Avatar billede bubbaa Nybegynder
28. august 2008 - 09:24 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Resize af billede kommer til at fylde for meget

Jeg prøver at resize mine billeder, så de ikke fylder så meget.
Problemet ligger i at de kommer til at fylde mere end originalen, selvom at der er færre pixels på det nye. Hvad er det lige jeg laver forkert?

string dir = Server.MapPath(directoryPath + "\\Mediumsize\\");
string src = Path.Combine(directoryPath, filename);
string dest = Path.Combine(directoryPath + "\\Mediumsize\\", filename);

System.Drawing.Image image = System.Drawing.Image.FromFile(Server.MapPath(src));
int srcWidth = image.Width;
int srcHeight = image.Height;

Graphics g = Graphics.FromImage(image);
Decimal sizeRatio = ((Decimal)srcHeight / srcWidth);
int Width = 640;
int Height = Decimal.ToInt32(sizeRatio * Width);
System.Drawing.Bitmap bmp = new System.Drawing.Bitmap(Width, Height);

System.Drawing.Graphics gr = System.Drawing.Graphics.FromImage(bmp);
gr.SmoothingMode = System.Drawing.Drawing2D.SmoothingMode.HighQuality;
gr.CompositingQuality = System.Drawing.Drawing2D.CompositingQuality.HighQuality;
gr.InterpolationMode = System.Drawing.Drawing2D.InterpolationMode.High;

System.Drawing.Rectangle rectDestination = new System.Drawing.Rectangle(0, 0, Width, Height);

gr.DrawImage(image, rectDestination, 0, 0, srcWidth, srcHeight, System.Drawing.GraphicsUnit.Pixel);

string destination = Server.MapPath(dest);
bmp.Save(destination);
bmp.Dispose();
image.Dispose();
Avatar billede aaberg Nybegynder
28. august 2008 - 09:44 #1
Når du ikke specificere hvilket format du vil gemme billedet i, bliver det gemt som et PNG billede. PNG fylder mere end JPG, så hvis det originale billede er i JPG format, kan dette være grunden.

Prøv at udskifte følgende:
bmp.Save(destination);

med;
bmp.Save(destination, System.Drawing.Imaging.ImageFormat.Jpeg);
Avatar billede bubbaa Nybegynder
28. august 2008 - 10:27 #2
Takker, havde prøvet det, men fik en exception. Men den må jo så have kommet af noget andet :)

Smider du et svar?
Avatar billede aaberg Nybegynder
28. august 2008 - 10:33 #3
svar :-)