Avatar billede lifehacker Nybegynder
27. august 2008 - 13:45 Der er 5 kommentarer

Uendelig rekursion

Jeg kan ikke se hvad denne rekursion returnere, nogle forslag??
(det er en uendelig rekursion)

[code]

#include <iostream>
using namespace std;

void recurse(int count) {
cout << count << endl; //printer tal
recurse (count + 1); //der bliver lagt 1 til tallet som printes
}

int main () {

recurse(1); //starter i 1...
}

[/code]

Dvs koden fungere på følgende måde: main() kalder recurse(1); men hvilken værdi returnere denne funktion? Jeg kan bare se i compileren at den starter i 1, and thats it. Bliver 1 send til void recurse(int count) ??
hjælp påskønnes!!
Avatar billede arne_v Ekspert
27. august 2008 - 13:47 #1
Den er void så den returnerer ikke nogen værdi.

Og derudover laver den altså uendelig rekursion så du dør med et stack overflow.
Avatar billede pidgeot Nybegynder
27. august 2008 - 13:51 #2
...eller ender i en uendelig løkke hvis din compiler laver tail call optimering.

*går igen*
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. august 2008 - 16:15 #3
Groft sagt skal en rekursiv metode altid starte med en "if", der afgør om den er færdig eller skal fortsætte.

I dit tilfælde skal du måske tælle til 100, så

    if (count>100) {
      return;
    } else {
      ... det du har nu
    }
Avatar billede lifehacker Nybegynder
27. august 2008 - 16:54 #4
Er nu lidt forvirret.... Kan nogen hjælpe? Jeg er kommet frem til denne løsning:

1. #include <iostream>
2. using namespace std;
3.
4. void Recurse(int counter) {
5.
6. if (counter>10) {
7.      return;
8.    }
9.
10.
11.      else {
12.
13. cout << counter << endl;
14. Recurse(counter + 1);
15.
16.        }
17.        }
18.
19. int main () {
20.
21. Recurse(1);
22.
23.
24. }

1.) i linie 19 vil main() kalde Recurse(int counter) men hvad sker der her efter?? Går man direkte i if-else sætningen?
2.) i linie 13 printes counter

jeg kan ikke se sammenhængen mellem if og else sætningen.  I if-sætningen siger den at counter skal være > 10 og alt under 10 sendes til else-sætningen hvor der bliver lagt 1 til og dermed printes en ny iteration. Alt det som er større end 10, hvor sendes det?? altså return til hvor?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
27. august 2008 - 22:27 #5
Den returnerer blot til det hvor den bliver kaldt. Din kode er helt identisk med:

void Recurse(int counter) {
  if (counter<=10) {
    cout << counter << endl;
    Recurse(counter + 1);

  }