Avatar billede guntoften Nybegynder
27. august 2008 - 17:07 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

usb over current detected: system shutdown in 15 seconds

Hej experter

så har jeg haft min computer i 2 uger,
og der er allerede sket noget s:

hver gang jeg booter får jeg denne meddelelse:
usb over current detected: system shutdown in 15 seconds
så går der 15 sekunder, og så slukker den.
jeg kan trykke ctrl+alt+delete, så genstarter den.
jeg kan trykke F8 under boot, så siger den jeg har valgt setup, indlæser min HDD/DVD-Drev, og så kommer meddelelsen igen.
usb over current detected: system shutdown in 15 seconds
og så slukker den. Så kan ikke komme ind i BIOS.

jeg har været en tur rundt på google, og har fundet ud af at dette kun sker for ASUS bundkort.
Mit system:
ASUS P5K Pro
Intel C2D E8400
MSI GF8800GT OC2

JEG HAR PRØVET FØLGENDE:
Resetet CMOS via jumpers på mit bundkort.
taget batteriet på mit bundkort ud i 1 time
prøvet at indlæse ny BIOS fra en floppydisk.

jeg er løbet helt tør for ideer nu.
er der nogle der har prøvet dette?
er der nogen der har et forslag til at fixe det?

PFH tak, Guntoften
Avatar billede off-line Nybegynder
27. august 2008 - 18:33 #1
Er det en computer du har bygget selv? Hvis det er, så se efter, at bundkortet
ikke rører kabinettet noget sted. Eller prøv at se på dine ram.
Det kan også tyde på en fejl i bios, så hvis du har købt den samlet, tror jeg det
klogeste er, at lade forhandleren klare det. Der skal muligvis op eller nedgraderes,
ved at flashe bios, men det kan gå helt galt, så brug garantien, så forhandleren
hænger på den, hvis det kikser.
Avatar billede haverslev Novice
27. august 2008 - 19:13 #2
Mener der er en BLÅ jumper med, som kan bruges til at du kan/ikke kan "bruge USB, når pc`en er slukket" - prøv at kigge i manualen.
Avatar billede guntoften Nybegynder
27. august 2008 - 19:33 #3
jeg har læst og læst i min manual og her på nettet, og har også selv fundet frem til at det er et problem med bios. computeren har virket perfekt i 2 uger, og ligepludselig ville den ikke tænde. jeg har kørt med standard BIOS helevejen.

Det er et saml-selv projekt, så der er vidst ikke meget garanti. med mindre selvfølgelig dette er et problem med bundkortet.

jep, der er en "chassis" og en "CLRTC" jumper med. har som sagt prøvet at "clear CMOS" ved at tage batteriet ud af bundkortet, flytte CLRTCjumper fra "1-2" til "2-3" i 10 sekunder og så tilbage igen. ingen forskel. har også prøvet at tage batteriet ud i 1 time, sætte det i igen og boote. det samme skete s:

Kan i hjælpe mig med at "flashe" BIOS? må indrømme at jeg er ret blank på det område.. hvis det er det med at ligge BIOS ned på en floppydisk hvorefter den automatisk skulle indlæse fra den, skal det lige siges at jeg ikke fik det til at virke. men det kan jo skyldes at jeg har gjort det forkert (:
Avatar billede off-line Nybegynder
27. august 2008 - 20:14 #4
Prøv at se på den driver CD, som fulgte med bundkortet. Der er sikkert et program
til at flashe bios. Det kan måske lægges på en floppy. Så kan du downloade den sidste
nye bios. Det forudsætter selvfølgelig, at floppy disken kan køre mere end 15 sek.
Men det er måske det du har prøvet? Går det ikke, ser det ret sort ud, hvis det da
ikke er en ramblok der driller.
Avatar billede guntoften Nybegynder
27. august 2008 - 21:05 #5
det jeg gjorde var at gå ind på asus' hjemmeside og downloade BIOS 201 (da jeg gik ud for at det var standard driveren, da det var den ældste), smide det ned på en floppydisk,  tilslutte floppydisk drev med BIOS-diskem i og så tænde min PC. der skete intet..

