Avatar billede heloo Nybegynder
28. august 2008 - 15:29 Der er 7 kommentarer

validere email adresser

jeg har en kolonne med emailadresser..
hvordan checkker jeg at de er valide?
outlook 2007.......
Avatar billede jkrons Professor
28. august 2008 - 17:30 #1
Hvad mener du mee, at de er valide? Skal de være gyldige email-adresser, eksisterende e-mailadresser, korrekte e-mailadreser i forhold til personerne eller hvad?
Avatar billede heloo Nybegynder
28. august 2008 - 19:14 #2
valide=gyldige min ven ;-)
Avatar billede jkrons Professor
28. august 2008 - 22:24 #3
Enig. hvad jeg dermod ikke ved, er hvad du forstår ved gyldig.

Alt, hvad der indeholder et snabela og en mindst to-leddet størrelse adskilt med punktum efter snabela'et er vel i princippet gyldige e-mail adresser. Om de så kan bruges til noget er en helt anden ting.
Avatar billede heloo Nybegynder
28. august 2008 - 22:39 #4
i kode kan man lave det der hedder en regex f.eks for en email:
\w+([-+.']\w+)*@\w+([-.]\w+)*\.\w+([-.]\w+)*

man må kunne lave noget lignende i excel....
Avatar billede jkrons Professor
29. august 2008 - 17:49 #5
Præv at køre denne makro. Ret kolonnen til den rigtige.

Sub CheckMailAddr()
    For Each c In Range("a1:a10").Cells
        a = InStr(c.Value, "@")
        b = InStrRev(c.Value, ".")
        If a > 1 And b > a Then
            MsgBox c.Address & " indeholder en gyldig e-mailadresse"
        End If
    Next c
End Sub

Ret evt. makroen til, så den gør noget andet end at vide en meddelelsesboks.
Avatar billede jkrons Professor
29. august 2008 - 18:09 #6
Hvis du vil prøve med en formel. så indsæt denen i B1 (forudsat at dine adresser starter i A1. Kopier den nedad:

=HVIS(ER.FEJL(FIND(".";A1;FIND("@";A1;1)))=SAND;"Ugyldig email-adresse";HVIS(OG(FIND(".";A1;FIND("@";A1;1))>FIND("@";A1;1);FIND("@";A1;1)>1);"Gyldig emailadresse";"Ugyldig emailadresse"))
Avatar billede heloo Nybegynder
29. august 2008 - 18:13 #7
oki, jeg kigger lige på det og vender tilbage, go weekend ;-)