Avatar billede frosty-dk Nybegynder
27. august 2008 - 21:25 Der er 11 kommentarer

ASUS WL-500W enable WOL

Hej eksperter,

Jeg har siddet med dette problem i nogle dage nu og søgt internettet tyndt og kan simpelthen ikke se hvad jeg gør forkert, håber i kan hjælpe mig.

Her er min problemstilling:
Jeg vil gerne enable WOL(wake on lan) på min computer, jeg fandt ud af mit bundkort støttede og kig ind og enablede WOL på bundkortet, derefter kig jeg ind i netkortet og enablede det der også, så var det til til routeren hvilket er en ASUS WL-500W, som også er nævnt i titlen. Så startede problemerne, jeg kig ind i:
DHCP på routeren og tilføjede min mac adresse og den ønskede IP så jeg har statisk ip(fx. x.x.x.18).
Jeg fik ind i forward instillingerne(NAT Setting - Virtual Server) og tilføjede en UDP på en ikke brugt port som forwardede til min statiske ip(x.x.x.18).

Det hele så jo ud til at virke som det skulle, så jeg brugte et program til at sende den magic packet der skulle tænde computeren, hvis jeg slukkede min computer og brugte programmet på en anden computer virkede det! ..men dette gjaldt kun i ca 5-10minutter fordi den resetter "Temporary IP / MAC association".

Det er der jeg er kommet til, så snart der er gået de 5-10minutter kan den ikke tændes, så problemet ligger i at når routeren får magic packet kan den godt sende den videre men ved ikke hvad den skal sende den til.
(jeg har prøvet x.x.x.255 men dette giver ingen effekt hverken inden eller efter de 5-10min)

Jeg håber rigtig meget der er en der har kendskab til dette problem som kan hjælpe mig.

På forhånd tak,
Thomas Frost
Avatar billede frosty-dk Nybegynder
28. august 2008 - 18:28 #1
er der simpelthen ingen der har erfaring med Wake on lan?
eller den specifikke router, alt hjælp godtages :D  ..nemlig et virkeligt træls problem og virkelig brug for Wake on lan
Avatar billede staever Nybegynder
05. september 2008 - 10:08 #2
Kan du ikke registrere din PC's MAC adresse og sende "den magiske pakke" direkte til den, uden at gøre brug af IP'en. Så er du altid sikker på at have fat i den rigtige computer, da de jo aldrig deler MAC.

Der findes et hav af programmer til at vække en PC via MAC'en.

Jeg kodede sågar engang et i C# der blot skulle have MAC'en, anden funktion havde det ikke.
Avatar billede staever Nybegynder
05. september 2008 - 10:09 #3
du kan finde MAC'en på din PC ved at gå ud i commando-prompten:

Start menu -> Kør -> skriv cmd og tryk enter -> skriv ipconfig /all

Der står MAC'en på alle dine netkort, så er det bare at finde det rigtige.
Avatar billede frosty-dk Nybegynder
05. september 2008 - 12:10 #4
Jeg vækker den op fra et andet netværk, så det kræver da jeg går igennem routeren?  ..det jeg har kodet i c# skal bruge ip, mac, port?  ...kan bare ikke se hvordan den skal kunne gøre det kun med mac, fra et andet netværk?
Avatar billede staever Nybegynder
05. september 2008 - 15:15 #5
Ah min fejl, havde læst det som om du var på samme netværk :)

Så skal din router vel understøtte Wake on Wan istedet? det ved jeg desværre ikke hvordan det virker...
Avatar billede pidgeot Nybegynder
05. september 2008 - 15:28 #6
staever: Wake on LAN er, som du vist ved, et spørgsmål om at sende en pakke med bestemt indhold til broadcast-adressen. Det kan replikeres over en router ved at sætte en vilkårlig port op til at videresende til broadcast-adressen, og så sende en pakke til den IP (hvorfra den så skal videresendes til alle klienter bag routeren). Det skulle ikke kræve speciel understøttelse, så længe routeren da er frisk på at videresende på broadcast. Evt. firewalls kan være en hindring her.

Jeg kender desværre ikke lige den router, men hvis den er Linux-baseret (eller du kan installere 3.-parts software så den bliver det), så kan du sandsynligvis bruge iptables til at sætte en MAC omskrivning op (der er nemlig også en "broadcast MAC-adresse"). Kig på http://wl500g.info/showthread.php?t=4327.

Alternativt, hvis du har en anden PC tændt derhjemme, kunne den måske sættes op med et program der sender en WOL-pakke ud på netværket når der forbindes til den (så du kan nøjes med en "normal" forwarding.
Avatar billede frosty-dk Nybegynder
05. september 2008 - 15:51 #7
Ja som jeg også har læst burde det være ingen problem med routeren, jeg har prøvet at broadcast addresse x.x.x.255 men dette giver ingen resultat og jeg har gået ind i DHCP og indsat min macaddresse til den IP i håb om routeren kunne finde mac addressen via det efter den har clearet Temporary IP, men ja må være routeren den er gal med, synes bare jeg har brugt alle muligheder, problemet er bare at den cleare den Temp. IP/MAC association. Så hvis nogle ved hvordan man kan forhindre det i en router ville det nok hjælpe :D
Avatar billede pidgeot Nybegynder
05. september 2008 - 16:37 #8
Så skal du vist ud i at bruge ARP for at binde den IP til MAC-adressen i routeren, forudsat det er muligt.
Avatar billede frosty-dk Nybegynder
05. september 2008 - 16:58 #9
Det er vel det jeg gør i DHCP?  ..forbinder IP til MAC-adressen?
Avatar billede pidgeot Nybegynder
05. september 2008 - 17:10 #10
DHCP er en protokol der dynamisk tildeler en IP når et netkort beder om det. Den er så reserveret noget tid, og når den tidsperiode udløber, kan den bruge IP'en til et andet netkort.

ARP giver dig mulighed for at binde en IP og en MAC-adresse permanent sammen på routeren, uden at netkortet beder om det. Hver gang der kommer noget til den IP, skulle det - i hvert fald så vidt jeg har forstået - blive det sendt til den MAC-adresse, uanset hvor den så er.

Hvis det ikke helt er sådan, så tag en vilkårlig IP du ikke bruger til noget, og knyt den til MAC-adressen FF:FF:FF:FF:FF:FF. Det er MAC-adressens svar på en broadcast IP. Derfor kan du muligvis klare det ved at viderestille den port til denne "virtuelle" IP.
Avatar billede frosty-dk Nybegynder
05. september 2008 - 17:34 #11
Jeg vil lige prøve at se om jeg kan sætte ARP op i routeren ellers må jeg vel bare indse at der ikke bliver noget WOL.