Avatar billede idani Praktikant
29. august 2008 - 12:10 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Union select og forskellige tabeller

Hejsa

Som nogen efterhånden har opdaget så pusler jeg en del med et database med mange poster i.
Basen er bygget op om følgende oplysninger
Cpr
Lønnummer
Lønart
Tekst
Debet
Kredit.

Alle data ligger i forskellige tabeller pga. import forskelle.

Mit problem ligger i at i 2 af tabellerne er det lønnummeret som benyttes til at identificerer på, men i den sidste og i de fremtidige data så vil det være cpr. nummeret som identificerer.
Jeg har så en tabel som "oversætter" lønnummeret til cpr nummer.

Alle 3 tabeller med lønposter er koblet sammen i en Union select funktion.
Men i den skal der jo så fortages 2 udsøgninger for at få alle poster med på nogle af personerne.

Jeg kan godt regne ud at jeg skal have nogle relationer i mellem tabellerne, men hvordan får jeg min union select til at udsøge lønnummeret ud fra oversættelses tabellen og retunerer de værdier jeg efterspørger??
Avatar billede terry Ekspert
31. august 2008 - 10:14 #1
"men hvordan får jeg min union select til at udsøge lønnummeret ud fra oversættelses tabellen og retunerer de værdier jeg efterspørger??"

Make a query where you select from the table where Lønnummer is the primary key and join on the "oversættelses" table. Select only the fields which you have in the other table where CPR number is the primary key and amke sure that the columns are in the same order as in the table. Then make a UNION query where the first select is from the table where CPR number is the primary key and then next select is from the query you have just made.
Avatar billede terry Ekspert
15. oktober 2008 - 12:13 #2
thanks