Avatar billede brun88 Nybegynder
28. august 2008 - 15:59 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Flytte til en given celle, når der trykkes 'Enter'

Hej.

Jeg sidder og fifler lift med et lille Excel-ark, der skal fungere som ølregnskab. Således scanner man stregkoden på sin øl, og dernæst en personlig stregkode, og så adderer jeg det hele op bagefter.

MEN, det der er mit spørgsmål er; Hvis vi nu antager at den kolonne man scanner øl i er 'A', og den med ens egen stregkode er 'C', kan jeg så gøre sådan at når øllen er scannet i kolonne 'A' (og pc'en modtager en serie tal og et 'Enter' fra scanneren) så flyttes cellemarkeringen automatisk til kolonne 'C'? Og når der er scannet i 'C', flyttes der tilbage til 'A'?

Således skulle arbejdsgangen ved scanning blive A1 - C1 - A2 - C2 - A3 - C3 - A4 - C4 ...

Spørg, hvis jeg ikke har formuleret mig klart. På forhånd tak.
Avatar billede jih Nybegynder
28. august 2008 - 16:20 #1
er det brugeren selv der trykker enter, eller sker det automatisk? Hvis det sker automatisk, kan du så indstille det til at trykke to gange tab hver anden gang istedet for enter?
fordi når du flytter markeringen til højre med tab-knappen, bevarer du den oprindelige position i hukommelsen, sådan at hvis du flytter med tab knappen over til C og trykker enter, ryger du tilbage til A..
Det jeg tænker på, er at det er muligt at gøre det du siger ved at gøre følgende:

indtast i A1, (tryk to gange tab), indtast i C1, (tryk enter), indtast i B1, (tryk to gange tab), indtast i C2, osv..

Eller er det noget helt andet du tænker på?
Avatar billede brun88 Nybegynder
28. august 2008 - 17:14 #2
Hej!
Ideen er god, men det er ikke muligt at ændre på inputtet fra scanneren, som består af stregkoden, og så et 'enter'. Fx: "123456789+Enter" el. "987654321+Enter". Men tricket med tab kendte jeg ikke - tak for det i hvert fald :) Man kan under indstillinger-->rediger ændre hvad vej man markeringen flyttes ved 'enter' - med det er kun ét felt, og gælder for hele arket...
Avatar billede kabbak Professor
28. august 2008 - 17:36 #3
hvis i har sat excel til at gå til højre, ved enter, så sæt denne kode ind i arkets modul.

Private Sub Worksheet_SelectionChange(ByVal Target As Range)
    Application.EnableEvents = False
    If Target.Column = 2 Then Target.Offset(0, 1).Select
    If Target.Column = 4 Then Target.Offset(1, -3).Select
    Application.EnableEvents = True
End Sub
Avatar billede brun88 Nybegynder
29. august 2008 - 09:58 #4
Det er perfekt! Mange tak. Svarer du?
Avatar billede kabbak Professor
30. august 2008 - 11:26 #5
et svar ;-))
Avatar billede kabbak Professor
30. august 2008 - 12:31 #6
.