Avatar billede rasmus1234 Nybegynder
29. august 2008 - 11:20 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Notatfelt bliver til Tekstfelt, æv

I en tabeloprettelses-forespørgsel bliver felt altid til et tekst-felt = 255 tegn. Dermed bliver en del af min data skåret væk.

Det sker fordi jeg i feltet har en hvis-funktion, som kan resultere i output: data fra tekstfelt eller data fra notatfelt.

Hvordan søren får jeg Access til at forstå, at feltet ALTID skal være et notatfelt?
Avatar billede terry Ekspert
29. august 2008 - 11:29 #1
This should work

CREATE TABLE tblTest (
  ID COUNTER NOT NULL PRIMARY KEY ,
  StatCode text(15) ,
  SubFilter text(10) ,
  MenuText memo
Avatar billede terry Ekspert
29. august 2008 - 11:29 #2
oops need the last )
Avatar billede rasmus1234 Nybegynder
29. august 2008 - 11:39 #3
Isn't it possible to make the funktion i the query work? It looks like this at the moment:

ProductDescriptionLong: IIf([product.product_description_short]="";Trim([product.product_text_1]) & " " & Trim([product.product_text_2]);[product.product_description_short]) & ". " & IIf([product_description_longUDENhtml.product_description_long] Is Null;[product.product_description_long];[product_description_longUDENhtml.product_description_long])
Avatar billede terry Ekspert
29. august 2008 - 11:52 #4
!
This isnt a create table query! (tabeloprettelses-forespørgsel )

http://www.allenbrowne.com/ser-63.html
Avatar billede rasmus1234 Nybegynder
29. august 2008 - 11:58 #5
no, it is the field itself, within a create query table
Avatar billede terry Ekspert
29. august 2008 - 12:05 #6
show me your create query table
Avatar billede rasmus1234 Nybegynder
29. august 2008 - 14:04 #7
what about Format()...can i use that:

ProductDescriptionLong: Format(IIf([product.product_description_short]="";Trim([product.product_text_1]) & " " & Trim([product.product_text_2]);[product.product_description_short]) & ". " & IIf([product_description_longUDENhtml.product_description_long] Is Null;[product.product_description_long];[product_description_longUDENhtml.product_description_long]);??????????)
Avatar billede terry Ekspert
29. august 2008 - 19:26 #8
is it possible for you to send me your dB?

ekspertenATsanthell.dk
AT=@
Avatar billede rasmus1234 Nybegynder
01. september 2008 - 12:20 #9
terry, there is to many sensitive informations in the DB, so i cannot mail it to you :-(
Avatar billede rasmus1234 Nybegynder
01. september 2008 - 12:26 #10
Try this out...is there a piece of info mission, maybe "AS ProductDescriptionLong DATATYPE notat" ??

IIf([product.product_description_short]="",Trim([product.product_text_1]) & " " & Trim([product.product_text_2]),[product.product_description_short]) & ". " & IIf([product_description_longUDENhtml.product_description_long] Is Null,[product.product_description_long],[product_description_longUDENhtml.product_description_long]) AS ProductDescriptionLong
Avatar billede hugopedersen Nybegynder
01. september 2008 - 12:39 #11
Hvis du kan leve med det kan du da 'bare' sætte Access op til som default at lave et felt til memo type. I version 2007 skal du ind i Object designers (kan ikke huske hvad det hedder i tidligere)
Avatar billede rasmus1234 Nybegynder
01. september 2008 - 12:54 #12
jeg kører 2003, men fandt det sted du fortalte. Det virker desværre ikke. Jeg overvejer følgende:
1. Tabeloprettelses-forespørgslen kører
2. En SQL-streng ændrer datatypen for et felt til Memo (Notat)
3. En opdaterings-forespørgsel indsætter varedata i dette felt

Hvis nogen har bedre forslag, så er jeg lydhør.

Ang. SQL, så er jeg også på herrens mark her...:-(
Avatar billede rasmus1234 Nybegynder
01. september 2008 - 13:01 #13
Jeg har denne SQL i gang

ALTER TABLE varetabel (productdescriptionlong MEMO)

Men den virker ikke...sikkert en lille fejl...
Avatar billede terry Ekspert
01. september 2008 - 13:14 #14
29/08-2008 12:05:44 I asked to see your CREATE TABLE query (SQL to create the table)

You showed me 29/08-2008 14:04:31 which isnt a CREATE TABLE!
Avatar billede rasmus1234 Nybegynder
01. september 2008 - 13:29 #15
Denne virker:
ALTER TABLE Varetabel ALTER ProductDescriptionLong MEMO

Terry, 29/08-2008 14:04:31, was the function in a column from Access, not the SQL.

01/09-2008 12:26:51, is a part of the SQL-query,
Avatar billede terry Ekspert
01. september 2008 - 13:48 #16
If this works
ALTER TABLE Varetabel ALTER ProductDescriptionLong MEMO

Then a CREATE TABLE

where you have
ProductDescriptionLong MEMO
as on eof the fields in the SQL should also work. it shouldnt be necessary to do things twice.
Avatar billede rasmus1234 Nybegynder
01. september 2008 - 14:00 #17
The first "Tabeloprettelses-forespørgslen" (Create table) is a result from a long query. So after I have created the table, i alter it...and then i run an updata-query.

But my initial question was, how I could do everything in only ONE Create-table query. But now I have made an work-around, see "01/09-2008 12:54:21".

But terry, thank you for your dedication.
Avatar billede rasmus1234 Nybegynder
01. september 2008 - 14:02 #18
with your answer "29/08-2008 11:29:23", you lead me to search for a code, so you deserve the points. Please leave a respond.
Avatar billede terry Ekspert
01. september 2008 - 14:16 #19
I think I maybe misunderstood your initial question.
But still I dont understand what the SQL you gave 29/08-2008 11:39:23 is necessary for. if you want a memo field then

ProductDescriptionLong MEMO will do that, no need for iiF or format
Avatar billede rasmus1234 Nybegynder
01. september 2008 - 14:25 #20
It is because you're a IT-specialist whereas I'm a user of IT.

I wrote:
"Isn't it possible to make the funktion i the query work? It looks like this at the moment:"

From my view I am looking in Acces, designing the content. Not coding.
Avatar billede terry Ekspert
01. september 2008 - 15:11 #21
:o)

Well if you now have a working solution then great.

and thanks.