.NR, Husnr_Sortering([NR],0) AS NR_Sorteret, Husnr_Sortering([NR],1) AS Bogstav_Sorteret
FROM Adresser
ORDER BY Husnr_Sortering([NR],0), Husnr_Sortering([NR],1);
Avatar billede kabbak Professor
30. august 2008 - 11:13 #4
Måske en lille ændring, der kan jo være etage på, eks. 22b 3th

Public Function Husnr_Sortering(Nr As String, plads_0_1 As Byte) As Variant
    Dim I As Integer, UD(1) As Variant
    For I = 1 To Len(Nr)
        If IsNumeric(Mid(Nr, I, 1)) Then
            UD(0) = UD(0) & Mid(Nr, I, 1)
        Else
            UD(1) = UD(1) & Right(Nr, Len([Nr]) - (I - 1))
            Exit For
        End If
    Next
    If plads_0_1 = 0 Then Husnr_Sortering = UD(0)
    If plads_0_1 = 1 Then Husnr_Sortering = UD(1)
End Function
Avatar billede pjen2004 Nybegynder
30. august 2008 - 18:14 #5
Tak til Kabbak for svar!

Der er ikke etager på... så jeg holder mig til første udgave.

Jeg har indsat følgende:

    Dim Conn As New Connection
    Stinavn = App.Path & "\Adresse.mdb"
    Conn.Open "Driver={Microsoft Access Driver (*.mdb)};Dbq=" & Stinavn & ";"
    strSQL = "SELECT HUSNR, Husnr_Sortering([NR],0) AS NR_Sorteret, Husnr_Sortering([NR],1) AS Bogstav_Sorteret FROM Adresse WHERE KOMNR = " & KOMM_NR & " and VEJKODE = " & VEJ_KODE & " ORDER BY Husnr_Sortering([NR],0), Husnr_Sortering([NR],1)"
    Set rs = Conn.Execute(strSQL)

Og oprettet en ny "modul": Module1(Module1) og kopiere følgende kode ind:

Public Function Husnr_Sortering(Nr As String, plads_0_1 As Byte) As Variant
    Dim I As Integer, UD(1) As Variant
    For I = 1 To Len(Nr)
        If IsNumeric(Mid(Nr, I, 1)) Then
            UD(0) = UD(0) & Mid(Nr, I, 1)
        Else
            UD(1) = UD(1) & Mid(Nr, I, 1)
        End If
    Next
    If plads_0_1 = 0 Then Husnr_Sortering = UD(0)
    If plads_0_1 = 1 Then Husnr_Sortering = UD(1)
End Function

Når jeg afvikler får jeg "der er en ikke defineret funktion "Husnr_Sortering" i udtrykket..." Hvad har jeg glemt?
Avatar billede pjen2004 Nybegynder
30. august 2008 - 18:17 #6
Skal der ikke noget med:

Private Declare Function Husnr_Sortering .... et eller andet ind først?
Avatar billede kabbak Professor
30. august 2008 - 19:02 #7
Ja, det er fordi, du ikke kører koden, i den access , der har  tabellen
Avatar billede kabbak Professor
30. august 2008 - 19:04 #8
Lav en forespørgsel i Adresse.mdb, det er også der du skal have funktionen.
Så når du skal hente, så hent fra forespørgslen i Adresse.mdb
Avatar billede pjen2004 Nybegynder
01. september 2008 - 08:44 #9
Ok. tak for det. Læg et svar så får du points!
Avatar billede kabbak Professor
01. september 2008 - 08:58 #10
et svar ;-))