Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
24. august 2008 - 21:17 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Symboloversigt matematik

Kan nogen svare mig på hvordan jeg skriver flg. matematiske symboler i LaTeX:
C - komplementærmængde
Ø - den tomme mængde
N - de naturlige tal
Q - de rationale tal
R - de reelle tal
Z - de hele tal
gradtegn - jeg kan ikke få \deg til at virke
Avatar billede Slettet bruger
24. august 2008 - 23:47 #1
Det er en god ide at lave sine egne genveje til disse. I næste beta version af min LaTeXbog forklarer jeg hvrfor jeg anvender et prefix til disse.

\usepackage{amssymb}

C = \newcommand\setC{\mathbb{C}} % nogle kan liste \mathbbm fra bbm pakken
Ø = \emptyset
N = \newcommand\setN{\mathbb{N}}
Q = \newcommand\setN{\mathbb{Q}}
R = \newcommand\setN{\mathbb{R}}
Z = \newcommand\setN{\mathbb{Z}}

til enheder er det en god ide at kigge på pakken siunits, \deg er ikke til gradtegn, det er gradfunktionen.
Avatar billede hclarsen Nybegynder
25. august 2008 - 18:27 #2
Der er en god liste over enheder her: http://www.tug.org/teTeX/tetex-texmfdist/doc/latex/SIunits/SIunits.pdf

Jeg vil ikke hijacke tråden, men nu vi er ved emnet, så synes jeg det virker oplagt at stille mit spørgsmål her. Hvis jeg bruger nedenstående preamble, så uanset om jeg bruger "thinqspace", "thickqspace" eller "mediumqspace", så ændrer det ikke på nogen af afstandene mellem størrelsen og enheden:

\documentclass[10pt, a4paper]{article}
\linespread{1.2}

\usepackage[T1]{fontenc}

\usepackage{amsfonts, amsmath, amssymb}
\usepackage[squaren, thinqspace]{SIunits}

\usepackage[danish]{babel}
\usepackage[ansinew]{inputenc}

\begin{document}

\section{Lineær algebra}
\subsection{Basisskift og koordinater}
$5 \metre$ \\
5 \metre \\
$10^4$ \metre

\end{document}

Giver det mening?
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2008 - 10:29 #3
det skal jeg ikke kunne sige, den pakke er ret uoverskuelig. Bemærk at SIunits er afløst at pakken siunitx som samler funktionaliteten fra SIunits, sistyle, unitsdef, unitspkg, fancyunits and fancynum samt giver noget lignende det man finder i dcolumn, rccol and numprint
Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
26. august 2008 - 11:48 #4
Min opgave er at skrive matematikbøger til blinde elever i gymnasiet og på hf. Jeg forsøger at gøre det enkelt, formattering er ikke væsentlig, men skal alligevel være så korrekt som muligt, teksten skal være læselig genereret i pdf.
Derfor håbede jeg at der var nogle enkle, sikre måder at skrive ovenstående på. Især grader og komplementærmængde. Jeg sidder lige nu med $B \cap CC$, hvor det første C er tegnet for komplementærmængde. Hvad gør jeg?
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2008 - 11:55 #5
Peter>> det var da en svær (og vigtig) opgave du er kommet på. Kan oplæserprogrammerne faktisk forstå PDF lavet fra LaTeX?

Nu vel du leder efter \complement, se også http://ctan.org/tex-archive/info/symbols/comprehensive/
Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
26. august 2008 - 14:03 #6
Den blinde elev får LaTeX filen som den er, omdøber den til en txt fil, og kan derefter læse den i deres punktlæseapparat.
Historisk set er det meget nyt at blinde bruger LaTeX, og det kan kun lade sig gøre fordi Danmark har indført 8-punkt, på trods af at den vedtagne standard er 6-punkt (Braille - eller punktskrift). 8-punkt er kendt i mange lande, men langt fra accepteret.
Med 8 punkter har eleven lige så mange muligheder for tegn, som andre computerbrugere. LaTeX er velegnet for blinde punktlæsere (frem for fx. MathLM) da det er ret let at lære syntaksen.
Nej - jeg tror ikke der findes en skærmlæser, der kan håndtere LaTeX, men det er da værd at tænke over...
Peter
Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
26. august 2008 - 14:04 #7
Hov - jeg glemte at nævne at pdf filen er til den seende. Læreren eller sidemanden.
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2008 - 14:24 #8
meget smart, havde ikke hørt om 8-punkt. Ja så er LaTeX nok nemmest, sammen med nogle genveje til underlige symbol navne, dvs. give et lettere forståeligt navn til enkelte symboler, f.eks.

\newcommand\infinity{\infty}

du kunne evt. kigge på cool pakken. Vi er ved at begynde at anbefale at man skriver en LaTeX kode således at den lidt a la the Matrix kan læses uden at blive oversat.

Eksempelvis anvender man i statistik notationen X ~ N(0,1), i.e. $X\sim N(0,1)$ til at sige at den stokastiske variabel X er standard normalfordelt. Men hvis man ikke ved hvad \sim er giver det ikke mening. Derfor har jeg som eksempel anbefalet at man laver sig makroen

\newcommand\DistAs{\sim}

så der i stedet står $X \DistAs N(0,1)$ hvilket giver lidt bedre mening.
Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
26. august 2008 - 15:40 #9
Måske skulle jeg lige nævne at din bog er min bibel. Den tyr jeg til i tvivlstilfælde.
Ja, 8-punkt betyder jo at man kan anvende hele windows tegnsættet, bl.a. gradtegn (hvilket jeg gør i mangel af bedre), men jeg kan ikke finde C komplementærmængde.
Jeg prøver de ting du foreslår.
Holder I / du forresten LaTeX kurser for "nybegyndere"?
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2008 - 15:53 #10
Det gør vi nok på et tidspunkt. Måske nok mest begynder foredrag.

\documentclass[a4paper]{article}
\usepackage{amssymb}
\begin{document}
\[
    A = B \cap \complement C
\]
\end{document}

Det er godt nok en af de mere grimme symboler.
Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
26. august 2008 - 18:22 #11
Bingo -der var C'et. Har også et bud på gradtegn? fx. 20°C.
Avatar billede Slettet bruger
26. august 2008 - 23:13 #12
Tjek det link jeg gav tidligere. Egentlig er det jo ikke et symbol, men en enhed, og der skal du nok se på sinuitx pakken
Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
29. august 2008 - 11:16 #13
Tak for hjælpen. Jeg vender tilbage, når der opstår nye problemer.
Hvordan er det jeg giver pointene?
Avatar billede Slettet bruger
29. august 2008 - 11:20 #14
Så skal nogen give et svar, og du skal godtage det.
Avatar billede r_holmgaard Nybegynder
20. oktober 2008 - 18:54 #15
Det kan også lade sig gøre at lave gradtegnene ved at taste alt+0176 s60 giver tegnet ° som kan fortolkes i tex
Avatar billede r_holmgaard Nybegynder
20. oktober 2008 - 18:54 #16
*s60 = som
Avatar billede peter_molgaard Nybegynder
20. oktober 2008 - 19:34 #17
Tak for tippet, men det er nok nødvendigt at anvende et \LaTeX udtryk som f.eks. \deg, af hensyn de blinde elever, der skal læse og skrive teksten