Det med at pille en RAM-blok ud virkede ikke /:

hvordan mener du at jeg skal gøre? skal jeg installere den softwareCD jeg fik med til MB på en anden computer, og så smide BIOS fra CD'en ned på en floppydisk? forklar lige (:

jeg prøver disse ting imorgen:
skrue MB af og på igen.
"flashe" BIOS (need help)
Avatar billede off-line Nybegynder
27. august 2008 - 21:34 #6
Jeg har ikke selv prøvet fra floppy, men med programmet får man nedenstående billede
frem. Men man skal desuden havde downloadet DEN RIGTIGE bios til installation.
Men om den kan ligge på samme floppy eller på USB, det ved jeg faktisk ikke.
http://www.sitecenter.dk/jasveg/billeder/
Avatar billede guntoften Nybegynder
28. august 2008 - 18:46 #7
okay, nu er der noget helt galt!
jeg skruede motherboardet en smule ud for at det ike skulle ramme kabinettet eller lign. og så skete der noget mærkeligt. jeg tændte computeren, men nu siger den ikke "bib" når den starter, og den viser heller ikke noget på skærmen! så tog jeg GFX'et ud og satte det ind igen. så tænder jeg for strømmen, så den lille lampe lyser i motherboardet. så tænder jeg. så tænder den, og lige strakt efter, så går den ud! jeg tænkte at det nok bare var fordi at strømmen ikke var nået helt rundt, så jeg prøver at tænde igen. nu reagerer den slet ikke!? Jeg har tjekket alle strømkabler, connections, ALT! lampen i bundkortet lyser stadig, men der er slet ingen respons når jeg tænder?
hvad er der sket!?

meget bekymret guntofte
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
28. august 2008 - 19:24 #8
Prøv først at fjerne alle komponenter der ikke skal bruges til at starte PC'en op med. Hvis den fungerer så er problemet i en af de dele du har frakoblet. Hvis den stadig ikke fungerer så er problemet jo i de dele der er tilbage. Det er en hurtig måde at elminere eventuelle fejl. Du kan også have en defekt eller for svag PSU (Power Supply Unit).
Avatar billede guntoften Nybegynder
28. august 2008 - 20:08 #9
okay, jeg pillede strømmen ud af min HD, DVD-drevet og mit GFX. det sker stadig intet. den tænder kun lynhurtigt for det blå lys i mit kabinet, skal lige til at sætte FAN'sne igang, og så slukker den.
jeg har virkelig ikke nogen ideer. kan jeg gå så langt så jeg kan sige at mit bundkort er defekt?
Avatar billede off-line Nybegynder
28. august 2008 - 22:36 #10
Dit bundkort står vel isoleret på tilstrækkelig mange afstandsbøsninger?
Prøv at pille det ud af kabinettet - ud på bordet - og afprøv det der.
Avatar billede guntoften Nybegynder
30. august 2008 - 16:59 #11
har afleveret den til reperation idag. det kan være mit MB der er blevet defekt fordi jeg selvfølgelig har glemt at skruge afstandsstykker på s: og nu akn det være brændt sammen eller sådan noget. æv hvor er det bittert. fejlen med usb'en kan være kommert fordi mit MB har stødet på kabinettet.
Avatar billede sn0wflake Nybegynder
30. august 2008 - 17:50 #12
Du har glemt at skrue afstandsstykker på er nok fejlen *smiler* Utroligt at PC'en ikke døde før. Tror du skal give kvajebajer guntoften ;)
Avatar billede off-line Nybegynder
30. august 2008 - 18:43 #13
Uha-dada! Bare du du ikke har begået to fejl. Med de arbejdslønninger der er på
computere, kan det ikke betale sig at få det repareret. Desuden kan flere komponenter
have lidt overlast, så selv om det kører, så ved du ikke hvorlænge.
Avatar billede guntoften Nybegynder
30. august 2008 - 22:08 #14
har hørt om folk der fik samme fejl fordi der var noget HELT andet galt med computeren. men har afleveret den et sted hvor de siger "fejlfinding+reperation - 250kr", så nu hænger de på den. HEHE.
men ja, det bliver sku nok en kasse øl til folket, men tak for hjælpen drenge (:
øhm, hvem skal ha 100 point?
Avatar billede off-line Nybegynder
31. august 2008 - 01:04 #15
Vi kan vel dele:)
Avatar billede cyperbent Mester
17. september 2008 - 09:58 #16
Fik du løst dit problem og i givet fald, hvad skyldtes det?
Jeg har nemlig det samme problem med min computer som jeg selv har samlet.
Mit kabinet er et Enermax og der fulgte tre afstandsstykker med. Men jeg ved ikke lige
hvor jeg skulle sætte dem på henne. Da der inde i kabinettet er ni forhøjninger som
gør at det ikke skulle røre ved kabinettet. Men nu bliver jeg alligevel i tvivl.
I givet fald kunne du måske give mig adressen til der, hvor du fik repereret dit MB?
Avatar billede guntoften Nybegynder
17. september 2008 - 16:05 #17
computeren gik jo ned så den ikke kunne starte, så var jo tvunget til at sende den til reperation.
jeg fik det laver hos PCFIXER.DK, det kostede 400 kr (: