Avatar billede dn666 Nybegynder
28. august 2008 - 09:21 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Danske bogstaver og Java

Hej,
Jeg er komme ud i så en heldig situation at jeg skal kompilere noget java kode (maven) på min ubuntu, men klaphatten der har lavet dette kode har i sin iver lavet metodenavne og klasse navne med æøå, og dette er min ubuntu ikek så glad for at compilere.

Jeg har dog hørt og set at man kan sætte linux op så den godt kan æde det,
Jeg har prøvet diverse LANG settings osv uden held..

Er der nogen der står inde med en løsning på hvordan man kan få sådan en Ubuntu til at kunne køre Java kompilering hvor koden indeholder danske bogstaver i koden. ?

(ikke bare javac -encoding=UTF-8)
/David
Avatar billede arne_v Ekspert
28. august 2008 - 15:12 #1
Java accepterer altid danske bogstaver i navne. Ellers ville det ikke vaere Java.

Men som du selv er inde paa saa skal filens faktiske encoding og den encoding
som Java compileren forventer matche.

Saa vidt jeg kan se har du 3 muligheder:

* altid bruge -Dfile.encoding

* aendre Java's default

* konvertere filerne med iconv
Avatar billede dn666 Nybegynder
28. august 2008 - 15:21 #2
Systemet var sat op med en_EN og filerne var checket ud da det var sat sådan, derefter har jeg så rettet locale til da_DK.ISO-8859-1 og bygget fejlede.

men, herefter har jeg nu lavet et ny checkout, og bygget går ok igennem.

Så det var simpelthen de filer der var checket ud der var encoded i en_EN,
Avatar billede arne_v Ekspert
29. august 2008 - 01:45 #3
da_DK versus en_EN betyder ikke noget - det er ISO-8859-1 versus UTF-8 som betyder noget
Avatar billede dn666 Nybegynder
29. august 2008 - 12:23 #4
ok, jeg har læst et eller andet sted at Ununtu kører default UTF-8
Avatar billede dn666 Nybegynder
29. august 2008 - 12:25 #5
nu hvor vi er på emnet, kan det være samme issue med IntelliJ, jeg kan i hele systemet lave "{" "}"
men ikke i intellij, kan det være det samme ?
Avatar billede arne_v Ekspert
31. august 2008 - 02:30 #6
Det lyder mere som et keyboard problem.
Avatar billede dn666 Nybegynder
31. august 2008 - 19:21 #7
ja. har leget lidt rundt, og fundet at det kun er i idea aså det er nok der der mangler noget setup..