Avatar billede scorpio Nybegynder
27. august 2008 - 12:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Deling af én Mailkonto

Jeg har en pc, der modtager mail til én modtager, men det ville være optimalt, hvis jeg kunne oprette den samme konto på 1(2) mere.
Det er ingen sag at oprette konti på flere pc'er, men problemet er, at man ikke kan se, om der er svaret på nogle af mailene, da da de jo ligger i de respektive pc'ers sendt-bakke!
Er der nogen, der har en løsning, gerne skåret ud i pap, da jeg ikke er nogen nørd, men dog ikke helt uvidende.
Skal jeg sætte en mailserver op, eller hvad gør jeg??
Avatar billede darrich Novice
27. august 2008 - 13:12 #1
De fleste private kører enten med outlook eller outlook express, og når man forbinder med sin konto til sin udbyder, så hentes posten ned lokalt og gemmes der.
Dette er for at udbyderne ikke skal administrere store kæmpe store mail databaser.

Der er flere måder at løse det du snakker om på:

1. Anvend en hotmail, gmail i stedet. De er webbaseret.

2. Opsæt en mail server lokalt, som så skal konfigureres til at modtage mail fra din udbyder, og du så anvender til lager. (skudt over mål i mine øjne for en enkelt postkasse)

3. Opret en pst fil på et share/eller netværksdisk som alle 2-3 pc'ere kan tilgå,
og tilknyt den til outlook som arkiv fil.
Man skal så vende sig til at alt skal flyttes pst filen for det fungerer, hvor for man ville lave en ind, ud og arkiv folder eller lignende struktur for at understøtte det.
Avatar billede scorpio Nybegynder
27. august 2008 - 14:13 #2
En *.pst-fil Er det ikke i Outlook? Jeg bruger Outlook Express (Win XP)
Avatar billede darrich Novice
27. august 2008 - 15:44 #3
.pst er til outlook.

.dbx anvendes af Outlook express.

Hvis du i outlook express opretter en mappe under lokale mapper kladet arkiv,
så oprettes der en Arkiv.dbx under en sti ala C:\Documents and Settings\<bruger>\Local Settings\Application Data\Identities\{DD9EF711-D9A3-4796-8AC3-D32F7708C87A}\Microsoft\Outlook Express\Arkiv.dbx

Under funktioner -> indstillinger -> vedligehold -> lagringsmappe
kan stien ændres, til f.eks. et share.
Avatar billede scorpio Nybegynder
27. august 2008 - 15:52 #4
Ja! men hvis jeg forsøger dette, sletter Outlook evt. .dbx-filer, der måtte befinde sig der i forvejen.
Er løsningen at lade dette ske, og så kopiere de .dbx-filer ned, som man har taget en kopi af.
Men den kan vel kun tilgås af én pc af gangen???
Avatar billede darrich Novice
27. august 2008 - 16:11 #5
Hvis det er dig der flytter dig mellem de forskellige pc'ere er det ikke et problem.
Hvis det er flere personer, der skal kunne tilgå samtidig, ja, så er det et problem. Det kan man ikke.

Lyder til vi snakker et lille firma eller noget i den stil.
Så er der kun en vej: mail server.
Så kan hver enkelt have sin egen postkasse, og man kan oprette fælles postkasse, som alle samtidig kan kigge i samtidig.
Avatar billede scorpio Nybegynder
27. august 2008 - 16:17 #6
Har du et godt bud på en gratis mailserver?

Som du kan forestille dig, er det for meget at investere i en Exchange-server.
Avatar billede darrich Novice
27. august 2008 - 23:36 #7
Disse understøtter smtp, pop3, men ikke IMAP
http://www.argosoft.com/RootPages/MailServer/Default.aspx

http://www.desknow.com/

Alternativt så kig på denne, selvom den koster penge.
Microsoft Small Business Server er en mulighed til fornuftige penge, netop rettet imod at levere alt grundlæggende funktionalitet til et lille firma.

http://www.microsoft.com/windowsserver2003/sbs/default.mspx
Avatar billede scorpio Nybegynder
28. august 2008 - 09:20 #8
Hvad mener du evt om denne her:

http://www.hmailserver.com
Avatar billede darrich Novice
29. august 2008 - 11:02 #9
Kender den ikke, men den lyder umiddelbart fornuftig rent teknisk.

Det i skal tænke over er:
- SMTP, POP3, IMAP understøttelse og måske webmail.
- risikoen ved at anvende et gratis produkt.
Forstået på den måde, at det ikke er nemt at få support på.
E-mail er ret grundlæggende i en virksomhed, og lægger den sig på ryggen, og i ikke kan genetablere, så har i måske et stort problem med mistet information m.m.
Ville det betyde lukning? eller blot lidt uhensigtsmæssighed i et stykke tid, til ny er kørende.
Kun I kan lave risikovurdering/beslutning i forhold til anvendelse af gratis produkt i forhold til omkostninger til et supporteret produkt.
Avatar billede scorpio Nybegynder
29. august 2008 - 13:22 #10
Tak for hjælpen. Jeg vil prøve mig lidt frem på mit private net.